Stokbrood niet mooi gelukt

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jpauwels
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 00:13

Stokbrood niet mooi gelukt

Bericht door Jpauwels »

Vandaag heb ik het idee op gevat om lekker verse tomatensoep met stokbrood te maken, normaal is dat dan een afbak stokbrood maar ik dacht, waarom maak hem niet zelf :)

Ik heb het recept gebruikt uit levine haar blog, stokbrood(2)

Ik heb het recept exact gevolgd, maar heb het idee dat ik bij het vormen toch iets niet helemaal goed gedaan.
Na het vouwen, netjes uitgerold, maar toen had ik een platte plak. Ik dacht bij mezelf, dat komt wel goed met de 2de rijs.
Niet dus, na de tweede rijs had ik, weliswaar wat dikker maar toch nog een platte plak deeg.
Toch ingesneden, en afgebakken.
Eerst 15 min op 240 graden met een bakje water, daarna nog 10 minuten op 220. Na 15 min was het brood toch een al behoorlijk aan het bruine dat ik de temperatuur iets heb verlaagd.
Helaas zijn ze toch behoorlijk plat geblevenen niet echt een knapperige korst.
Overigens was de smaak wel erg lekker.

Wat heb ik fout gedaan?

AfbeeldingAfbeelding


Sent from my iPad using Tapatalk
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Stokbrood niet mooi gelukt

Bericht door Levinebaktbrood »

Als ze er tijdens/na het vormen er al plat uitzien heb je het deeg niet goed op spanning gebracht/gevormd. Kwestie van oefenen hoor :G. Aan de foto te zien heb je ze ook iets te lang laten rijzen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Jpauwels
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 00:13

Re: Stokbrood niet mooi gelukt

Bericht door Jpauwels »

Dank je wel voor je reactie.
Had ik dan na de laatste keer uitrollen nog moeten oprollen of zoiets? Want dat had ik niet begrepen uit je recept :)

Volgende keer proberen we het gewoon opnieuw, want het blijft leuk om het zelf te maken
[emoji13]



Sent from my iPad using Tapatalk
Gebruikersavatar
Jpauwels
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 00:13

Re: Stokbrood niet mooi gelukt

Bericht door Jpauwels »

ik heb het recept nog even bekeken, en ik weet al wat ik heb fout gedaan,
bij de laatste stap het uitrollen tot de gewenste lengte heb ik het waarschijnlijk verkeerd geïnterpreteerd.
ik heb ze met een deegroller uitgerold, maar dat had ik natuurlijk met mijn handen moeten doen zodat je een rol krijgt en geen plak :oops:

Ach ja, volgende keer beter....
Gebruikersavatar
evertk61

Re: Stokbrood niet mooi gelukt

Bericht door evertk61 »

Levinebaktbrood schreef:Aan de foto te zien heb je ze ook iets te lang laten rijzen.
Levine, hoe kan je dit zien dan? Wil ik graag weten, dan leer ik daar ook weer van voor mijn eigen baksels :D
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Stokbrood niet mooi gelukt

Bericht door miesje1959 »

Dat kan je heel goed in de gaten houden. Wanneer je licht op het deeg drukt en het deeg veert snel terug moetje het nog even laten rijzen, als het langzaam terug veert, is het klaar en kan je het bakken.

Je kunt dit doen door je vinger nat te maken of door er wat meel aan te doen. Ik doe het met meel, dan zie ik het beter :G
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Stokbrood niet mooi gelukt

Bericht door Levinebaktbrood »

Jpauwels schreef:ik heb het recept nog even bekeken, en ik weet al wat ik heb fout gedaan,
bij de laatste stap het uitrollen tot de gewenste lengte heb ik het waarschijnlijk verkeerd geïnterpreteerd.
ik heb ze met een deegroller uitgerold, maar dat had ik natuurlijk met mijn handen moeten doen zodat je een rol krijgt en geen plak :oops:

Ach ja, volgende keer beter....
Inderdaad, de deegroller kan in de kast blijven bij dit recept :G . Ik noem ook nergens een deegroller. Er staat "Bestuif je handen met wat bloem (niet het deeg!) en rol het deeg uit tot de gewenste lengte".

Hoe je kunt zien of het deeg goed gerezen is staat ook in de beschrijving bij het recept ....
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Jpauwels
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 00:13

Re: Stokbrood niet mooi gelukt

Bericht door Jpauwels »

Achja een foutje is zo gemaakt:) volgende keer beter


Sent from my iPhone using Tapatalk
Plaats reactie