inzakken bij het afkoelen

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sakura
Gaat de goede kant op
Berichten: 97
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 15:37

inzakken bij het afkoelen

Bericht door Sakura »

Ik heb gisteren suikerbrood gebakken volgens het recept van Levine.
Deze keer heb ik gewone tarmebloem gebruikt (normaal doe ik deze met luxe deeg van aveve).
Ook gewoon keukenzout gebruikt ipv zeezout.

De smaak is echt héérlijk, véél beter!!
Het deeg is mooi gerezen, verdubbeld in volume. Daarna de suikerbolletjes tevoegd, laten rijzen. Dat was ook goed (het deeg veerde heel langzaam terug - er bleef nog een heeeel klein putje).
In de oven een mooie ovenrijs. Alles perfect, mooie korst.
Mooi broodje aan de buitenkant.

Maar bij het afkoelen zakt het zo'n 30% in... Iemand een idee?
Waardoor het brood dus wat compacter wordt, wat zwaarder ook.
Ik laat het brood op kamertemperatuur afkoelen. Was 's avonds gebakken, 's nachts laten afkoelen deze keer.
Maar zelfs als ik het in de namiddag overdag bak en gewoon 's namiddags laat afkoelen zakt het in.

Ik zou zo graag een mooie kruim hebben, een licht sneetje brood.
Heeft er iemand nog tips?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: inzakken bij het afkoelen

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik denk dat je het te kort bakt, dan is het nog niet helemaal gaar en zakt in.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Sakura
Gaat de goede kant op
Berichten: 97
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 15:37

Re: inzakken bij het afkoelen

Bericht door Sakura »

hmm, ik heb zo'n 30min in de oven gebakken. Het was gaar volgens mij?
De vorige keer zo'n 40 à 45min maar was de korst bijna aan het verbranden (nu heb ik hier geleerd dat je er alumiumfolie kunt opleggen tegen het te bruin worden van de korst).
In het recept staat 30min maarja kan uiteraard verschillen.

Hoe kun je dan op het zicht? zien of een brood gaar is? De cake truc werkt niet voor brood.

Ik weet van hier als je op de onderkant klopt dat het hol moet klinken maar dat kun je natuurlijk niet doen als je brood in de oven staat ;-)
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

Re: inzakken bij het afkoelen

Bericht door Rob van Rotterdam »

Beste Sakura,
even los van je oorspronkelijke vraag over het inzakken.
De baktijd is ondergeschikt. Het gaat om de kerntemperatuur. Als ik brood bak komt er geen klok aan te pas, wel een thermometer. Zodra de kerntemperatuur van het brood tussen de 95 en 98 graden, is mijn brood gaar.
Zo doe ik het.
Rob
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Gebruikersavatar
Sakura
Gaat de goede kant op
Berichten: 97
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 15:37

Re: inzakken bij het afkoelen

Bericht door Sakura »

Je kunt inderdaad niet op de klok voortgaan, dat is elke keer anders. Ik merk dat ook bij het bakken van taarten en cakes.

Misschien moet ik eens kijken voor een thermometer. Zal eens zoeken op dit forum :D

Deze morgen bij het verder snijden, zitten ondertussen al in het midden van het brood, zie je inderdaad dat het niet helemaal gaar is. Helemaal in het midden onderaan is een stukje niet helemaal gaar.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: inzakken bij het afkoelen

Bericht door Ballie »

Elke oven is anders, ik las van de week nog een bericht van iemand (weet niet meer van wie) die twee dezelfde ovens had en die in beide ovens een andere baktijd aan moest houden vanwege afwijkingen in de oventemperatuur...

Ik heb hier in het begin een aantal malen de kerntemperatuur gemeten. Na een paar keer weet je hoe lang je je brood moet bakken tot het zeker gaar is. Bij mij is dat na 10 minuten op 225 graden en stoom, en 28 minuten op 200 graden zonder stoom. (Whirlpool combimagnetron).
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie