Brood droog

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BakkerJoMi
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 jun 2017, 14:58

Brood droog

Bericht door BakkerJoMi »

Goedemiddag,
Al jaren bakken wij ons brood met broodmix van Soubry (moet er even bij voor de duidelijkheid) variant: meergranen 9, in een broodbakmachine. Eerst deden wij altijd 250 gr. bloem en 250 gram broodmix en voegden we ook 3 gr. suiker toe. We hadden geen problemen, prima brood. Bewaren het in een pedaalemmerzak, goede klem erop en wat 's middags over is gaat de vriezer in. Sinds enige tijd, doen we volledig broodmix en voegen geen suiker meer toe (gezondheidsredenen). Versgebakken niets aan de hand, het is ook lekkerder. Maar als het in de vriezer is geweest, heeft mijn man droog brood als hij het 's avonds moet eten. Hij neemt het mee in een tupperware trommel. Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn. Kan me haast niet voorstellen dat het door geen gebruik van bloem en suiker kan zijn. We gebruiken nu dus
: 500 gr. broodmix, 300 ml. water, 5 gr. gist, 5 gr. zout en 22 gr. vloeibare margarine. Groetjes Bakker JoMi
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Brood droog

Bericht door papagena »

De verhoudingen die je gebruikt, staan die op het pak van Soubry?
Hoe lang duurt je bakprogramma?

Als je wilt dat je brood langer houdbaar is, zou je eens een deel water kunnen vervangen door karnemelk. Doe eens 100 gr karnemelk en 210 gr water.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
ghost
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:01
Locatie: belgië

Re: Brood droog

Bericht door ghost »

Je zegt tupperware doosje doet je ook nog keukenpapier rond de boterham , en leg je die dan er zo in , is maar een vraag zenne , omdat keukenpapier vocht opslorpt . Plus misschien 7 gr zout inplaats van 5gr.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Brood droog

Bericht door Anna »

Hoe ontdooi je het brood? Is het ingevroren als heel brood of als sneetjes?
Gebruikersavatar
BakkerJoMi
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 jun 2017, 14:58

Re: Brood droog

Bericht door BakkerJoMi »

papagena schreef: do 22 jun 2017, 19:11 De verhoudingen die je gebruikt, staan die op het pak van Soubry?
Hoe lang duurt je bakprogramma?

Als je wilt dat je brood langer houdbaar is, zou je eens een deel water kunnen vervangen door karnemelk. Doe eens 100 gr karnemelk en 210 gr water.
Excuus voor mijn late reactie. ik dacht dat er bericht in mijn e-mailbox zou belanden. Ja de verhoudingen staan op het pak van Soubry. Suiker is optioneel. Zout hoort 9 gram te zijn maar dat vinden we te veel. Karnemelk kan ik wel is proberen. Bedankt! Bakprogramma duurt (uit mijn hoofd) iets meer dan drie uur.
Gebruikersavatar
BakkerJoMi
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 jun 2017, 14:58

Re: Brood droog

Bericht door BakkerJoMi »

Anna schreef: di 27 jun 2017, 09:24 Hoe ontdooi je het brood? Is het ingevroren als heel brood of als sneetjes?
Excuus voor late reactie. Ik dacht dat er bericht in mijn e-mailbox zou komen als ik antwoord kreeg. Als het brood afgekoeld is snij ik het en gaat het in een pedaalemmerzak, met een soort knijper er op. 's Middags na de lunch gaat wat over is de vriezer in. Ontdooien gaat als er geen haast is op kamertemperatuur. Maar als mijn man mee moet naar zijn werk, wordt het bevroren gesmeerd en in zijn tupperware trommel gedaan.
Gebruikersavatar
BakkerJoMi
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 jun 2017, 14:58

Re: Brood droog

Bericht door BakkerJoMi »

ghost schreef: vr 23 jun 2017, 16:57 Je zegt tupperware doosje doet je ook nog keukenpapier rond de boterham , en leg je die dan er zo in , is maar een vraag zenne , omdat keukenpapier vocht opslorpt . Plus misschien 7 gr zout inplaats van 5gr.
Nee we doen geen keukenpapier rond de boterham. Kunnen we is proberen. 7 gram zout vind ik te veel.
Plaats reactie