Vraagje: Standmixer deeg plakt en brood zakt uit (vormen)

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RealRedHair

Vraagje: Standmixer deeg plakt en brood zakt uit (vormen)

Bericht door RealRedHair »

Hallo!

Druk aan de slag met brood bakken mbv boek Levine van Doorne (Brood uit eigen Oven).

Twee vragen:

1. Heb nu een standmixer AEG Ultramix 4000. Enkel gaat het deeg aan de haak steeds verder naar boven. Ook als ik het los maak dan gaat het weer naar boven en daardoor wordt het deeg matig gekneed. Volgens mij zijn de verhoudingen goed (conform recept). Wat kan ik anders doen?

2. Het brood zakt na de 2e rijs wat uit, het wordt daardoor erg plat. Smaak is goed en brood is ook wel luchtig. Moet ik brood dan meer opspannen/opbollen om te voorkomen dat het uitzakt?

Thanks voor alle tips. :G
Gebruikersavatar
Gyatso
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 17:13

Re: Vraagje: Standmixer deeg plakt en brood zakt uit (vormen

Bericht door Gyatso »

Hoi,

ik gebruik ook de Aeg Ultramix 4400, heb het zelfde probleem, kan je deels oplossen door niet al je water gelijk toe te voegen en wat achterhouden voor later in het kneedproces. Omdat ik ook niet helemaal tevreden ben over het kneden, haal ik het eruit op het moment dat er een redelijke bal is. Daarna kneed ik op de hand verder tot ik het bekende vliesje kan trekken.

Ben ook nog maar redelijk nieuw in hobbybakkersland, maar het inzakken lijkt mij een gevalletje overrijs, maar daar zullen de echte deskundigen vast wat over kunnen melden.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Vraagje: Standmixer deeg plakt en brood zakt uit (vormen

Bericht door Levinebaktbrood »

Bij sommige machines treedt inderdaad dat probleem op. Deeg af en toe naar beneden duwen en langer kneden.

Als deeg uitzakt moet je het inderdaad beter op spanning brengen/vormen. Kwestie van oefenen :G dan zal je ziet dat het steeds beter gaat.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
RealRedHair

Re: Vraagje: Standmixer deeg plakt en brood zakt uit (vormen

Bericht door RealRedHair »

Levinebaktbrood schreef:Bij sommige machines treedt inderdaad dat probleem op. Deeg af en toe naar beneden duwen en langer kneden.
Dat is nu net balen zeg dat ik zo'n machine heb. Langer werkt niet goed omdat het na een tijdje niet meer goed kneed. En telkens naar beneden doen is niet werkbaar. Ligt het aan de haak? Welke machine heeft dit probleem niet? Dit schiet niet op; dan kan ik nog beter met de hand kneden.

Water later toevoegen lijkt me ook niet echt goed. Dan neemt het deeg het vocht niet goed meer op lijkt me.
Gebruikersavatar
RealRedHair

Re: Vraagje: Standmixer deeg plakt en brood zakt uit (vormen

Bericht door RealRedHair »

Weet er iemand of de haken van AEG gelijk zijn aan die van andere merken. Volgens mij lijken ze erg op die van KitchenAid. Ik zag ook andere haken speciaal voor Kenwood.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Vraagje: Standmixer deeg plakt en brood zakt uit (vormen

Bericht door Levinebaktbrood »

De kneedhaak van de KitchenAid ziet er anders uit. De standaardhaak van de KitchenAid heeft trouwens hetzelfde euvel (deeg kruipt omhoog). Daar is, net als voor diverse modellen van de Kenwood, een andere deeghaak voor te koop.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
RealRedHair

Re: Vraagje: Standmixer deeg plakt en brood zakt uit (vormen

Bericht door RealRedHair »

Ik had al even wat foto's gemaakt; zie hieronder. Ben al even aan het mailen met jan de Jong voor een andere haak voor de AEG.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
RealRedHair

Re: Vraagje: Standmixer deeg plakt en brood zakt uit (vormen

Bericht door RealRedHair »

Oude haak opgestuurd naar Jan, we gaan voor een nieuwe van hem. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
RealRedHair

Re: Vraagje: Standmixer deeg plakt en brood zakt uit (vormen

Bericht door RealRedHair »

Het is exact dezelfde haak als voor de Kitchenaid Artisan. Type JP12 haak.
Gebruikersavatar
Gyatso
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 17:13

Re: Vraagje: Standmixer deeg plakt en brood zakt uit (vormen

Bericht door Gyatso »

@RealRedHear, begrijp dat je inmiddels een andere haak hebt, is het probleem nu opgelost? En zo ja, hoe ben je er aan gekomen?
Gebruikersavatar
RealRedHair

Re: Vraagje: Standmixer deeg plakt en brood zakt uit (vormen

Bericht door RealRedHair »

Jan de Jong via Ebay of rechtstreeks op info@xxxxxxx.biz
Probleem is opgelost!

Groet en sterkte.
Laatst gewijzigd door Ballie op zo 06 sep 2015, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: E-Mail onbruikbaar gemaakt. Vraag deze informatie per PB of Email op bij de auteur van dit bericht...
Gebruikersavatar
Gyatso
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 17:13

Re: Vraagje: Standmixer deeg plakt en brood zakt uit (vormen

Bericht door Gyatso »

THX ! zondagavond via Ebay en gisteren al in huis. Zojuist voor het eerst gebruikt en wat een verschil met de originele deeghaak, hoefde dit keer niet meer met de hand verder te kneden. Absolute verbetering!
Plaats reactie