Witte Bolletjes volgens Levine Recept, maar helaas.......

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raMniv
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 14:00

Witte Bolletjes volgens Levine Recept, maar helaas.......

Bericht door raMniv »

Vandaag een dagje vrij en dacht laat ik het boek van Levine dat ik heb gekocht deze week maar eens uitproberen en dan te beginnen met de witte bolletjes. Dit is werd dan ook de eerste keer dat ik zelf brood ging maken zonder de bbm (behalve het kneden). Helaas ging het niet helemaal zoals gepland....... Misschien kunnen jullie me vertellen wat er mis ging. Helaas heb ik niet veel foto's maar zal het proberen uit te leggen.

Als eerst heb ik alle ingredienten gehalveerd omdat ik aan bolletjes genoeg dacht te hebben voor vandaag......

Ingrediënten:

280 gram tarwebloem (type 550)
4,5 gram droge gist
5 gram zout
5 gram suiker
30 gram gesmolten ongezouten roomboter
50 gram ei
125 gram volle (houdbare) melk op kamer temperatuur

Alles in de bbm gedaan om te mengen en daar kwam volgens mij een soepel deeg uit.
Daarna in een kom gedaan en met ingevet folie afgedekt. Hier wilde het rijzen in een uur niet lukken, heeft het zeker 2,5 uur over gedaan, maar als ik er met mijn vinger in prikte bleef het gat staan dus dat was goed.

Daarna de lucht eruit geduwd en in 8 gelijke afgewogen stukken gedaan. Deeg stukjes opgebold. (vond ik niet eens makkelijk du ze zijn een beetje misvormd) en 10 minuten laten rusten onder ingevet folie. Daarna de broodjes opnieuw gevormd, op het rooster gelegd, eigeel gesmeerd en wederom afgedekt. Hierna werd het wat lastiger, want het wilde niet goed rijzen, ik heb geen idee waar dat aan kan liggen?

Na 1,5 uur heb ik ze maar de oven ingedaan want het rijzen ging niet meer verder. Ook niet in een warme over op 28-30 graden.

Afbeelding

Na 17 minuten was dit het resultaat, nog niet mooi maar je moet ergens beginnen. Ben wel benieuwd wat er fout ging en wat ik er aan kan doen??

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Witte Bolletjes volgens Levine Recept, maar helaas......

Bericht door Ballie »

Ik denk dat je een rekenfout heb gemaakt je gebruikt nl veel te weinig vocht, en veel te veel gist.

Op 280 gram meel gebruik je toch al snel 168 à 170 gram vocht en "slechts" 2,8 à 3 gram droge gist.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Witte Bolletjes volgens Levine Recept, maar helaas......

Bericht door Levinebaktbrood »

Met het recept is niks mis. Ik bak deze broodjes heel vaak en mislukken nooit.

Misschien was de gist niet goed meer? Of je hebt het deeg niet goed gekneed. Het vormen is ook niet helemaal goed gegaan. Als je de stukjes deeg niet goed op spanning brengt komen ze ook niet mooi omhoog.

Alle begin is moeilijk en oefening baart kunst. Breien en haken leer je ook niet in 1 dag :G.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Witte Bolletjes volgens Levine Recept, maar helaas......

Bericht door Jean »

Heb je de gesmolten boter heet bij de rest gevoegd?
Ik zou gewoon zachte boter gebruiken, niet gesmolten.
Gebruikersavatar
raMniv
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 14:00

Re: Witte Bolletjes volgens Levine Recept, maar helaas......

Bericht door raMniv »

Ik heb de ongezouten roomboter heel even laten smelten. (Omdat er in het recept gesmolten boter stond dacht ik).
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Witte Bolletjes volgens Levine Recept, maar helaas......

Bericht door Jean »

Precies, maar dan moet je de boter ook terug laten afkoelen. Als je gist te warm wordt, dan gaat hij dood of verliest zijn kracht. Probeer eens met zachte boter, die je in delen toevoegt als het deeg al even gedraaid heeft.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Witte Bolletjes volgens Levine Recept, maar helaas......

Bericht door miesje1959 »

In het recept staat ook dat je de boter terug moet koelen. Overigens gebruik ik ook gewoon zachte boter.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Plaats reactie