Gist vergeten (dom!). Wat dan?

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Krukel
Chef stoffer en blik
Berichten: 24
Lid geworden op: do 02 okt 2014, 21:58

Gist vergeten (dom!). Wat dan?

Bericht door Krukel »

Pasen. Dat betekent hier onder andere 'krukels met krentenbrood' eten. Gisteren krukels geraapt (moet een nachtje 'spugen') en vanmorgen om kwart over zes uit bed om krentenbrood te bakken. Na een uur voorrijs nog niks gerezen. Kom dan tot de ontdekking dat ik de gist vergeten ben. (Is me overigens nog nooit overkomen). Oei..stom. Heb er toen alsnog (met de hand) gist door gekneed. Toen maar opgemaakt en in bus gedaan. Na anderhalf uur was het wel een beetje gerezen. Toen maar gebakken. Tja is nog wel te eten maar toch... Heb ik wel mooie krukels maar geen krentenbrood.
Vraagje van mij. Wanneer je gist vergeet (dat is inderdaad dom) is er dan nog een mogelijkheid om die na het kneden toe te voegen, zodat het toch nog 'echt' brood wordt.
O ja, voor degenen die niet weten wat krukels zijn, dat zijn alikruiken, kleine zeeslakjes.

Groet en een goede Pasen gewenst,

Piet
Golven die komen nemen het water weer op van de golven die gaan...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Gist vergeten (dom!). Wat dan?

Bericht door Ballie »

Tja, achteraf het gist erdoor kneden kan wel, maar is behoorlijk arbeidsintensief. Bovendien zul je dat met de hand moeten doen, om overkneden van het deeg te voorkomen. En in het geval van een krentenbrood, of ieder ander gevuld brood, ook handmatig kneden om te voorkomen dat je, buiten het gevaar van overkneden, de vulling kapot draait in de machine.

Hou er rekening mee dat je zeker 10 tot 15 minuten met de hand zult moeten kneden om de gist goed door het deeg te verspreiden. Het is denk ik ook wel handig om in dit geval de gist te activeren met een beetje water en suiker, of een klein deegje te maken met de gewenste hoeveelheid gist, (dit is de totale gewenste hoeveelheid voor het eerste deeg en het kleine deegje bij elkaar), en dit door het eerste deeg te kneden.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie