Korst te hard

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maria
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 11 mar 2016, 12:14

Korst te hard

Bericht door maria »

Vandaag Een brood gebakken . De kruim is ok en lekker .Het recept dat Levine gaf is super .
Toch is de korst weer te dik en te hard .
Ik voegde er roomboter bij . Ik bakte op boven en onderwarmte en had ook even een bakje heet water in de oven gezet. Het ligt ergens bij mijn werkwijze of oven .
Vooraf liet ik het brood rijzen op 30° in de oven onder alufolie .
Het viel me op dat het toen al een heel licht krokant korstje had . Is dit normaal ?
Dan moet de oven natuurlijk verder warmen naar 230° wat een kwartiertje duurt .
Daarna 5 min gebakken op 230° , 5 min op 200° en 30 min op 190°
Is de warmte te hoog , de baktijd te lang ? Beter buiten de oven laten rijzen?
Mijn oven is een Siemens, klein model .
Gebruikersavatar
AlexanderB
Jongste bediende
Berichten: 47
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 18:48

Re: Korst te hard

Bericht door AlexanderB »

Hi,

Heeft je oven een rijsstand? Of heb je gewoon de knop zo laag mogelijk gezet? Mijn oven begint op minimaal 50 graden, kouder wil niet..
Om zeker te weten hoe warm je oven is, kun je er een oventhermostaat in zetten/hangen. Meeste ovens wijken nog wel eens af van de draaiknop/instellingen.

Verder laat ik alles gewoon buiten de oven, in de woonkamer, rijsen. Als het wat kouder is dan voor de cv. Rijsen gaat altijd prima op die manier (voor mij :)).
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Korst te hard

Bericht door Jean »

Als het deeg een korstje krijgt tijdens het rijzen, dan heb je het niet goed afgedekt. Het deeg droogt dan uit. Leg er liever plastic of een vochtige handdoek over ipv alufolie.
Gebruikersavatar
maria
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 11 mar 2016, 12:14

Re: Korst te hard

Bericht door maria »

een thermometer, goed idee . ik heb geen rijsstand maar kan mijn oven op voorverwarmen 30° zetten . Verder ga ik het eens anders afdekken .
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Korst te hard

Bericht door Ballie »

Ik sluit mij aan bij Jean. Je kunt je deeg het beste afdekken met een stuk plastic.

Persoonlijk gebruik ik hiervoor een opengesneden (schone) pedaalemmerzak. Hier haal ik twee goede vellen plastic, waarvan ik er 1 over een kom met deeg plaats. Vervolgens zorg ik dat er geen lucht meer bij kan komen door het plastic met elastiek (ik gebruik post elastieken, van die brede), vast te zetten. Maar er zijn er ook die voor dit doel een douchemuts gebruiken.

Op deze manier kan het vocht niet uit de komt ontsnappen en droogt het deeg niet uit.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie