Nou ik ben weer aan de slag geweest. brood is op een paar plekjes na goed gaar geworden. Het blijft oefenen.
Ik heb nu dit recept gevolgd:
- 500 gr bloem
10 gr zout
20 gr boter, op kamertemperatuur
7 gr gedroogde gist
300 ml water, lauwwarm
Werkwijze:
Alle ingrediënten tegelijk met de hand gemengd en gekneed voor dik 10 minuten. Ik kreeg een mooi soepel deeg waar ik een vliesje van kon trekken. Toen 1 uur laten rijzen. Vervolgens het brood gevormd zoals ik dat van Robert heb geleerd en in een cakevorm gedaan. Weer een uur laten rijzen. Toen in de oven gedaan met boven en onderwarmte en het brood op de een na laagste 'verdieping' 'gezet in de oven.
Volgens het recept moet het brood 45 minuten op 220. Heb de oven eerst op 240 gezet want bij het openen verlies je veel warmte. Daarna teruggezet naar 220. Heb het brood uiteindelijk een uur in de oven gedaan. Toen in mijn ongeduld het brood open gesneden in het midden, toen zag ik dus nog wat natte plekjes / verkleuringen maar niet heel veel. Ook niet in het midden maar linksonder, vreemde plek, ik verwacht natte plekken in het midden, maar nu had ik dus een nat plekje linksonder en het midden is oke, kerntempraturu van het brood in het midden is dus goed genoeg.
Iemand hier een verklaring voor hoe ik dan met een nat plekje linksonder kan blijven zitten?
Toen zonder blik in de oven gedaan nog een half uur. Daardoor dus een vrij dikke korst, maar nog niet verbrand.
Het brood snijd best oke, en het is best lekker! Alleen het brood valt snel uit elkaar en is
kruimelig.. Hoe komt dat? Op de onderstaande foto is dat oko goed te zijn. na een plakje snijden (toen was het brood al lange tijd afgekoeld) zie je dus hoe makkelijk het uit elkaar valt.
Graag jullie algehele impressie van het brood en wat er beter kan!