deeg rijst te sterk, wat doe ik fout?

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dnes

deeg rijst te sterk, wat doe ik fout?

Bericht door dnes »

Ik heb onlangs een zak all-in zonnebloempit mix (nr 609) gekocht bij de Aveve. Ondanks dat ik de mix precies volgens de gebruiksaanwijzing heb gemaakt (600 gr mix + 360 ml koud water) rijst deze mix enorm en komt tegen het deksel aan en stroomt zelfs bijna over de rand bakvorm. Mijn BBM is een Domo B3985 die broden van 700 en 1000 gr kan bakken en heb ik telkens ingesteld op 3 - whole wheat. Een andere broodmix met pitten (nr 941) van Aveve gaf deze rijs-problemen niet, terwijl ik deze broden op het zelfde programma gebakken had.
De smaak is van beide mixen goed, maar wat doe ik fout?
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: deeg rijst te sterk, wat doe ik fout?

Bericht door papagena »

Tja, ik heb vroeger zelf ook wel met mixen gebakken en had hetzelfde probleem: teveel rijs.
Ik heb dat opgelost door een deel van de mix te vervangen door gewone bloem of door volkorenmeel.
Dus, in jouw geval zou ik eens het volgende proberen: 500 gr mix + 100 gr bloem. En dan eens kijken wat er gebeurt.
Die mixen hebben eigenlijk teveel gist en misschien ook wel wat verbeteraars erin zitten waardoor je dit krijgt.

Probeer het eens. Succes ermee.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
dnes

Re: deeg rijst te sterk, wat doe ik fout?

Bericht door dnes »

Bedankt, ik ga het morgen uitproberen en ik maak nu een brood van 700 gram ipv 1000
Gebruikersavatar
dnes

Re: deeg rijst te sterk, wat doe ik fout?

Bericht door dnes »

Inmiddels heb ik het volgende gedaan: De all-in-mix aangevuld met een klein restje gewone mix (zonder gist) en een 700 grams brood gebakken ipv 1000 gram en op de "basic" stand ipv op "whole wheat". Dit is goed gelukt.
Aveve adviseerde me om iets minder water en vooral koud water te gebruiken.
Gebruikersavatar
dnes

Re: deeg rijst te sterk, wat doe ik fout?

Bericht door dnes »

Intussen al vele broden verder... Ik koop geen all-in mix meer maar gewoon meel (van Aveve) en meng dit zelf met van alles en nog wat. Zoals gisteren een speltbrood met cranberry's en pompoen- en zonnebloempitten. Heerlijke boterhammen met een plak belegen kaas.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: deeg rijst te sterk, wat doe ik fout?

Bericht door papagena »

Die mixen hebben nauwelijks een toegevoegde waarde. Al helemaal niet als je ziet welke hulpstoffen er soms aan toegevoegd worden. Enige nuchterheid is op z'n plaats.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Sakura
Gaat de goede kant op
Berichten: 97
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 15:37

Re: deeg rijst te sterk, wat doe ik fout?

Bericht door Sakura »

Ik ben ook afgestapt van die mixen van aveve, ik heb zelfs gezien dat deze te weinig eitwitpercentage bevatten om goed brood te bakken! Toch mijn ervaring met die krokant en speciaal voor sandwichen.

Nu heb ik de tarwebloem voor luchtig wit brood en krijg heel andere resultaten.
Plaats reactie