Broodjes met krokante korst, waarom lukt het maar niet?

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Flash

Broodjes met krokante korst, waarom lukt het maar niet?

Bericht door Flash »

Hallo allemaal,

Na de zoveelste mislukte poging dacht ik dat ik maar eens om hulp moest vragen. Ik ben nieuw met brood bakken en ik probeer al een tijdje broodjes met een knapperige dunne korst te bakken. Dit bedoel ik. Zoals je ziet is de korst krokant en zit er allemaal kleine barstjes in.
Afbeelding
Het probleem is dat de korst bij mij altijd vrij hard, egaal en 'dik' is, zo ziet de korst van mijn broodjes er ongeveer uit
Afbeelding
Dit is het recept dat ik gebruik.
http://www.bakkerijrecepten.com/#!Kroka ... cvrhpqq169

500 gram patentbloem
500 gram tarwemeel
50 gram gist
18 gram zout
30 gram krokantbroodverbeteraar
± 620 gram water

Kneden doe ik zo'n 10-15 minuten met de hand tot ik van het deeg een vliesje kan trekken en de narijs doe ik in mijn oven met een bak heet water en een verwarmingselement zodat de temperatuur ongeveer 30-32 graden is. Afbakken doe ik op 220 graden, met een bak heet water die ik na 15 minuten uit de oven haal. Verder gebruik ik patentbloem van de Aldi (10% eiwit) en tarwemeel van de Jumbo (13% eiwit). Ik weet dat supermarkt meel niet de beste kwaliteit is, maar ik kan lokaal aan niks beters komen. Ik heb het recept ook met patentbloem en tarwemeel van de AH geprobeerd, maar dat mocht niet baten helaas. Het enige dat ik niet heb is de krokantbroodverbeteraar, zou dat echt het verschil maken? Mijn broodjes zijn verder wel lekker, alleen de korst is niet zoals ik wil. Is er iemand die mij misschien kan helpen?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Broodjes met krokante korst, waarom lukt het maar niet?

Bericht door lekkermelig »

Beste Flash,

Voordat je hier vragen stelt vinden we het altijd wel aardig als mensen zich even voorstellen in de juiste rubriek.
Een aantal tips voor dunnere korst:
Een hele hete oven, 220 is voor broodjes echt aan de lage kant. Zeker bij klein brood werkt het beter om heel heet en niet te lang te bakken. Langer bakken en lagere temperatuur = dikkere korst.
Verder is het gebruik van stoom wel handig, dus geen bakje warm water in de oven zetten, maar bijvoorbeeld een ijzeren schaal met schroeven of een oude fietsketting voorverhitten in de oven en daar vlak voor het bakken wat water op gooien (pas op, stoom is veel gevaarlijker dan je denkt!!).
Ook is het fijn als je oven goed op temperatuur blijft, een broodbaksteen kan daar aardig bij helpen. Wat betreft de bloem: 10% is behoorlijk weinig, je zal daarbij vooral merken dat de boel minder mooi rijst, maar op de dikte van de korst zal het weinig invloed hebben.
Als je geen molen of iets dergelijks in de buurt hebt: het kan de moeite lonen om online te bestellen als je iets grotere hoeveelheden bestelt. Of doe eens samen met iemand in de buurt, dat scheelt weer in verzendkosten.

Succes,
Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Flash

Re: Broodjes met krokante korst, waarom lukt het maar niet?

Bericht door Flash »

Hallo Wil,

Bedankt voor je reactie, hier kan ik zeker wat mee! Ik zal me ook meteen even voorstellen in het andere forum. :2th:

Groetjes,
Sarah
Plaats reactie