Golden cakebrood opengebarsten

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Keizer
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: di 10 feb 2015, 18:17

Golden cakebrood opengebarsten

Bericht door Keizer »

Interessant topic dat van Willem, zat te twijfelen of ik nou daar bij aan moet sluiten of een nieuw topic, maar er wordt verzocht voor elk misbaksel een nieuw topic moet te maken dus daar gaan we ;-)

Ik heb zelf ook een probleem met het openbarsten van de bovenkant. Eerst netjes opgerold en daarna in de oven door de ovenrijs gebarsten. Ik begrijp dat je moet insnijden om dit te voorkomen maar bij sommige broden wil je dat niet en bovendien helpt dat ook niet altijd bij mij. Zijn er meer tips om het openbarsten tijdens de ovenrijd te voorkomen?! Ik laat het deeg rijzen met een natgespoten (plantensproeier) theedoek er op. Ik bak de eerste 20 minuten op 230 graden en sproei wat water bij (plus een bakje met vocht in de oven), daarna op 200 graden 25 minuten afbakken.

Afbeelding

Afbeelding

Het cakebrood is overigens een aanrader, iets voor bij de high tea.

Groeten, keizer
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Golden cakebrood opengebarsten

Bericht door TigerManZ »

De narijs iets langer, dan rijst het minder in de oven...
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Golden cakebrood opengebarsten

Bericht door bakplaat »

Hallo Keizer.
Het zou idd. kunnen zijn dat er nog wat teveel spannig op het deegstuk stond waardoor het onbedoeld ging scheuren in de oven.Doe tegen het eind van de narijs de vingerproef, het deeg moet licht terugveren als je er (voorzichtig met je vinger op drukt.
Soms willen we het brood bewust laten scheuren, zoals bij dit ronde brood(foto Voorlichtingsbureau Brood)

Afbeelding

Hiervoor leg je het opgemaakte deegstuk niet met de naad midden in de bus,maar in een hoek.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Keizer
Gaat de goede kant op
Berichten: 64
Lid geworden op: di 10 feb 2015, 18:17

Re: Golden cakebrood opengebarsten

Bericht door Keizer »

Beide bedankt, ik denk dat jullie de 'gouden'tip hebben gegeven voor dit 'golden bread'. Ik kan me niet zo goed de vingerproef meer herinneren of ik dat heb gedaan bij dit brood maar aan de foto te zien heb ik geen vingerafdrukken achtergelaten dus het is in ieder geval niet te lang gerezen. De volgende keer zal ik er op letten en zo nodig langer laten narijzen. Het is ook een kwestie van ervaring waar je in de loop van de tijd een gevoel moet krijgen. Toen ik vorige maand begon met bakken deed ik het rijzen op de verwarming en op de tijd, daarna gewoon op het keukenblad en door naar volume te kijken, onlangs is daar de vingerproef bijgekomen. Het is ook een kwestie van ervaring om op het juiste moment het brood te gaan afbakken.

Dat bewust scheuren ziet er grappig uit daar had ik nog niet eerder van gehoord.

Bedankt!

Groeten keizer
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Golden cakebrood opengebarsten

Bericht door papagena »

bakplaat schreef:
Hiervoor leg je het opgemaakte deegstuk niet met de naad midden in de bus,maar in een hoek.
Cor, ik krijg hier geen helder beeld bij. Heb je ergens een foto staan van hoe dat moet?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Golden cakebrood opengebarsten

Bericht door bakplaat »

papagena schreef:
bakplaat schreef: Hiervoor leg je het opgemaakte deegstuk niet met de naad midden in de bus,maar in een hoek.
Cor, ik krijg hier geen helder beeld bij. Heb je ergens een foto staan van hoe dat moet?
Heb er geen foto van papagena...heb het maar even getekend.Je ziet op doorsnede,hoe je het opgemaakte/opgerolde deegstuk met de naad in de hoek van de bus legt.

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie