deeg na minder dan 5 minuten kneden slappe hap

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brigitte
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 jan 2017, 19:54

deeg na minder dan 5 minuten kneden slappe hap

Bericht door Brigitte »

Vandaag wilde ik het lichtbruine vloerbrood maken van Levine. Maar dan met speltbloem, meel en wel gewoon roggemeel. Alles netjes afgewogen, en kneden in mijn KA op standje 2.
Gaat altijd prima. Ik blijf er altijd bij staan, want ik vind het leuk om te zien hoe alles zich mooi tot een bal vormt. ;B
Vandaag gaat er echter iets mis: In nog geen 5 minuten is mijn deeg zo slap als wat en ik krijg het niet meer tot een bol.
Even doorkneden, maar geen goed resultaat. Er viel geen vliesje van te trekken. Alles was een plakboel.
Het is natuurlijk niet meer goedgekomen met een 'normaal' brood en er staat nu 1 in elkaar gevloeid vloerbrood in de oven de laatste minuten af te wachten. :?
MAAR WAT IS ER IN DIE EERSTE PAAR MINUTEN MIS GEGAAN. WIE OH WIE KAN MIJ HELPEN.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: deeg na minder dan 5 minuten kneden slappe hap

Bericht door Levinebaktbrood »

Welk recept heb je gebruikt? Blz. 33 uit boek 2? Daar staat een fout in. Het moet zijn 300 gram tarwebloem, 150 gram volkorenmeel en 50 gram roggemeel.

In het algemeen:Als je speltbloem en speltmeel gaat gebruiken moet je minder lang kneden. Spelt is kwetsbaarder dan tarwe. Ik denk dat je het deeg overkneed hebt.

Als je het recept uit boek 2 hebt gebruikt: de hydratatie van dit deeg is 67%. Dat is wat hoger dan gemiddeld. Natter deeg kleeft meer en zal geen mooi bal vormen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Brigitte
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 jan 2017, 19:54

Re: deeg na minder dan 5 minuten kneden slappe hap

Bericht door Brigitte »

Nee, het komt uit boek 1.
Normaal vervang ik alle tarwebloem/-meel door spelt. Dat gaat altijd goed. Ook kan ik tussen de 10 en 15 minuten zachtjes kneden. Maar nu dus in een keer een slappe hap.
Ik kan me eigenlijk alleen voostellen dat het water te warm was, of kan dat niet??? Ik heb eigenlijk ook geen idee hoe ik dat moet meten, want ik doe dat altijd een beetje op de gok. :oops: Ik weet het, dat kan met brood niet, maar toch.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: deeg na minder dan 5 minuten kneden slappe hap

Bericht door Levinebaktbrood »

Temperatuur kun je meten met een digitale kernthermometer. Er zit 64,8% vocht in dat deeg, dus het mag niet zo plakkerig zijn. Misschien toch iets verkeerds afgewogen?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Brigitte
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 jan 2017, 19:54

Re: deeg na minder dan 5 minuten kneden slappe hap

Bericht door Brigitte »

oke bedankt. Ik ga toch eens snuffelen voor zo'n kernthermometer. En van de week probeer ik het brood opnieuw te maken. kijken of het nu wel lukt....
Gebruikersavatar
J.Wessels
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 05 feb 2017, 14:56

Re: deeg na minder dan 5 minuten kneden slappe hap

Bericht door J.Wessels »

Bij IKEA is een bakthermometer/kookwekker voor een mooi prijsje te koop.
Ik heb er veel plezier van.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20103016/

Groet, Jan
Plaats reactie