Misvormd brood

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Misvormd brood

Bericht door PatrickD »

Hallo,

Ik krijg het maar niet voor elkaar om een mooie vorm aan mijn brood te krijgen.
De smaak is goed en hij is ook gaar. Maar met de ovenrijs gaat het brood altijd omhoog en vaak ook nog scheef omhoog.

Zoals ik bij veel van jullie broden zie is het meer "uitgelopen"

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Na het opbollen laat ik het +- een uur rijzen in het mandje en bak het af op 220-230 graden en spuit er wat water in voor stoom.

Wat doe ik fout?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Misvormd brood

Bericht door lekkermelig »

Er zijn meerdere dingen om naar te kijken.
- Gelijkmatig opbollen, dus zorgen dat de spanning overal hetzelfde is, en niet aan een kant meer. Dat levert scheve broden.
- Goed bepalen wanneer je broden de oven inmogen. Doe je het iets te snel, dan krijg je enorme ovenrijs, en kan het alle kanten op afhankelijk van het insnijden. Doe je het te laat, dan zakt je brood teveel uit en krijg je een soort pannekoek.
- manier van insnijden. Als je vind dat ie te hoog/onregelmatig wordt zou ik er geen ruit/vierkant insnijden, omdat het dak als het ware uit het brood geduwd word.

In onderstaande oude foto zie je een paar verschillende manieren van insnijden. Let vooral op het ronde brood rechtsvoor en rechtsachter (minder goed te zien). Het voorste brood is redelijk in vorm, het achterste heeft een volledig ontplofte bovenkant. Ik kan het me niet exact herinneren, maar volgens mij is het precies hetzelfde deeg en ook gelijktijdig in de oven.
Afbeeldingdesemdag by lekkermelig, on Flickr

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: Misvormd brood

Bericht door PatrickD »

Dat is inderdaad wel een verschil, ik heb zelf wel het idee dat het brood met een vierkant minder mislukt is dan de ander. (Moeilijk te zien op de foto)

Maar meer oefenen dan! :-)

Thanks
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Misvormd brood

Bericht door lekkermelig »

Snap niet precies wat je bedoelt, het ronde brood rechts voor is niets mis mee, en het brood met de vierkante insnijding achter is juist wat raar van vorm. ( maar net zo smakelijk :-) )

Maar moraal van het verhaal, veel oefenen met vormen en insnijden helpt. Vooral af en toe eens wat anders uitproberen, dan zie je echt veel verschil, vooral bij ronde broden zie je heel snel rare vormen als je het niet helemaal lekker gevormd of ingesneden hebt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: Misvormd brood

Bericht door PatrickD »

Sorry wil, voor de onduidelijkheid ik doelde op mijn eigen broden!
Ik hoop ze nog eens zo te maken zoals die van jou!

Bedankt
Plaats reactie