Ander meel

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Jette
Gaat de goede kant op
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 okt 2019, 21:46

Ander meel

Bericht door Jette »

Dag collega-bakkers :)

Meestal maak ik een bruin desembrood (bus) volgens het recept van de Weekend Bakery (https://www.weekendbakery.com/posts/ons ... esembrood/). De afgelopen keren rees het deeg echter een stuk minder, hoewel ik verder alles (zo ver ik weet) hetzelfde heb gedaan. Het smaakt verder prima, maar het is erg compact (ik denk tussen de 50 en 75% van wat ik eerder had).

Ik bedacht echter opeens vandaag dat ik laatst ben begonnen met ander volkorentarwemeel en dat dat het verschil zou kunnen verklaren. Volgens de datum op de verpakking nog tot mei 2020 goed, dus dat zou het niet moeten zijn. Ik volg het recept zo precies mogelijk. Met mijn beperkte ervaring voel ik ook niet heel veel verschil in het deeg zelf (of het bv veel natter of droger is dan eerder). Ik ga volgende week weer nieuw brood bakken en ga er dan ook beter op letten, maar als het zo compact blijft: is er dan iets dat ik nog kan doen met het deeg? Korter of juist langer laten rijzen, of meer water toevoegen? Is het toevoegen van bv broodverbeteraar of gist in zo'n geval nuttig? Het liefst los ik het gewoon op met zo min mogelijk extra/ andere ingrediënten omdat ik het proces zelf gewoon in de vingers wil krijgen, maar aangezien ik toen een 5kg-zak heb gekocht heb ik nog wel wat te bakken ;) Of is dit vooral een kwestie van experimenteren?
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Ander meel

Bericht door papagena »

Het ene meel is het andere niet. Je moet wat gaan experimenteren. Ik zou wat extra water toevoegen. Eerst maar eens 10 gram en kijken wat het doet. Je kunt natuurlijk ook wat extra gluten toevoegen.
Niet bij brood alleen....
Jette
Gaat de goede kant op
Berichten: 58
Lid geworden op: do 10 okt 2019, 21:46

Re: Ander meel

Bericht door Jette »

Bedankt Papagena, daar ga ik dan eens mee beginnen en kijken wat dat doet!
Plaats reactie