Van rijsdoek naar schietplank

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Bhilly
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 16:36

Van rijsdoek naar schietplank

Bericht door Bhilly »

Hallo

Vandaag voor het eerst gebakken met een chamottetegel (3 cm dik) en het duurde lang voor de oven nu op 250 graden was. Het bakresultaat was prima.
Het tussendeel zorgt voor problemen: de gerezen broden (vloer) van de linnendoek op de schietplank. Dat is een klus. Deeg is prima gerezen, maar slap en dan zakt het in of schuift niet goed of...gaat dubbel...
Wie kan mij hier een mooie tip geven?

Bhilly
(foto invoegen lukt mij niet; niet in deze tekst en niet in mijn profiel... vreemd!!)
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Van rijsdoek naar schietplank

Bericht door lekkermelig »

Als je deeg heel slap is kan je je broden beter laten rijzen in een rijsmandje of simpele kom met theedoek of iets dergelijks. Of het is misschien al te lang gerezen. Ik bak zelf regelmatig desembroden en laat ze soms wel op linnen rijzen, maar met echt hoge hydratatie wordt het knoeien en gebruik ik vrijwel altijd rijsmandjes.
Vanuit een rijsmandje kan je het zo op een schieter kiepen waar je eerst wat grof rijstmeel of semoline op gestrooid heb. Dan schuif je ze zo de oven in. Sommige mensen gebruiken ook wel roggemeel daarvoor, maar dat plakt iets sneller.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Re: Van rijsdoek naar schietplank

Bericht door Haverbrood »

op een schieter kiepen waar je eerst wat grof rijstmeel of semoline
ik zie ook vaak dat er maismeel gebruiken wordt, wat is daar het voordeel van ?
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Van rijsdoek naar schietplank

Bericht door lekkermelig »

Maismeel is vaak net zo grof als semolina of rijstestrooimeel, maar het schijnt eerder te verbranden. Qua smaak is maismeel ook duidelijk anders dan semolina. Rijstestrooimeel is ook wat neutraler denk ik, maar heb ik zelf nooit gebruikt, omdat ik overal semolina kan kopen, daar ooit mee begonnen ben en nog steeds tevreden. Ik gebruik het vaak ook voor onder mijn pizza's, vooral in de houtoven.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie