Mijn eerste oven ervaring

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
24zeven
Deegkneder
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 mar 2015, 22:22

Mijn eerste oven ervaring

Bericht door 24zeven »

En hierbij mijn allereerste broden die niet uit de BBM komen.
Het zijn:
- 2 stokbroden (met desem) - volgens recept van een bekende hier (het recept op de website verschilt subtiel van het recept in het boek...)
- 1 cranbarry brood (met desem) - met een iets aangepast recept van dezelfde bekende...

Mijn desem is was 7 dagen oud en ruikt goed, maar verdubbeld niet. (rijzing is mischien 10%) :(

Al doende leert men:
- Als eerste de stokbroden gemaakt. Met met iets meer gist dan in het recept. Ging prima tot de oven (combimagnetron)...
Mijn brood stond eerst te hoog ivm de braadslee... na 5 minuten rook ik iets en zie het resultaat..
Daarna het stokbrood lager in de oven geplaatst en verder afgebakken op 180graden (ong 20min).
Ik twijfelde aan de gaarheid. (geen termometer, geen ervaring). Het brood klok niet hol en was behalve het verbrande deel wat bleekjes...
1 stokbrood eruit gehaald en 2de stokbrood nog 10min verder gebakken tot een mooi kleurtje is bereikt...
Resultaat: 1ste stokbrood is goed en 2de stokbrood is een grote crouton geworden ondanks dat het mooi klok en mooi bruin was...... OOPS ;B
Smaken zijn er goed! :2th:

- Daarna een cranbarrybrood gebakken. Dit is redelijk gelukt op wat beginners foutjes na.... Gelukkig had ik voor dit brood de ervaring van de stokbroden.... Dus geen zwarte plekken en een erg goede smaak!...
Ipv poolish heb ik 180gr desem gebruikt (ik had genoeg en de desem was ongeveer 11uur eerder nog ververst), verder had ik geen notenolie en geen noten. Notenolie is vervangen voor rijstolie als vulling heb ik 130gr cranbarry + 120gr rozijnen gebruikt.... + tevens 5gr gist toegevoegd.. :2th: :2th:

pfff. maar wat een werk. Ik heb een stuk meer respect voor de bakker nu!... Door gebrek aan timing ben ik 7uur bezig geweest... (uiteraard tussendoor ook nog wat gedaan)... -> maar is wel nachtwerk geworden...


PS> ik hoop dat jullie de foto kunnen zien. Ik zie hem niet ('k ben nog niet gemachtigd...?...), misschien omdat ik nog nieuw ben hier.......
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Mijn eerste oven ervaring

Bericht door papagena »

Tja, ik bak ook wel eens in de combi en je moet er dan inderdaad als de kippen bij zijn wil de zaak niet helemaal zwart van boven worden.
Ik let goed op, zet het brood op het laagste rooster en sta klaar met wat aluminium folie wat ik op het brood doe wanneer het te donker dreigt te worden.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Mijn eerste oven ervaring

Bericht door Ballie »

Zonde van het stokbrood, maar wel meteen een leermoment voor de volgende keer. Zo wordt je steeds een beetje beter in het bakken van een brood.
24zeven schreef:ik hoop dat jullie de foto kunnen zien. Ik zie hem niet ('k ben nog niet gemachtigd...?...), misschien omdat ik nog nieuw ben hier.......
Ik zou niet weten waarom jij die foto niet zou kunnen zien. Vanaf dat je je vijfde bericht hebt geplaatst ben je hier gewoon een volwaardig lid op het forum. Krijg je een melding dat je niet gemachtigd bent?

Laat even via PB of E-Mail weten wat de exacte foutmelding is. Misschien kan ik dan achter de oorzaak komen en dit verhelpen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
24zeven
Deegkneder
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 mar 2015, 22:22

Re: Mijn eerste oven ervaring

Bericht door 24zeven »

papagena schreef:Tja, ik bak ook wel eens in de combi en je moet er dan inderdaad als de kippen bij zijn wil de zaak niet helemaal zwart van boven worden.
Ik let goed op, zet het brood op het laagste rooster en sta klaar met wat aluminium folie wat ik op het brood doe wanneer het te donker dreigt te worden.
Dank voor de tip...
Gelukkig ben ik nu gewaarschuwd en heb dus bijna het hele bakproces bij het 3de brood voor de combi-oven gestaan... Dat ging goed.
Ik heb een warmhoud steen (= mini-pizasteen) op het draaiplateau gelegd en daarop het brood gebakken. Op de slede draait het brood niet en ik kwam er snel achter dat het brood dan niet gelijkmatig bruin wordt.

Zal wel weer even duren voordat ik weer eens tijd heb om te bakken...


Wel leuk is dat je met de hand bakken toch weer andere problemen tegen komt dan bij brood uit de BBM.
Plaats reactie