Ik begin mij inmiddels behoorlijk te frustreren over het feit dat mijn deeg maar geen bol wordt.
Ik maak gebruik van bloem voor witbrood van Soubry.
Ik weeg alles af met mn brabantia weegschaal zoals beschreven op de verpakking.
500 gr bloem
5 gr zout (ietsje meer)
3-4 gr suiker
22 gr ongezouten roomboter
7 gr droge gist (voorverpakt van dr. oetker)
300ml lauw water.
Ik doe water in de kom, strooi het gist er overheen (eerst oplossen in water hielp niet)
Gevolgd door de suiker, dan de bloem, roomboter en zout.
(Eerst zonder zout mengen tot de meeste bloem is opgenomen en dan de zout heb ik geprobeerd)
Ik zet de mixer (kenwood kmix 750) op een langzame stand tot uiterlijk stand 1 en laat het zijn ding doen.
Ik blijf naar het deeg kijken maar het wordt maar geen mooie bol.
Ik probeer na een aantal minuten een vliesje te trekken maar het deeg blijft inzakken en scheuren. Daarnaast blijft het enorm plakken aan mijn vingers.
Dit kan betekenen dat nog niet al het vocht goed is opgenomen dus ik zet de mixer weer aan. Weer een minuut langer en nogmaals kijken of ik een vliesje kan trekken. Helaas nog geen succes en blijft het deeg plakken.
Maar het begint een beetje op een vliesje te lijken.
Weer de mixer aan etc.
Op een gegeven moment kruipt het deeg omhoog aan de deeghaak en slaat het deeg een beetje rond in de kom.
Weer proberen maar het plakt nogsteeds en kan ik nogsteeds geen vliesje trekken.
Wat eerst begon te lijken op een vliesje is nu plakkerig deeg en scheurt het bij het trekken van een vliesje.
Weer de mixer aan etc.
Ondertussen zakt het deeg nog verder in de kom en lijkt het nu helemaal nergens meer op. Het stort in en het plakt aan de kom.
Volgens mij is het deeg nu overkneden.
Er is geen monent zichtbaar geweest dat het deeg mooi stevig is geworden.
Wat doe ik verkeerd?
Ik heb minstens 6 pogingen gedaan met de mixer en met de hand maar het wil mij maar niet lukken.
Alvast bedankt voor jullie hulp.