Vorige week volgde ik het recept uit het boek van Hamelman voor desem baguette. 70% hydratatie, levain van ongeveer 10%. Maar voor alle zekerheid voegde ik wat gist toe. Ik maakte er sowieso een zootje van, voegde water toe tijdens mixen, toen weer bloem (want te nat), waardoor er relatief te weinig zout in zat, maar het zag er toch aardig uit:

Over smaak en structuur was ik erg ontevreden, te vast, te chewy, korst te dik, en ook nog ns niet zout genoeg. Hmpf.
Vandaag poging 2, ik volgde het recept van The perfect loaf https://www.theperfectloaf.com/sourdough-baguettes/
Bloem is gewoon de standaard bloem van de molen hier, dus waarschijnlijk niet super-eiwitrijk, dus ik deed voorzichtig met water. Hydratatie wederom 70%. Levain avond vantevoren gemaakt, ongeveer 15% van totale deeg. Eerst rijs uurtje of 4 met 3 S&F's aan het begin, gevormd, 2de rijs liep wat uit omdat ik de over te laat had aangezet... Dik 2 uur denk ik. t Zal 19 graden zijn in de keuken denk ik.
Gebakken met stoom, erg weinig ovenrijs, en wederom te vast.
Ik weet dat de hydratatie nog omhoog moet, maar ik zou er toch al wel meer lucht in moeten kunnen krijgen met deze hydratie lijkt me? Is die 2de rijs te lang, of zou ik relatief meer levain moeten gebruiken om het deeg actiever te maken? Het was wel heel mooi deeg, met hier en daar een belletje aan de oppervlakte, maar het blaast geen bellen als ik het vorm, zeg maar.
Oh ja, ook altijd teleurstellend: hoe plat de broden aan de onderkant zijn. Ik snap wel dat ze niet zo rond worden als een supermarkt-stokbrood, maar ietsje meer overeind komen in de oven mag best van mij..

Kom maar op met die tips