Busbrood rijst in oven slechts aan 1 kant

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jelle_
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 19 dec 2018, 15:39

Busbrood rijst in oven slechts aan 1 kant

Bericht door jelle_ »

Elke keer rijst mijn wit busbrood alleen maar aan 1 kant. Het puilt uit, zeg maar. Zie de foto. Het is altijd de kant die naar het glas van de oven toegedraaid is. Ik denk dat het te maken heeft dat het niet overal in de oven even heet is.

Enkele opmerkingen:
  • Met boven-/onderhitte of hetelucht schijnt niet uit te maken
  • Ik bak met damp, maar ik doe het water slechts kort voor in een bakje
  • Recept is het Wit Brood (2) van Levine. Ik heb dit al enkele keren gebakken en het vormen gaat me nu aardig af
  • Van binnen ziet het brood er prima uit.
  • De naad ligt onder in het bakblik.
Volgende keer wilde ik volgende dingen uitproberen:
  • Tijdens het voorverwarmen alvast een bakje met water in de oven zetten
  • Langer voorverwarmen, zodat de warmte zich beter kan verdelen in de oven
  • Het brood "overdwars" in de oven zetten..?
Heeft iemand nog een ander idee waar het aan kan liggen?

Update: Ik heb 600 gram meel gebruikt voor een bakblik van slechts 1800 ml. Misschien dat het daar aan ligt, volgende keer dus minder meel gebruiken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door jelle_ op ma 04 mei 2020, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Busbrood rijst in oven slechts aan 1 kant

Bericht door Vitamine C »

Je kan voordat je in oven zet beide zijkanten licht insnijden
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Busbrood rijst in oven slechts aan 1 kant

Bericht door Rik59 »

Menig zou willen dat ie zo'n mooi gerezen broodje bakte.. och dat z'n pet een beetje verkeerd staat :D :D
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Busbrood rijst in oven slechts aan 1 kant

Bericht door BakkerGerrit »

Ik zou m iets later de oven inzetten. Je hebt nu iets teveel ovenrijs, daardoor scheurt het. En het rijst in de tegengestelde richting zoals je het deeg hebt opgerold . Het rolt dus weer terug.
Als je het deeg langer buiten de oven laat rijzen dan blijft het heel omdat het trager gaat.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Busbrood rijst in oven slechts aan 1 kant

Bericht door Vitamine C »

Denk dat je bloem bedoelt. Anders heb je een volkoren witbrood :roll:

Iets minder deeg kan ook helpen. Succes met volgende poging en zie graag het resultaat :)
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Busbrood rijst in oven slechts aan 1 kant

Bericht door lekkermelig »

@vitamine C
Zullen we dan maar gewoon afspreken dat bloem ook gewoon een soort meel is? Andersom natuurlijk niet.
Het is ook niet perse volkoren als je het over meel hebt, je mag het zelfs niet eens volkoren noemen als het geen volkoren meel is.

Wat dacht je bijvoorbeeld van Lemaire meel, Tarwe 1050, Rogge 1150, Frans T80 en zo kan ik er nog een heleboel noemen. Allemaal geen bloem en ook niet volkoren.
De hele term bloem voor volledig uitgezeefd meel is een hollands bedenksel dat je in andere talen vrijwel niet terugziet. Joost mag weten waarom.
Onze oosterburen doen het wat dat betreft een stuk beter, met hun type aanduidingen weet je alvast een stuk beter hoe " volkoren" je meel is.
Met eiwitgehalte op de verpakking (verplicht in NL, maar grootschalig genegeerd door een hele hoop leveranciers) en drogestof gehalte zou je al een stuk beter weten wat voor meel je in je mengkuip hebt. Gelukkig bestaan er ook leveranciers die het er wel altijd opzetten.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Busbrood rijst in oven slechts aan 1 kant

Bericht door Vitamine C »

Wat mij betreft akkoord. En ben ook groot voorstander van de Type nrs. Is stukken duidelijker.

:)
Gebruikersavatar
jelle_
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 19 dec 2018, 15:39

Re: Busbrood rijst in oven slechts aan 1 kant

Bericht door jelle_ »

Dank voor de tips. Ik heb inmiddels het brood gebakken met veel minder meel/deeg volgende de formule inhoud bakblik gedeeld door 4. Op het net circuleren verschillende formules. Het blijft toch uitproberen, want ik vond het net wat aan de te lage kant. Ik heb het brood overdwars in de oven gezet en de kant die het diepst in de oven zat, rees niet zo veel als de kant aan het glas. Het is natuurlijk ook geen profi-oven. ;)

Bedankt Gerrit voor de tip, ik zal de volgende keer het deeg wat langer laten rijzen.

Wordt vervolgd...
Plaats reactie