Inderdaad, wat gaat er mis?

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Dalanjo »

Ik bak nu al heel lang brood met behulp van een keukenmachine. Dat heb ik tot nu toe gedaan met een starmix keukenmachine. Het eindresultaat was tot nu toe altijd goed.
Afbeelding

Het recept wat bij deze foto hoort is het volgende:
  • broodmeel[1] 500 gr.
    Handwarm water 300 ml.
    zout 10 gr.
    suiker 30 gr.
    margarine of boter 30 gr.
    gedroogde gist 7 gr.
Maar nu....

Nu heb ik een Kenwood Major titanium en om de ene of andere manier lukt het me niet om een soortgelijk brood te maken.

De receptuur is hetzelfde, rijstijden zijn hetzelfde, de oven is hetzelfde, het bakblik is hetzelfde, alleen het resultaat niet....
Afbeelding

Keer op keer kom ik op een soortgelijk resultaat uit.

Wie Oh wie kan mij vertellen wat hier misgaat?
Kan het zijn dat ik mijn deeg te lang laat kneden?

Alle suggesties zijn welkom.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door lekkermelig »

De structuur lijkt wel aardig, maar het lijkt wel wat ingezakt, dat zou duiden op overrijs. Oftewel te lang laten rijzen.

Een betere/andere machine, zelfde kneedtijden maar ander kneedgedrag. Elke machine heeft zijn eigen patroon, maar bij sommige machines stijgt de temperatuur van het deeg wel 1 C per minuut kneden.
Ik zou in ieder geval eens naar je temperatuur kijken, die is ideaal gezien een graad of 27 na het kneden. Als het veel warmer is zou ik met kouder water beginnen, en ik zou zeker niet de zelfde tijden aanhouden maar checken of het deeg klaar is, door met je vinger op het deeg te drukken zoals op veel plaatsen al beschreven wordt.

Succes!
Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik denk aan te lang kneden, deeg te warm en te lang laten rijzen. De ene machine is de andere niet. Als je nu een betere machine hebt dan zal het deeg sneller goed gekneed zijn. De temperatuur van het deeg kan ook anders zijn en als het deeg warmer is dan wordt de rijstijd korter. Rijstijden zijn sowieso nooit precies aan te geven, het deeg is altijd leidend. Als je deeg te lang laat rijzen zakt het in als je het gaan bakken.

Hoe lang kneed je in de nieuwe machine en op welke stand?

Tip: weeg ook het water af, maatbekers wijken af. 300 ml = 300 gram.
Vraag: waarom gebruik je zoveel suiker? Suiker mag je gerust weglaten.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Dalanjo »

lekkermelig schreef:De structuur lijkt wel aardig, maar het lijkt wel wat ingezakt, dat zou duiden op overrijs. Oftewel te lang laten rijzen.

Een betere/andere machine, zelfde kneedtijden maar ander kneedgedrag. Elke machine heeft zijn eigen patroon, maar bij sommige machines stijgt de temperatuur van het deeg wel 1 C per minuut kneden.
Ik zou in ieder geval eens naar je temperatuur kijken, die is ideaal gezien een graad of 27 na het kneden. Als het veel warmer is zou ik met kouder water beginnen, en ik zou zeker niet de zelfde tijden aanhouden maar checken of het deeg klaar is, door met je vinger op het deeg te drukken zoals op veel plaatsen al beschreven wordt.

Succes!
Wil
Dank je, ik zal eens op de temperatuur letten.

Dalanjo
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Dalanjo »

Levinebaktbrood schreef:Ik denk aan te lang kneden, deeg te warm en te lang laten rijzen. De ene machine is de andere niet. Als je nu een betere machine hebt dan zal het deeg sneller goed gekneed zijn. De temperatuur van het deeg kan ook anders zijn en als het deeg warmer is dan wordt de rijstijd korter. Rijstijden zijn sowieso nooit precies aan te geven, het deeg is altijd leidend. Als je deeg te lang laat rijzen zakt het in als je het gaan bakken.

Hoe lang kneed je in de nieuwe machine en op welke stand?
Het is een Kenwood Major titanium, en ik kneed het deeg op stand 1-2
Ergens heb ik gelezen dat ik het deeg 15-20 minuten moet kneden.
Vraag ne alleen niet waar ik dat heb gelezen, dat kan ik je niet vertellen.

Tip: weeg ook het water af, maatbekers wijken af. 300 ml = 300 gram.
Klopt. Daar ben ik me van bewust, ik weeg alle ingredienten af.
Vraag: waarom gebruik je zoveel suiker? Suiker mag je gerust weglaten.
Tja... Ooit heb ik geleerd op school (meer dan 30 jaar geleden :-), dat gist in een degene suiker nodig heeft om te rijzen, en zout om ervoor te zorgen dat dat rijsproces weer stopt.

Plus, ik gebruik dit recept al jaren als basis, de variaties zitten in het vervangen van water door melk, extra zaden/noten/rozijnen, of andere toevoegingen.



Ik zal in iedergeval mijn kneedtijd eens aan gaan passen, en kijken wat het effect daar van is.
Voorlopig verander ik nog niets aan mijn recept, zodat ik het verschil kan zien :-)

Dank je wel voor het meedenken.

Dalanjo.
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Soepkipje »

Hmm! ....Mooi en lekker brood op de eerste foto, maar als ik naar de bobbelige bovenkant kijk lijkt dat al op een beetje overrijs.
De 2e foto (ingezakt! :o ) is een heel duidelijk geval van overrijs.

Maakt niet uit welke machine/manier/recept je gebruikt hebt om te komen tot een deeg.......maar kijk vooral naar je deeg bij het rijzen!!!!............Gebruik de vingerproeftest!

Mijn advies kijk bv eens naar dit filmpje! : https://www.youtube.com/watch?v=6oAfl1u0fIw

.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Dalanjo »

Zo, vanavond even bezig geweest met jullie tips.
Zie hier het resultaat:

Na 10 min kneden Afbeelding

Na de eerste rijs (opgemaakt)Afbeelding

Na de tweede rijs: Afbeelding

Gebakken en gesneden: Afbeelding

Ik ben voor nu tevreden. Volgens mij heb ik mijn deegje nu goed gekneed, (9-10 min), nu nog verder experimenteren met het rijzen.. Meestal liet ik mijn deeg in een voorverwarmde oven rijzen, vanavond heb ik het deeg in een onverwarmde oven laten rijzen.

In iedergeval geen oveRrijs, en wel wat oveNrijs.

In iedergeval hartelijk dank voor de tips en adviezen !

Dalanjo

(hoe maak ik de foto's kleiner?)
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door miesje1959 »

Het deeg laat ik gewoon, goed afgedekt, in de keuken rijzen, of de koelkast.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
joop
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 12:04

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door joop »

Naar aanleiding van je vraag voor het kleiner maken van foto's
3264 x 2448 pixels inderdaad wat veel van het goede (800 pixels breed is echt genoeg)
Er zijn diverse handige apps voor het kleiner maken van je foto's op je Iphone 6
Zie onderstaande link.
Deze kan je gebruiken als je de foto's rechtstreeks op forum wil plaatsen.
Natuurlijk kun ook je foto's op picassa of flickr (en er zijn er meer) plaatsen en een link plaatsten naar die foto.

https://itunes.apple.com/us/app/image-s ... 66542?mt=8
* Oven met boven en onderwarmte - Kneedmachine Krefft PR20-S - Kitchenaid 7580
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door bakplaat »

Na dat ingezakte brood (foto vorige post) is het volgende brood enorm verbeterd :2th: door je aangepaste kneedtijd met je (nieuwe) machine KENWOOD Major Titanium :2th:
Minder kneedtijd is idd. minder wrijvingswarmte...is ook minder (te) warm deeg.

Zelf heb ik sinds mei 2008 ook een KENWOOD...de KM 816 Major ,maar heb er later een spiraalkneedhaak bij gekocht.

Afbeelding Afbeelding
En ik kneed mijn brooddegen ook nooit langer dan 10 minuten en gebruik bij voorkeur water direct uit de kraan en melk op kamertemp. en zet het 's zomers evt. nog enkele uren in de koelkast.
Afbeelding
Het recept is het volgende:
broodmeel[1] 500 gr.
Handwarm water 300 ml.
zout 10 gr.
suiker 30 gr.
margarine of boter 30 gr.
gedroogde gist 7 gr.
Vraag: waarom gebruik je zoveel suiker? Suiker mag je gerust weglaten.
Tja... Ooit heb ik geleerd op school (meer dan 30 jaar geleden :-), dat gist in een degene suiker nodig heeft om te rijzen, en zout om ervoor te zorgen dat dat rijsproces weer stopt.
Ook op school geleerd (bijna 60 jaar geleden) :G Een klein beetje suiker als starter voor de gist mag gerust hoor,maar 6% is wel wat overdreven. Wel wordt er in luxe/gevulde brooddegen meer suiker gebriukt, maar dan in verhouding ook meer gist.
Gist is in staat om in te werken op het zetmeel uit bloem/meel en dit om te zetten in suiker.
Zout zal bij normaal gebruik (1,5 - 2%) het rijsproces niet stoppen of vertragen, maar het wel in toom houden en het is tevens een smaakmaker voor het brood. Een ander verhaal wordt het...als je er (veel) teveel van gebruikt. ;B
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Dalanjo »

En ik kneed mijn brooddegen ook nooit langer dan 10 minuten en gebruik bij voorkeur water direct uit de kraan en melk op kamertemp. en zet het 's zomers evt. nog enkele uren in de koelkast.
Hmm, wordt je deeg dan niet te koud? Gisteren was mijn deegje na 10 min kneden ongv. 29 graden, ben ik wel met warm water begonnen.

Ik zal de volgende keer ook eens met koud water beginnen. Maakt die wrijvingswarmte dan zo'n verschil?

Laat je je deeg dan ook op kamertemperatuur rijzen? Dus zo'n 20-21 graden? En dan vlak bij de verwarming of gewoon "ergens" in de ruimte?

Ik ben altijd bang voor tocht, ook omdat wij een oud (tochtig) huis hebben. Om die reden ben ik ooit begonnen met het rijzen in een voorverwarmde oven.

Groetjes Dalanjo, die het heel fijn vind dat ze hier haar vragen kwijt kan.
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Dalanjo »

joop schreef:Naar aanleiding van je vraag voor het kleiner maken van foto's
3264 x 2448 pixels inderdaad wat veel van het goede (800 pixels breed is echt genoeg)
Er zijn diverse handige apps voor het kleiner maken van je foto's op je Iphone 6
Zie onderstaande link.
Deze kan je gebruiken als je de foto's rechtstreeks op forum wil plaatsen.
Natuurlijk kun ook je foto's op picassa of flickr (en er zijn er meer) plaatsen en een link plaatsten naar die foto.

https://itunes.apple.com/us/app/image-s ... 66542?mt=8

Tadadadaaaaa
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
joop
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 12:04

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door joop »

Zo zie je maar, het was een klein probleem om iets kleiner te maken :D
* Oven met boven en onderwarmte - Kneedmachine Krefft PR20-S - Kitchenaid 7580
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Levinebaktbrood »

De ideale deegtemperatuur ligt tussen de 25 en 27 C.

Je kunt deeg gerust op kamertemperatuur, 20 - 21 C laten rijzen. Voor tocht hoef je niet bang te zijn, het deeg zal daardoor niet inzakken (deeg zakt alleen in als je het te lang laat rijzen). het kan er wel door afkoelen. Als je deeg op een hogere temperatuur laat rijzen zal het sneller rijzen en kan je sneller doorgaan met de volgende stap. Warmer dan zo'n 30 C moet je het niet laten rijzen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Ballie »

Dalanjo schreef:Gisteren was mijn deegje na 10 min kneden ongv. 29 graden, ben ik wel met warm water begonnen.

Ik zal de volgende keer ook eens met koud water beginnen.
Hoe warm was je water? Je kunt het een volgende keer ook gewoon een paar graden kouder water pakken en eens kijken waar je dan op uit komt.
Maakt die wrijvingswarmte dan zo'n verschil?
Dat is afhankelijk van de machine. De ene machine produceert meer wrijvingswarmte dan de andere...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Mijn vrijdagmiddagbood was :Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Dalanjo »

Zo, vrijdagmiddag, mooi tijd om te experimenteren.

Nu op dit moment ben ik weer bezig met een broodje.
Met de receptuur die ik eerder in dit draadje al beschreven heb.

Dingen die anders zijn:
  1. Koud kraanwater gebruikt. Bewust de temperatuur van het water niet gemeten, omdat er mij iets van bij lag dat er hier iemand was die dat ook niet deed.
    Zout toegevoegd na 5 minuten kneden op de stand 1-2
    Boter toegevoegd na 8 minuten kneden (ergens gelezen dat dit ervoor zorgt dat het meel dan makkelijker het vocht opneemt
    Na 10 minuten kneden vliesje getrokken en die was goed.
    De temperatuur van het deeg van ongv. 23 graden. (Dat weer wel gemeten LOL)
In een iets voorverwarmde oven gezet om te rijzen.

En nu is het weer afwachten :-)


Gr. Dalanjo, die dit toch heel leuk vind.
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Dalanjo »

Het resultaat van vanmiddag:
http://vijfeurominder.dalanjo.nl/2016/01/broodfotos/(onderste 5 foto's)

1e rijs 50 min, 2e rijs 70 min.

Zo te zien heb ik hem toch te lang laten rijzen. Vooral die 2e rijs is lastig te bepalen merk ik.

als het brood is afgekoeld dan laat ik een foto van de binnenkant zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Levinebaktbrood »

Yep, je hebt het deeg te lang laten rijzen. En zo te zien is de bakvorm die je gebruikt te groot voor de hoeveelheid deeg.

Het deeg is klaar voor de oven als je er met een vinger op drukt, de afdruk even zichtbaar blijft en dan langzaam terug veert.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Dalanjo »

Levinebaktbrood schreef:Yep, je hebt het deeg te lang laten rijzen. En zo te zien is de bakvorm die je gebruikt te groot voor de hoeveelheid deeg.

Het deeg is klaar voor de oven als je er met een vinger op drukt, de afdruk even zichtbaar blijft en dan langzaam terug veert.
Enig idee van hoe zwaar het deeg moet zijn voor in dit bakblik?
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Rob van Rotterdam »

Enig idee van hoe zwaar het deeg moet zijn voor in dit bakblik?
Jazeker: lengte x breedte x hoogte van het blik : 5 = deeggewicht in grammen
Succes,
Rob
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Ballie »

Tja, hoe groot is je broodblik? Of beter gezegd, wat is de inhoud? Neem een vijfde van de inhoud van je blik. Dat is de hoeveelheid meel die je nodig hebt om een brood voor dat blik te maken.

Is de inhoud van je blik 2,5 liter, dan heb je 500 gram meel nodig. Is de inhoud 3 liter, dan heb je 600 gram meel nodig. Met de overige ingrediënten en het vocht maak je je een deeg dat precies goed is voor dat blik.

Om de inhoud van een blik te berekenen, kun je het blik opmeten (lengt x breedte x hoogte), of je kunt het op een weegschaal plaatsen deze tarreren, en het blik tot de rand vullen met water. Het gewicht is de inhoud, (1000 gram is een liter).

Succes...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Dalanjo »

Ballie schreef:Tja, hoe groot is je broodblik? Of beter gezegd, wat is de inhoud? Neem een vijfde van de inhoud van je blik. Dat is de hoeveelheid meel die je nodig hebt om een brood voor dat blik te maken.

Is de inhoud van je blik 2,5 liter, dan heb je 500 gram meel nodig. Is de inhoud 3 liter, dan heb je 600 gram meel nodig. Met de overige ingrediënten en het vocht maak je je een deeg dat precies goed is voor dat blik.

Om de inhoud van een blik te berekenen, kun je het blik opmeten (lengt x breedte x hoogte), of je kunt het op een weegschaal plaatsen deze tarreren, en het blik tot de rand vullen met water. Het gewicht is de inhoud, (1000 gram is een liter).

Succes...
Bakblik gevuld met water en gewogen. 2523 gr. Dus grootte van het blik is goed .

Hmmm, ik begin hier behoorlijk van te balen. Wat dat aangaat snap ik niet wat er nu verkeerd gaat. Helemaal als je nagaat dat ik heeeeel lang goed lukkende broden gebakken heb.

Het zou misschien ook aan het meel kunnen liggen.

