Brood niet mooi hoog

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mversantvoort
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: di 20 nov 2018, 22:37

Brood niet mooi hoog

Bericht door mversantvoort »

Beste mede-broodbakkers,

Sinds een week of twee ben ik bezig met het bakken van mijn eigen brood.
Ik heb er nu zo’n 5 gemaakt en tot nu toe heb ik het steeds vrij simpel gehouden.
De broden worden steeds mooier, maar ik loop steeds tegen hetzelfde ‘probleem’ aan...

De broden uit de supermarkt bevatten ongeveer 500 g bloem/meel en zijn mooi bol en hoog (zo’n 15 centimeter), maar ik krijg mijn broden met eenzelfde hoeveelheid droge stof maar niet zo mooi groot.
Mijn bakvorm is net zo lang (30 cm) en zelfs iets dunner en mijn broden lijken net zo luchtig als het supermarktbrood, maar ze zijn slechts iets meer dan de helft van het volume.
Hoe kan dit?
Of beter gezegd, hoe krijg ik mijn broden ook zo mooi hoog?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Maikel
Gebruikersavatar
willemsingapore
Deegkneder
Berichten: 159
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 05:53

Re: Brood niet mooi hoog

Bericht door willemsingapore »

Dus eigenlijk koop je een hoop lucht in de supermarkt :rofl2: :rofl2: :rofl2:

Voor supermarkt brood worden alle mogelijke en toegestane truken toegepast om het brood zo hoog mogelijk te krijgen. Dit doen ze door allerlij dingen aan het deeg toe te voegen die zorgen voor een geweldige rijs. Ook wordt het hele proces tot in de kleinste details gecontroleerd zodat het eind produkt er altijd het zelfde uitziet en smaakt.
Brood bakken hangt af van vele factoren zoals welk soort meel / bloem je gebruikt, de kneding, de opmaak, etc. maar ook ervaring en hoe nauwkeurig je werkt. ;B
Ik zou eerst eens bepalen hoeveel bloem je moet gebruiken voor je bakblik. Daar is een formule voor die op dit forum al vele malen is besproken :idea: Kijk dan is met deze informatie hoe je brood uit het blik komt en daarna is het heel veel oefenen en proberen. :2th: :2th:

Groetjes,

Willem
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Brood niet mooi hoog

Bericht door Rik59 »

Zonder recepie en vertellen wat je gedaan hebt wordt het moeilijk Maikel :( :(
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Brood niet mooi hoog

Bericht door BakkerGerrit »

Maar ga eerst even naar “Even voorstellen....” :D
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Brood niet mooi hoog

Bericht door Levinebaktbrood »

Oefening baart kunst ......... :G Als je al na 5 pogingen perfect brood kan bakken dan ben je een natuurtalent ^)^

Welk recept gebruik je en wat is je werkwijze?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie