te stevig deeg wat bijna niet rijst

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maaike71

te stevig deeg wat bijna niet rijst

Bericht door maaike71 »

Wie kan mij helpen, ik heb al drie keer mueselibrood volgens dit recept gebakken. Maar het deeg is heel stevig en rijst bijna niet.Wat doe ik verkeerd en wanneer kan ik ook het beste de rozijnen en de noten toevoegen? Als ik het wil eten is het droog en compact.

ingerdienten;
250 ml. volle melk
50 gr. boter
250 gr. volkoren tarwemeel
200 gr. patent tarwebloem
1 tl. zout
5 tl. kaneel
1 eetl. lichtbruine basterdsuiker
7 gr. droge gist
200 gram ongezouten noten mix
150 gr. rozijnen

bereiden;
melk, meel, boter, suiker, gist, kaneel en zout (zout voeg ik pas toe als het deeg een klein beetje is gekneed) kneden,
dan 45 min laten rijzen.
na de rijs doorkneden en de rozijnen en de noten toevoegen, dan vormen tot brood of bolletjes en weer laten rijzen voor 45 minuten.
dan 45 minuten afbakken op 180 graden (ik gebruik dan wel onder en boven warmte)

Wie helpt mij er voor te zorgen dat ik nu een keer een luchtig meuselibrood i.p.v. een "baksteen"
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

Re: te stevig deeg wat bijna niet rijst

Bericht door Rob van Rotterdam »

Beste Maaike,

Niet alleen de verhouding van de ingrediënten garandeert een luchtig brood. Er zijn ook andere factoren die een rol spelen. Zo kan de gist te oud zijn (uitgewerkt), of de grondstoffen te koud. U schrijft niet hoe lang u hebt gekneed. Bij te kort kneden kunnen er namelijk ook problemen met rijzen ontstaan.
Rob
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Gebruikersavatar
maaike71

Re: te stevig deeg wat bijna niet rijst

Bericht door maaike71 »

ik heb het wel zeker 15 tot 20 minuten gekneed in de standmixer
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: te stevig deeg wat bijna niet rijst

Bericht door Levinebaktbrood »

Weeg alle ingrediënten af op een weegschaal in plaats van in een maatbeker of met lepels te meten. Dat scheelt al.

Je gebruikt veel te weinig vocht. Dan krijg je nooit een luchtig brood. Ik lees ook niet dat je de rozijnen van tevoren welt. Als je dat niet doet nemen ze ook weer vocht op uit het deeg en als je al te weinig vocht gebruikt dan wordt het probleem alleen maar groter.

Je gebruikt 5 theelepels kaneel. Kaneel remt de gistwerking. Dus als je deze hoeveelheid kaneel gebruikt moet je iets meer gist toevoegen.

Rijstijden zijn aan de korte kant. Rijstijden zijn afhankelijk van gebruikte hoeveelheid gist, deeg- en omgevingstemperatuur. Zijn dus nooit precies aan te geven. Het deeg is leidend, niet de tijd die in een recept staat/de klok.

Probeer het eens zo:

250 ml. volle melk --> vervangen door 300 gram volle melk
50 gr. boter
250 gr. volkoren tarwemeel
200 gr. patent tarwebloem
1 tl. zout --> vervangen door 8 gram zout
5 tl. kaneel
1 eetl. lichtbruine basterdsuiker --> vervangen door 10 gram
7 gr. droge gist --> vervangen door 10 gram droge gist
200 gram ongezouten noten mix
150 gr. rozijnen ---> rozijnen eerst ± 15 minuten wellen in lauw water, afspoelen en goed laten drogen in vergiet (hele nacht) of goed droogdeppen met keukenpapier voor gebruik

Deeg kneden: bloem, meel, gist, suiker, zout, boter en melk in kom en kneden totdat je er een vliesje van kunt trekken. Kom afdekken en deeg ± 15 minuten laten staan. Dan kaneel en noten en rozijnen erdoor kneden (met de hand of met de machine).

Deeg in licht met zonnebloemolie ingevette kom, 1 x draaien zodat alle kanten met wat olie bedekt zijn, kom afdekken en deeg laten rijzen totdat het in volume is verdubbeld. Het is goed als je er met een vinger in prikt en het gat blijft zichtbaar.

Op werkplek storten, lucht eruit drukken en losjes opbollen, ± 20 minuten afgedekt laten rusten. Dan deeg opmaken in gewenste vorm en evt. in bakblik leggen.

Deeg laten rijzen totdat het bijna in volume verdubbeld is. Deeg is goed als je er met een vinger op duwt (niet erin prikken!), de afdruk even zichtbaar blijft en dan langzaam terugveert.

Afbakken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
maaike71

Re: te stevig deeg wat bijna niet rijst

Bericht door maaike71 »

Levine, bedankt voor de tips en ik ga het nog eens proberen en dan hopen dat het beter gaat. Maar dat zal best lukken
:2th: :2th:
Plaats reactie