Ik heb deze broden hiermee gebakken, misschien dat het daar aan ligt.

Ik heb nog ander meel, ik denk dat ik daar maar eens mee aan de gang moet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door lekkermelig »

Ander meel? Dat lijkt me alleen zinvol als je deeg niet genoeg rijst.
Als je deeg te lang gerezen is, moet je geen ander meel nemen, maar zorgen dat je eerder gaat bakken, of je deeg bij iets lagere temperatuur laat rijzen, of je stopt er iets minder gist in zodat het allemaal net even wat langzamer gaat.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Levinebaktbrood »

De hoeveeheid deeg lijkt op de foto te weinig voor het blik, m.a.w. er ligt weinig deeg in het blik. Wat zijn de afmetingen van het blik.

Je gebruikt nu bloem geschikt voor pizza en pasta, je kunt beter bloem gebruiken geschikt voor brood.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Dalanjo »

Er is vooruitgang:

Nu nog even aandacht stoppen in het vormgeven, dan ziet hij er nog mooier uit.

Ik heb nu minder gist( 5 gr. ipv 7 gr.) en minder zout gebruikt. (7 ipv 10 gr.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Soepkipje »

Dalanjo schreef: Zo te zien heb ik hem toch te lang laten rijzen. Vooral die narijs is lastig te bepalen merk ik.
.......als het brood is afgekoeld dan laat ik een foto van de binnenkant zien.
Narijs kan ook prima bepaald worden met de vingerdrukproef: Zie bv HIER

ennu....buiten dat je wel nog een beetje moet oefenen met het vormen van brood, ziet het brood op je laatste foto er meer dan prima uit. Ben benieuwd naar de beloofde binnenkant! :D

.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Dalanjo »

En hier de binnenkant.

Is me om eerlijk te wezen nog wel iets te compact, maar ziet en voelt er stukken beter uit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Ballie »

Daar is, zo te zien, toch niets mis mee.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Dalanjo »

Ballie schreef:Daar is, zo te zien, toch niets mis mee.
Ik had hem graag nog iets luchtiger gezien. Maar goed, ik weet nu waarschijnlijk waar de fout zit/zat, een combinatie van te lang kneden en waarschijnlijk toch te veel gist.

Dat kneden is toch interessant met die Kenwood, want op de Kenwood site staat een basisrecept voor brood, daar hebben ze het over 1 minuut kneden op de laagste stand, en dan 4 minuten op stand 1, terwijl in een Kenwood receptenboek lees dat het toch wel 10 minuten op de middenstand gekneed moet moet worden.

Snap jij het, snap ik het
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Levinebaktbrood »

Deeg is goed gekneed als je er een vliesje va kunt trekken. Kijk en voel aan het deeg en kijk niet naar wat er in een receptenboek staat. Het deeg is altijd leidend.

Als je veel gist gebruikt zal het brood sneller rijzen, ook dan is het deeg leidend. De tijd in een recept is nooit leidend.

Ik vind het brood er niet compact uitzien.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Inderdaad, wat gaat er mis?

Bericht door Ballie »

Je zult je brood thuis nooit zo luchtig kunnen krijgen als het brood uit de supermarkt. Dat lukt alleen door toevoeging van z.g. "broodverbeteraars".

Over het kneden kan ik alleen dit zeggen:
  • Het ene deeg is het andere niet. Hoe hard je het moet kneden is o.a. afhankelijk van het meel dat je gebruikt. Tarwe, spelt e.d. Met name spelt heeft zwakkere gluten die je makkelijk kapot kneedt.

    Tarwe kun je wat steviger aanpakken, maar moet je toch ook niet te hard kneden. Je hebt dan ook een grote kans dat je de gluten kapot kneedt.
Ik heb zelf, behalve mijn Maxima, ook een Kenwood staan. Wanneer ik deze voor brooddeeg gebruik, zet ik 'm eerst op de laagste stand. Wanneer alles met elkaar is vermengd, en alle vocht is opgenomen zet ik 'm iets onder stand 1. Meestal 2 á 3 punten voor de 1. Na ongeveer 10 minuten is het deeg dan gereed. Altijd even controleren door te proberen een vliesje te trekken.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie