Kaas-uienbrood ingezakt....

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Creaviola
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: di 29 dec 2015, 21:54

Kaas-uienbrood ingezakt....

Bericht door Creaviola »

Net een heerlijk ruikend kaas-uienbrood gebakken maar helemaal ingezakt.
Recept:
500 gram tarwebloem
320 gram water
25 gram roomboter
8 gram zout
5 gram gist
120 gram geraspte kaas
1 zeer fijn gesneden ui
Wat pizzakruiden

Stand 1 basis van Panasonic broodbakmachine.
Wat kan ik anders doen om een mooi gerezen brood te krijgen?
Wie weet het?
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Kaas-uienbrood ingezakt....

Bericht door Soepkipje »

Je kunt 2 dingen doen/proberen: 1....of minder vocht gebruiken of 2..... korter programma gebruiken bv 3 uur.

Daarnaast kun je als je zelf meekijkt onder de deksel ook (mee) bepalen wanneer bakproces moet beginnen en ingrijpen als als het moet. Desnoods programma onderbreken en deeg laten rijzen zolang als nodig en daarna laten bakken.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Kaas-uienbrood ingezakt....

Bericht door Levinebaktbrood »

Inzakken betekent overrijs en dat kan veroorzaakt worden door te veel vocht of te veel gist.

Ik zie echter geen rare dingen in jouw recept. Wellicht dat de gist wat omlaag kan naar 4 gram.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Creaviola
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: di 29 dec 2015, 21:54

Re: Kaas-uienbrood ingezakt....

Bericht door Creaviola »

Oké, ik zou minder vocht of minder gist kunnen gebruiken maar dit recept zonder kaas en ui gebruik ik altijd voor gewoon witbrood met deze samenstelling. Altijd keurig mooi gerezen brood!
Op de machine zit wel een snel programma van 2 uur. Zou dat kunnen? Als ik normaal wit brood bak op dit snelle programma is het nooit zo mooi hoog gerezen, meer compact, dus dat doe ik eigenlijk nooit.
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Kaas-uienbrood ingezakt....

Bericht door Soepkipje »

Niks mis met je(aanvankelijke) recept voor witbrood, maar door toevoegen van bv de ui voeg je nog eens extra vocht toe en kan dan net het verschil maken tussen mooi gerezen brood en overrijs (compacte/baksteen).
Met een broodbakmachine blijft het altijd schipperen tussen ingrediënten (vooral ook hoeveelheden van elk) en gebruik van programma's (en ja meer ervaring hiermee brengt je veel verder).
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Plaats reactie