Brood kleurt niet echt mooi

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Laura Schrage
Jongste bediende
Berichten: 29
Lid geworden op: di 16 feb 2016, 21:07

Brood kleurt niet echt mooi

Bericht door Laura Schrage »

Ik heb nu een aantal broden gemaakt zowel wit als volkoren en krentenbrood van Levine de ene in een bus en de ander als bol of batard en verschillende recepten. Maar ik vind dat ze redelijk kleurloos blijven en gewoon niet mooi opkomen in de oven.
Ik heb een bosch fornuis met 90 cm oven en tot nu toe steeds hetelucht functie gebruikt en maar 1 brood tegelijk in de oven. Is de temperatuur niet goed of is mn oven te groot? ik noem maar wat.... Ik denk dat het aan de oven ligt maar ben een groentje dus hoop dat jullie een idee hebben.

groetjes Laura
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

Re: Brood kleurt niet echt mooi

Bericht door Rob van Rotterdam »

Het brood kleurt niet mooi, schrijft u.
Dan kan meerdere oorzaken hebben. Te weinig zout of een teveel aan gist hebben bij mij ook wel eens tot onvoldoende kleuring geleid.
Oude grondstoffen kan ook een oorzaak zijn. Een vierde mogelijke oorzaak: u schrijft niet op welke temperatuur u bakt, maar een onvoldoende hete oven kan ook nog een oorzaak zijn. Als de oven verder goed functioneert betwijfel ik of het aan de oven zelf ligt.
Mag ik vragen op welke temperatuur u bakt?
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Brood kleurt niet echt mooi

Bericht door bakplaat »

Wat de werkelijke oventemperatuur betreft Laura...de meeste (huishoud)ovens zijn niet exact en wijken enigszins af van de werkelijkheid,controleer dit eens met een oventhermometer.
Ik vermoed ook dat je oven zeker niet te groot is, je zult wat moeten experimenteren met de thermostaatknop. Dit is anders dan bij de ovens in de professionele bakkerijen die wel nauwkeurig in te stellen zijn en waar de tepmeratuur ook constant blijft. Zelf heb ik een Ariston/Hotpoint fornuis ook 90 cm breed...

Afbeelding

...en gebruik ik bij het broodbakken de heteluchtfunctie nooit eerder dan als de korst begint te kleuren.
Het kan ook nog aan de receptuur liggen die je volgt,dat je broden bleek/kleurloos blijven zoals bijv. gebruik van water of melk in je degen (melk geeft al gauw wat meer kleur) ook wat suiker doet het brood meer kleuren en laat het deeg ook wat beter rijzen.

Hier nog enkele voorbeelden van eerder gebakken brood/jes

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Laura Schrage
Jongste bediende
Berichten: 29
Lid geworden op: di 16 feb 2016, 21:07

Re: Brood kleurt niet echt mooi

Bericht door Laura Schrage »

Dank voor de antwoorden, @bakplaat bedoel je dat je eerst onder en bovenwarmte doet en bij kleuring overschakelt naar hetelucht? hoelang bakken jullie het brood, ik kom op 35-40 minuten volgens de recepten. De temperatuur verschilt ook per recept maar zit volgens mij meestal rond 210 celsius...
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

Re: Brood kleurt niet echt mooi

Bericht door Rob van Rotterdam »

Laura Schrage schreef:..., zit volgens mij meestal rond 210 celsius...
210 à 220 graden is goed.
De baktijd laat ik niet afhangen van de in het recept opgegeven tijd, maar van de kerntemperatuur van het brood tijdens het bakproces. Ik gebruik daarvoor een vleesthermometer. Die zit tijdens het bakken in het brood. Als die thermometer 95 à 98 graden aanwijst, is het brood klaar. En ook op kleur!
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Gebruikersavatar
Laura Schrage
Jongste bediende
Berichten: 29
Lid geworden op: di 16 feb 2016, 21:07

Re: Brood kleurt niet echt mooi

Bericht door Laura Schrage »

Goede tip!
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Brood kleurt niet echt mooi

Bericht door miesje1959 »

Dat betekent dat je een thermometer in het brood steekt vlak voor je het in de oven schiet. Je loopt daarmee het risico dat het deegstuk instort, vooral als het zo goed als volrezen is .
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

Re: Brood kleurt niet echt mooi

Bericht door Rob van Rotterdam »

miesje1959 schreef:Dat betekent dat je een thermometer in het brood steekt vlak voor je het in de oven schiet. Je loopt daarmee het risico dat het deegstuk instort, vooral als het zo goed als volprezen is .
Dit klinkt me volstrekt onbekend in de oren. Ik doe het nooit anders en heb waarschijnlijk al meer dan honderd broden op deze manier gebakken.
Rob
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Brood kleurt niet echt mooi

Bericht door Ballie »

Het brood zal vooral instorten wanneer het al tegen een overrijs aanzit. In dat geval zul je ook geen ovenrijs meer hebben. Overigens weet je na een paar geslaagde broden wel hoe lang je op welke temperaturen moet bakken bij jouw oven. Die thermometer in je brood heb je dan niet meer nodig.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
MarijnEmmen

Re: Brood kleurt niet echt mooi

Bericht door MarijnEmmen »

Zelf gebeurde me dat ook, bij mij bleek de temperatuur te laag!
Plaats reactie