Waldkorn brood

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Skoebidoe
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: di 14 aug 2018, 22:45

Waldkorn brood

Bericht door Skoebidoe »

Voor alle duidelijkheid: ik bak mijn brood in een BBM (Ik hoop dat ik het onderwerp in het juiste onderdeel van het forum geplaatst heb?) . Ik werk volgens de bakkersformule en weeg alles mooi af. Ik werk niet met de maatschepjes.
Ik heb gisteren voor de eerste maal een Waldkorn brood gebakken. Op zich was de smaak niet slecht en was het lekker luchtig maar het was tot tegen het kijkvenster gebakken. Een beetje een paddestoel dus ;B
Mijn ingrediënten en verhoudingen waren de volgende:
  • 300 g witte bloem
  • 300 g Waldkorn bloem
  • 360 ml water
  • 6 g korrel gist
  • 30 g boter
  • 6 g suiker
Wat raden jullie aan voor de volgende bakbeurt? Hoeveelheid bloem verminderen (naar bijvoorbeeld 550 g in totaal) en in verhouding de gist ook verminderen? Of gewoon dezelfde hoeveelheid bloem behouden en gewoon de gist en/of water verminderen? Ik hoor het graag! Smakelijke groeten.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Waldkorn brood

Bericht door Rik59 »

Als BBM-leek zeg ik... suiker weglaten (= voedsel voor je gist) .
Wel wat zout toevoegen of vergeten in je recept te vermelden??

Ander bakprogramma met wat kortere rijs...
Je kunt zoals je zelf aangeeft je hele deeg verminderen (maar dan ben je nog niet uitgerekend)

Je had geluk dat er een venster voor zat... voor het zelfde geld vliegt ie... :G :G
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Waldkorn brood

Bericht door papagena »

Wat zit er in dat Waldkornbloem? Zit daar geen gist in? Mocht dat niet het geval zijn dan zou ik minder gist doen en mocht er wel gist in je Waldkornbloem zitten dan zou ik ook wat minder gist doen.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Waldkorn brood

Bericht door StefanDijle »

uhm als het een mooie paddenstoel was en niet terug ingezakt is, bovendien nog mooi luchtig en lekker zou ik nix veranderen aan het recept. Als het bijna uit de bak is gesprongen, dan gewoon wat minder maken. Dont change a tasty bread ;)

voor de duidelijkheid. Als het bol staat is het goed, enkel als het brood terug inzakt is het niet goed. Als het nu een deuk van de dechsel heeft is het niet ingezakt maar gewoon een beetje groot - dus minder maken.

S
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Waldkorn brood

Bericht door Rik59 »

Stefan… wat voor gist hebben jullie in België!! Deuken in deksels... :grin: :grin:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Waldkorn brood

Bericht door Levinebaktbrood »

600 gram bloem/meel is voor veel broodbakmachines (te) veel. Ik zou uitgaan van totaal 500 gram bloem en de overige ingrediënten ook omrekenen naar 500 gram bloem.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Waldkorn brood

Bericht door StefanDijle »

Rik je weet waarom de bierflessen voor hergisting op fles zo zwaar zijn, da ontbloft anders. Geen grap. Gevaarlijk zelfs. Ik maak ook wijn en daar moet je goed opletten voor het bottelen. Daar hebben mensen al ernstige wonden opgedaan door ontploffende flessen. Dus deuken in deksels.... maar ik bedoelde natuurljk een deuk in het brood door de dechsel. Grapjas!

S
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Waldkorn brood

Bericht door Rik59 »

:DB2: :DB2: :DB2: Snapte hem al helemaal....

Heb hier ook al wat litertjes 2018 staan... hij smaakt prima dit jaar...
Hmmm… de E.O.D. heb ik nog niet hoeven bellen hoor...
Ik wacht altijd netjes tot de wijn uitgegist is....

Excuus T.S.
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Plaats reactie