Mijn eerste flop

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janny

Mijn eerste flop

Bericht door Janny »

image.jpg
Denk ik..... Dit moet een volkorenbrood zijn.
image.jpg
Ik ging zo mooi van start... ;K
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Mijn eerste flop

Bericht door Levinebaktbrood »

Het lijkt erop dat het bakblik te groot was voor de hoeveelheid deeg. Ook denk ik dat je het deeg (aan de bovenkant te zien) dat je het te lang hebt laten rijzen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Mijn eerste flop

Bericht door bakplaat »

Kan naast een te grote broodbus ook nog een te warme deegtemp. in combinatie met een te lange narijs = ook overrijs :mrgreen:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Janny

Re: Mijn eerste flop

Bericht door Janny »

Het hééft langer gerezen, we zijn gaan zwemmen, maar ik dacht dat dat bij alle broden kon. ;B
Geproefd hebben we wel en we vonden het erg zout. Probeer het morgen nogmaals en dan houd ik me aan de tijden, beloofd! Ik geef niet snel iets op. :G
Gr
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Mijn eerste flop

Bericht door Levinebaktbrood »

Janny, je moet je niet blindstaren op de tijden in het recept. Die tijden zijn slechts richtlijnen. Het deeg is altijd leidend. Succes met het volgende brood :G!

En nee, je kunt deeg niet zomaar veel langer laten staan. Als je het te lang laat rijzen zal het inzakken tijdens het bakken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Janny

Re: Mijn eerste flop

Bericht door Janny »

Aardig, dankje! Ik doe mij best.
Gebruikersavatar
Janny

9.36 uur ik geef níet op!

Bericht door Janny »

Nieuwe poolish, poeliesj!???
Mag er wel wat minder zout in. Wij vonden het misbaksel van gisteren echt erg zout.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Mijn eerste flop

Bericht door miesje1959 »

In het brood wat jij gebakken hebt zit 1,8% zout. De gemiddelde bakker gebruikt net zoveel in zijn broden.
Je kunt een zoutgehalte wel wat verlagen. Je kunt een zoutgehalte aanhouden tussen de 1,5 en 2%
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Mijn eerste flop

Bericht door bakplaat »

Janny schreef:Het hééft langer gerezen, we zijn gaan zwemmen,Geproefd hebben we wel en we vonden het erg zout. Probeer het morgen nogmaals en dan houd ik me aan de tijden, beloofd! Ik geef niet snel iets op
Janny
Nu komt de aap uit de mouw :mrgreen: ...Als het zout overduidelijk aanwezig is, (je vond het brood immers erg zout) heb je er zéker teveel van gebruikt.Zout moet je er niet bovenuit kunnen proeven,je proeft het ook wel als je het vergeten bent en dit geldt niet alléén voor brood.

En dat zou dan naast een te lange narijs ook mede oorzaak van je 'flop' kunnen zijn.Teveel zout gaat ten koste van de gistwerking.En nu ga je het morgen nogmaals proberen en beloof je je aan de tijden te houden.Dit is ook een niet geheel juiste instelling,de in recepten aangegeven rijstijden zijn,zoals Levine ook al zegt slechts richtlijnen.Elk zelfde deeg kan zich weer iets anders gedragen dan het vorige of het volgende, door (kleine) verschillen in omstandigheden.
Je dient het deeg steeds goed in de gaten te houden en daarbij kunnen tijden wel enigszins nuttig zijn,maar je ogen en handen/vingers zijn hierbij de beste instrumenten.
Succes ermee.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Janny

Re: Mijn eerste flop

Bericht door Janny »

Dit begrijp ik niet, in het recept van Levine staat 9 gram en volgens mij heb ik dat afgewogen. :?
Gebruikersavatar
Janny

Re: Mijn eerste flop

Bericht door Janny »

miesje1959 schreef:In het brood wat jij gebakken hebt zit 1,8% zout. De gemiddelde bakker gebruikt net zoveel in zijn broden.
Je kunt een zoutgehalte wel wat verlagen. Je kunt een zoutgehalte aanhouden tussen de 1,5 en 2%
1,5 pr. van 500 gram????
Gebruikersavatar
Janny

Re: Mijn eerste flop

Bericht door Janny »

bakplaat schreef:
Janny schreef:Het hééft langer gerezen, we zijn gaan zwemmen,Geproefd hebben we wel en we vonden het erg zout. Probeer het morgen nogmaals en dan houd ik me aan de tijden, beloofd! Ik geef niet snel iets op
Janny
Nu komt de aap uit de mouw :mrgreen: ...Als het zout overduidelijk aanwezig is, (je vond het brood immers erg zout) heb je er zéker teveel van gebruikt.Zout moet je er niet bovenuit kunnen proeven,je proeft het ook wel als je het vergeten bent en dit geldt niet alléén voor brood.

En dat zou dan naast een te lange narijs ook mede oorzaak van je 'flop' kunnen zijn.Teveel zout gaat ten koste van de gistwerking.En nu ga je het morgen nogmaals proberen en beloof je je aan de tijden te houden.Dit is ook een niet geheel juiste instelling,de in recepten aangegeven rijstijden zijn,zoals Levine ook al zegt slechts richtlijnen.Elk zelfde deeg kan zich weer iets anders gedragen dan het vorige of het volgende, door (kleine) verschillen in omstandigheden.
Je dient het deeg steeds goed in de gaten te houden en daarbij kunnen tijden wel enigszins nuttig zijn,maar je ogen en handen/vingers zijn hierbij de beste instrumenten.
Succes ermee.
Oké!
Ja het was écht zout! :yugh:
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Mijn eerste flop

Bericht door miesje1959 »

Inderdaad 1,5% van 500 gram meel. Alle toevoegingen aan een brood bereken je over de totale hoeveelheid meel.

Hoe weeg jij de kleine hoeveelheden af? Zelf (en veel anderen) wegen de kleine hoeveelheden af met een weeglepel.
Zout proef je in principe niet in het brood, de hoeveelheid zout die gebruikt wordt in het brood dat jij gebakken hebt zal je er ook echt niet bovenuit proeven.
Misschien toch een foutje gemaakt met het afwegen?
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Janny

Re: Mijn eerste flop

Bericht door Janny »

image.jpg
Ik heb sinds kort zo'n weeglepel maar af en toe denk ik ' klopt dit wel'?
Oei, dit lijkt aanzienlijk minder dan gisteren. Dit is 1,5 pr is 7,5 gram, zal ik het hier mee doen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Mijn eerste flop

Bericht door miesje1959 »

Dat zou best 7,5 gram kunnen zijn, maar moeilijk te beoordelen op een foto.
Bij sommige weeglepels kan je het weeggedeelte beter vrij houden aan de onderkant. Bij b.v. bij de Action weeglepel is dit zeker het geval.
Je kunt het weeggedeelte b.v. boven de gootsteen laten hangen.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Mijn eerste flop

Bericht door lekkermelig »

Dat is mijn ervaring ook. Bij die action lepels moet je zorgen dat de lepel vrij hangt, anders klopt ie niet boven een gram of 7. Bij andere lepels gaat ie ook zeker niet slechter wegen als de lepel vrij hangt :-)
Ik snap dat je er een mooie nauwkeurige weeglepel voor gebruikt, maar voor 7 a 8 gram gebruik ik met hetzelfde gemak mijn gewone weegschaal. Dan maar ietsepietsie minder nauwkeurig, het verschil tussen 7 en 8 gram proef je echt niet. Het verschil tusen 7 en 15 gram omdat je weeglepel het niet doet proef je wel :o
Ik kan het niet in detail zien hoe diep je lepel is. Een mooie grote theelepel met een kop erop is vaak een gram of 6 a 8 voor gewoon keukenzout kan ik me herinneren. Maar wegen! Met een goede weegschaal en als je het niet vertrouwd weet ik nog wel wat leuks: leg je weeglepel op je gewone weegschaal, even tarreren, en dan wegen op je weeglepel. Moeten beide weegschalen allebei hetzelfde aangeven, alleen je weeglepel hoort nauwkeuriger te zijn.
En op deze action lepel ligt 28 gram zout, zoals allebei de weegschalen aangeven
Afbeeldingweeglepel gewogen by Lekker Melig, on Flickr

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
24zeven
Deegkneder
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 mar 2015, 22:22

Re: Mijn eerste flop

Bericht door 24zeven »

Bij sommige recepten staat zout en suiker en soms alleen zout.
Zout moet er altijd in (1,5% - 2%), maar suiker niet.

Wij hebben gemerkt dat brood zonder suiker soms een beetje zoutig smaakt. -> wij vinden dat wel lekker.
Je kan dus de zoute smaak maskeren door een klein beetje suiker (1% a 2%) toe te voegen. Let op: Je veranderd dan wel je recept, dus de smaak van het brood zal ook iets anders zijn.
Gebruikersavatar
Janny

Re: Mijn eerste flop

Bericht door Janny »

Laat ik nou " toevallig" (bijna) de buurvrouw van de Action zijn! En mijn honden willen er net uit! :G
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Mijn eerste flop

Bericht door lekkermelig »

Janny schreef:Laat ik nou " toevallig" (bijna) de buurvrouw van de Action zijn! En mijn honden willen er net uit! :G
Ik snap niet wat dat met broodbakken te maken heeft als je al een weeglepel hebt ?? Bovendien zijn die dingen waarschijnlijk al weer uitverkocht.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Janny

Re: Mijn eerste flop

Bericht door Janny »

Ik dacht ' misschien deugt de mijne wel niet...' ;S
Honden inmiddels uitgeweest en ik doe het met de mijne! In recept staat inderdaad geen suiker!
Gebruikersavatar
Janny

Re: Mijn eerste flop

Bericht door Janny »

image.jpg
Ik heb echt heel secuur de instructies gevolgd, afwachten maar... uurtje...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Mijn eerste flop

Bericht door Levinebaktbrood »

Is je bakvorm ook niet te groot?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Janny

Re: Mijn eerste flop

Bericht door Janny »

Geen idee.
Als ik naar die foto's van jouw kijk, ligt het " rolletje" er ook ruim in.
Maar als het brood goed is en alleen maar klein in vergelijk met het blik kan het brood toch wel goed zijn?
Ik deed er 7,5 gram zout in.
Oeps, het blik is 30 cm lang, bovenkant gemeten.
't is nait aans....
Ook had ik het blik gisteren niet op een badplaats staan maar op een rooster .
Maar ik heb de keus; hetelucht of boven- en onder, wat zal ik doen?
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Mijn eerste flop

Bericht door miesje1959 »

Boven en onderwarmte. Misschien moet je eens uitrekenen wat de inhoud van het blik is. Deel die uitkomst dan door 5 en dat is de hoeveelheid meel die je moet gebruiken voor het blik.

Je kunt heel makkelijk controleren of je brood klaar is voor de oven. Wanneer je ligt op het deeg drukt met je vinger en het deeg veert langzaam terug is het klaar voor de oven. Wanneer het snel terug veert moet je het nog wat langer laten rijzen.
Je kunt je vinger nat maken of een beetje meel gebruiken, zodat je vinger niet aan het deeg blijft plakken.

Als het brood goed is en je hebt het in een te groot blik gebakken, krijg je een lager brood, maar de smaak zal er echt niet minder om zijn.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Janny

Re: Mijn eerste flop

Bericht door Janny »

30 X 15 X 10 =4500 gedeeld door 5 is dus 900 gram meel :?
Dat is heel iets anders dan 500 gram!
Weer wat geleerd! :G dankje!
Ik ga er zo even in porren!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Mijn eerste flop

Bericht door Levinebaktbrood »

Tsja, dan krijg je nooit een hoog brood :o.

Ik zei in mijn 1e reactie dat ik dacht dat het bakblik te groot was. In mijn recepten staat er altijd wel de maat van het bakblik bij.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Janny

Re: Mijn eerste flop

Bericht door Janny »

image.jpg
:G
Zolang je me maar niet uitlacht! Hoe leer ik een ras-ADHDer brood bakken? Waar begin je aan? ;B
Hij zit er in en al wordt het middernacht ik ga niet slapen voor dat brood goed is!
Dat ie lager wordt realiseer ik me nu. Maar hij móet lukken want ik ben niet naar de winkel geweest en heb alleen rozijnenbollen in de vriezer :mrgreen:
;B :? :oops: :oops: :oops: :oops:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Mijn eerste flop

Bericht door bakplaat »

We blijven het op de voet volgen Janny...Succes. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Janny

Re: Mijn eerste flop

Bericht door Janny »

Heb van frustratie al een biertje genomen, want mijn man belt ook net dat ie niet thuis komt ,
Ik praat wel tegen mijn bulldoggen. Maar fijn dat jullie meeleven, dat doet me goed!
En na dat brood móet er een diepvriespizza in want ik ga níet koken voor mezelf! Pijns er niet over!
Moet me altijd al zo uitsloven want een Fransman trapt niet in een portie " junkfood" na dag hard werken, dus ik profiteer ervan! :G :2th:
Gebruikersavatar
Janny

Re: Mijn eerste flop

Bericht door Janny »

image.jpg
Meer kan ik er niet van maken, maar we hebben brood! :B:
Ben het ook zat nu.
Fijne avond allemaal!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Janny

Re: Mijn eerste flop

Bericht door Janny »

Bedenk net wat. Volgens mij had ik volkoren tarwebloem in plaats van volkorenmeel.
Maakt dit wat uit?
Kan het niet checken, papiertje dat aan zak geniet zat is weg.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Mijn eerste flop

Bericht door miesje1959 »

Gelukkig heb je nu brood.
Nu nog een goed bakblik of het recept verdubbelen, maar dan wordt het wel een groot brood.
Hoe is de smaak?
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Mijn eerste flop

Bericht door bakplaat »

Ja Janny er is weer brood op de plank :2th: Maar bij het volgend brood toch maar goed rekening houden met de maat/inhoud van je broodbus. ;B
Janny schreef:Bedenk net wat. Volgens mij had ik volkoren tarwebloem in plaats van volkorenmeel.
Maakt dit wat uit?
Kan het niet checken, papiertje dat aan zak geniet zat is weg.
Bloem kan geen Volkoren zijn bij het malen van graan wordt voor bloem de kiemen en veel vezels eruit gezeefd.
Voor Meel/Volkorenmeel wordt de hele graankorrel gerbuikt.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Mijn eerste flop

Bericht door bakplaat »

Levinebaktbrood schreef: Ik zei in mijn 1e reactie dat ik dacht dat het bakblik te groot was. In mijn recepten staat er altijd wel de maat van het bakblik bij.
Maar ik zie daar alleen maar de lengtematen. ;B
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Janny

Re: Mijn eerste flop

Bericht door Janny »

Hij is heerlijk!!! :2th:
Plaats reactie