Bruin brood met Weizenmehl Type 1050

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erikjan
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 28 jan 2015, 20:30

Bruin brood met Weizenmehl Type 1050

Bericht door erikjan »

Vandaag het tweede recept uit Levine's boek gemaakt: bruin brood.
Ik heb als tarwebloem Weizenmehl Type 1050 gebruikt, van het merk Rosenmehl.
Het resultaat is een brood dat op alle fronten verbeterbaar is:
20150222_D90_PIC002.jpg
20150222_D90_PIC003.jpg
T.o.v. het recept heb ik geen donker moutmeel toegevoegd.
Ten eerste wilde ik zien wat de kleur van het Type 1050 meel is en ten tweede heb ik het hier nog niet kunnen kopen.
Als het alleen voor de kleur toegevoegd wordt, dan zie ik dat ik het wel kan laten, de kleur vind ik wel okay.

Ik heb ook voor de eerste keer vitamine C toegevoegd en daar kan het weleens mis zijn gegaan.
De vitamine C heb ik in poedervorm gekocht en er zal een maatlepeltje bij, zonder maat erop.
Waarschijnlijk heb ik 300mg toegevoegd, een beetje meer dan de aanbevolen 2 tabletjes van 50mg.

Verder was het wellicht een klein beetje aan de droge kant.
Het kneden ging op zich goed, maar ik kon merken dat de kneder er moeite mee had.
Extra water toevoegen durfde ik niet aan daar het op zich een soepel deeg leek en uit ervaring weet ik dat je het sneller verslechtert als verbetert.
Bij de vliestrektest kon ik wel een vliesje trekken maar het brak al gauw.

Geen idee hoe dit te redden ben ik maar stug verder gegaan: 1ste rijs, vormen, 2de rijs, bakken.
Bij het vormen was het lastig het brood te vormen voor het bakblik, het deeg was nogal rubberachtig.

Ovenvers is het best eetbaar, maar ik denk niet dat dit brood hetzelfde lot beschoren is als het eerste witbrood, dat was namelijk na 1 ochtend op.

Groetjes,

E.J.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie