Teveel olie

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janmarry

Teveel olie

Bericht door janmarry »

Gister lekker brood gebakken gewoon op mijn manier, de tijd was aangekomen om ze uit de oven te halen.
En toen uit de bus storten op het rooster, zit het nog even te bewonderen :G , toen keek ik nog eens even goed wat gebeurt hier nu?
Zie ik mijn brood inzakken aan de zijkanten,ik denk hoe kan dat nou :shock: toen dacht ik ik heb me verteld in het aantal eetlepels olie beetje teveel,volgende keer maar even beter opletten ;B zo zie je maar een foutje is zo gemaakt,maar omdat ik altijd een vast recept heb kon ik het makkelijk terug halen wat ik fout had gedaan :oops:

Jan
Gebruikersavatar
evertk61

Re: Teveel olie

Bericht door evertk61 »

Jammer, Janmarry, maar je hebt nu weer een excuus om te gaan bakken ^)^
Het overkomt je vast geen tweede keer meer.
Gebruikersavatar
janmarry

Re: Teveel olie

Bericht door janmarry »

Inderdaad gewoon weer verder gaan :grin:

Jan
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Teveel olie

Bericht door Ballie »

Heb je de kerntemperatuur gemeten toen het brood uit de oven kwam? Het lijkt mij nl eerder dat het brood nog niet gaar was.

Ik heb mij ook ooit eens vergist in de hoeveelheid olie in het deeg en heb toen de dubbele hoeveelheid gebruikt. Dat brood is niet ingezakt, maar smaakte een beetje naar oliebollen. Dat dan weer wel ;B
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Teveel olie

Bericht door Levinebaktbrood »

Het klinkt inderdaad als dat het brood niet gaar was. Je kunt best veel olie (of andere vetstof) gebruiken zonder dat brood daardoor inzakt. Kijk als voorbeeld eens naar dit recept, daar zit 22% olie in: 100 gram olie op 500 gram bloem.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Teveel olie

Bericht door bakplaat »

Levinebaktbrood schreef:Je kunt best veel olie (of andere vetstof) gebruiken
Zelf gebruik zelden (eerder nooit) olie in mijn brooddegen,door het gebruik van olie zul je geen krokante korst aan je brood krijgen, dus is olie voor mij taboe. ;B En gebruik ik daarvoor dan maar liever boter.Dit komt ook de kruim van je brood zeker ten goede.

Een voorbeeld van Wit/Melkbrood waarin boter is gebruikt met een krokante korst:

Afbeelding

Ook in mijn zachte Melkbroodjes gebruik ik geen olie,het korstje wordt extra zacht (en glanzend) door het direct na het bakken te bestrijken met een kwastje met boter:

Afbeelding Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
janmarry

Re: Teveel olie

Bericht door janmarry »

Ik heb inderdaad de kerntemp niet gemeten,ik heb het allemaal gesneden ziet er goed uit,smaakt ook goed .
heeft er 40 min. in de oven gestaan bij 200c gewicht van het deeg 883 gram per bus,heb jammer geen foto van gemaakt ligt al in de vriezer.
morgen ga ik weer het zelfde maken om mee te nemen voor een midweekje weg.
dus we gaan het morgen zien :grin:
ik grbruik 1kilo volkorenmeel van de molen 500 gram tarwe 21 gram gist 21 gram zout 6 eetlepels olie water ongeveer 883 gram en soms wat meer naar behoefte

Jan
Gebruikersavatar
janmarry

Re: Teveel olie

Bericht door janmarry »

dank jullie wel voor de reactie,ik ga morgen toch even beter op de temp. letten.voorheen waren mijn broden een juweeltje en op de zelfde manier gedaan alleen met wat minder olie. zal er dan ook even een foto van maken.
want inderdaad als ik naar dat recept van Levine kijk dan geeft mij dat wel wat vragen. ;B

Jan
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Teveel olie

Bericht door Ballie »

janmarry schreef:ik gebruik 1kilo volkorenmeel van de molen 500 gram tarwe 21 gram gist 21 gram zout 6 eetlepels olie water ongeveer 883 gram en soms wat meer naar behoefte
Tja, 6 eetlepels olie zegt mij niet zoveel. De ene eetlepel is de andere niet. Je kunt je ingrediënten beter afwegen. Dat is zuiverder dan afmeten met een lepel of een maatkan. Naar mijn mening is op die hoeveelheid meel je hoeveelheid zout wat aan de lage kant. Daar zou ik minimaal 25 gram van maken, maar 27 gram is denk ik net wat mooier. Zout heeft niet alleen invloed op de smaak, maar ook op het rijsproces en op de structuur van het uiteindelijke brood.

Het vocht is naar mijn mening wat aan de lage kant. Dat zou minimaal 900 gram moeten zijn. En gezien je een substantiële hoeveelheid volkorenmeel gebruikt zou dat zomaar naar de 950 gram mogen gaan.

Je geeft ook nog aan: "500 gram tarwe"

Gezien je daarvoor al aangeeft dat je 1 Kg volkorenmeel gebruikt, ga ik er van uit dat die 500 gram tarwebloem is.

Hoe verloopt de rijs bij jou?
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
janmarry

Re: Teveel olie

Bericht door janmarry »

Hoi Ballie
De rijs gaat heel goed,maar jullie hadden allemaal gelijk.
ik heb het probleem gevonden,de warmte aan de onderkant kon er niet goed bij,ik had altijd een klein bakje water in de oven staan,toen ging een vriendin van mij een andere magnetronoven kopen en ik heb de ouwe bakplaat meegenomen en die onder in de oven gezet waardoor de onderwarmte niet vrij zijn gang kon gaan.
ik dacht slim te zijn lekker een groot oppervlakte stoom :oops: dacht daar niet over na,volgende keer het bakblik alleen voor het rijzen nemen.
heb wat foto's genomen.

ziet er toch redelijk uit ;S

Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Teveel olie

Bericht door bakplaat »

janmarry schreef: Ik dacht...ziet er toch redelijk uit ;S Jan
Wat is redelijk...Je mag hier gerust trots op zijn Jan. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
janmarry

Re: Teveel olie

Bericht door janmarry »

Dank je wel Cor.
Ik zei dat zo omdat ik van mezelf wel wat anders ben gewent.
Ik hoop wel wat ik heb bedacht als oorzaak dat dat het ook is,maar dat zie ik over een week wel weer.
ik ga er eerst een paar dagen tussen uit. :G
Plaats reactie