voor alles is een eerste keer: overkneden

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Piekie81
Gaat de goede kant op
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 15:16

voor alles is een eerste keer: overkneden

Bericht door Piekie81 »

Tja, wat zal ik ervan zeggen. De bear aangezet en de timer gezet. Toen weggelopen uit de keuken. Toen de timer afging weer gaan kijken en het was een natte kleffe boel geworden... Toch maar doorgegaan, want er zat deeg voor twee broden in waarvan ik er een had toegezegd aan familie. En ik was wel benieuwd hoe een overkneed brood eruit komt te zien en hoe het zou smaken.

De bulkrijs ging prima, mooi verdubbeld. Maar de narijs deed vrijwel niets meer en van ovenrijs was ook niet echt sprake.

Dus twee heel compacte haverbroden op het aanrecht... Gelukkig was de smaak nog wel redelijk ok, dus we hebben er een megenomen naar de familie en de andere als voorraad in de vriezer.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: voor alles is een eerste keer: overkneden

Bericht door miesje1959 »

Ohhh, wat jammer. Nu weet je in ieder geval dat je beter bij het kneden in de buurt kunt blijven....
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Piekie81
Gaat de goede kant op
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 15:16

Re: voor alles is een eerste keer: overkneden

Bericht door Piekie81 »

Of, zoals ik eigenlijk altijd doe, de timer een paar minuten korter zetten en dan even checken hoe het ervoor staat met vliesjetrekken. Waarom ik dat nu niet had gedaan... ;K
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: voor alles is een eerste keer: overkneden

Bericht door miesje1959 »

Piekie81 schreef:Of, zoals ik eigenlijk altijd doe, de timer een paar minuten korter zetten
Een paar minuten eerder heeft bij mij geen zin. Ik bak alleen met spelt en rogge.
2 minuten deeg mengen in de Bear, half uur autolyse en dan hoef ik nog maar 4 a 5 minuten te kneden (verschilt per deeg soort) en dan heb ik een prachtig vliesje.
Kan er maar beter bij blijven staan, met spelt heb je zo een overkneedt deeg... ;B
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Calle
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 16:02

Vliesje trekken lukt mij niet

Bericht door Calle »

oei, kan je deeg overkneden?
Ik moet nog veel leren en ik heb problemen met dat vliesje trekken, dat lukt mij niet.
Ik doe waarschijnlijk iets fout maar ik weet niet wat.
Ik doe mijn deeg in de kenwood, laat op min eerst alles even mengen, zet dan 10 min op stand 1.
Geen vliesje te maken. Mijn deeg "kleeft" niet aan elkaar.
Nog eens laten mengen, maar geen vliesje...
Wat kan ik meer doen?

Alvast bedankt
Calle
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: voor alles is een eerste keer: overkneden

Bericht door Anna »

Calle, misschien kan je er een nieuw topic over openen (in de koffiehoek) en daar dan ook inzetten welk recept je gebruikt en eventueel een foto erbij doen? Zonder het recept is er niet echt iets over te zeggen.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: voor alles is een eerste keer: overkneden

Bericht door miesje1959 »

Net als Anna vind ik het ook een goed idee om er een nieuw topic over te maken.
Ben namelijk best benieuwd waarom je geen vliesje kan trekken en wat je bedoelt met het deeg 'kleeft' niet aan elkaar.....
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: Vliesje trekken lukt mij niet

Bericht door Judith1973 »

Calle, bedoel je dat je deeg geen deegbal wordt, maar een papachtige massa blijft?
Dan kun je inderdaad geen vliesje trekken.
Bij mij wordt deeg pap als ik in 1x te veel vocht erbij doe, soms gaat dat wel goed maar meestal niet.
Dan kun je het beste een beetje bloem of meel (begin met een eetlepel en kijk of er meer nodig is) toevoegen dan wordt het deeg minder nat en als het goed is krijg je dan alsnog een deegbal en kun je een vliesje trekken.
Zelf doe ik het vocht meestal in 2 of 3 delen erbij, als het eerste deel vocht helemaal is opgenomen dan pas het 2e deel.
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Vliesje trekken lukt mij niet

Bericht door Soepkipje »

Calle schreef:oei, kan je deeg overkneden?
Ik moet nog veel leren en ik heb problemen met dat vliesje trekken, dat lukt mij niet.
Ik doe waarschijnlijk iets fout maar ik weet niet wat.
Ik doe mijn deeg in de Kenwood, laat op min eerst alles even mengen, zet dan 10 min op stand 1.
Geen vliesje te maken. Mijn deeg "kleeft" niet aan elkaar.
Nog eens laten mengen, maar geen vliesje...
Wat kan ik meer doen?

Alvast bedankt
Calle
(Had aanvankelijk van jouw vraag een apart onderwerp gemaakt, maar zag later dat het toch hier thuishoort)

Ik denk n.l. dat jouw deeg ook te lang gekneed is. Als het deeg plotseling "uit elkaar valt", nattig is en alle soepelheid eruit is dat het geval. De opgebouwde glutenstrengen breken dan. Ik heb geen keukenmachine dus kan je geen advies geven over hoe lang en op welke standen je wel moet kneden om toch een vliesje te kunnen maken.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Plaats reactie