ClaudiaD schreef: ↑vr 16 okt 2020, 14:57
Beste Henk,
Mij lukt brood met gist en bloem ( ook) nooit. Op bepaald moment ben ik begonnen om broodmix te gebruiken ( waar alles al in zit, ook de gist). Dat lukt eigenlijk altijd ( ik gebruik alleen de broodbak machine). Sinds kort lukt mij ook wit brood, gebakken van gist en Italiaanse patent pasta-bloem uit de supermarkt. Met en zonder ei ontstaat een mooi wit broodje. Ik vermoed dat de toevoeging van een afgewogen hoeveelheid zout (1,8% van de hoeveelheid bloem) ook belangrijk is voor dit resultaat.
Ik raad je dus aan om: eerst te beginnen met het gemakkelijkere werk, dus via broodmixen (incl. Gist). Daaraan hoef je alleen water toe te voegen. Als je beide netjes afweegt kan het bijna niet meer fout gaan. Ik begrijp dat dit minder uitdaging biedt , maar een mooi resultaat van een mix is wèl leuk.
Ik heb ook een recept voor Duitse “frūhstūckbrotchen” uit mijn bakboek. 300 gram meel, 1 pakje poedergist , 5 gram zout, 5 gram suiker , 1 eetlepel olie, 200 gram water. Voor het bestuiven: wat meel. Voor het bestrijken: 1 ei, beetje zout.
- meel zorgvuldig met de poedergist vermengen. Zout, suiker olie en water toevoegen.
- met een handmixer eerst kort op de laagste stand, daarna 5 minuten op de hoogste stand tot het een glad deeg is
- het deeg op een warme plek laten rijzen totdat het zichtbaar vergroot is
- het deeg licht met meel bestuiven en uit de kom nemen. Op een bemeeld arbeidsvlak goed doorkneden en tot een
rol vormen.
Deegrol in 12 stukken snijden.
- elk stuk tot een rond broodje vormen en op een met bakpapier bekleed bakblik leggen. Het oppervlak kruisgewijs 1cm diep insnijden. ( niet drukken) De oven voorverwarmen. De broodjes op een warme plaats laten rijzen tot ze zichtbaar vergroot zijn.
- ei met zout kloppen, het deegoppervlak hiermee bestrijken en met meel bestuiven.
- het bakblik in de voorverwarmde oven schuiven : 200 graden of 180 graden ( resp. Boven-onderwarmte resp hete lucht), baktijd 20 minuten. De broodjes tijdens het bakken eventueel nogmaals met het geklopte ei bestrijken.
NB om te verhinderen dat de broodjes te bruin worden ze tegen het einde van de baktijd eventueel met bakpapier bedekken. In plaats van met water kan het deeg ook met dezelfde hoeveelheid karnemelk bereid worden.
Ik ben benieuwd of dit recept wel lukt! Ik heb erg goede ervaringen met dit bakboek.