Zuurdesem blijft aan rijsmandjes plakken

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HannekeKros
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 01 feb 2021, 12:05

Zuurdesem blijft aan rijsmandjes plakken

Bericht door HannekeKros »

Goedemiddag allemaal,

Hopelijk genieten jullie ook erg van het lenteweer!

Vandaag heb ik poging 2 gedaan tot het bakken van desembrood. De eerste keer wit desem gemaakt, heel lekker, maar kwam slecht uit het rijsmandje (rijsmandje was veel te klein).

Vandaag dacht ik slim te zijn en i.p.v. 1 groot desembrood 2 kleine desembroodjes te maken, zodat ze netjes uit de rijsmandjes zouden komen .

Helaas bleven ze dit keer ook weer in de mandjes kleven, waardoor de spanning geheel van het brood af is en ik straks 2 heerlijke, maar platte desembroden uit de oven haal.

Is dit gewoon een kwestie van extreem veel roggebloem in de mandjes doen? (Ik gebruik van die houten/rieten (?) Mandjes). Of heeft iemand nog andere tips? [emoji16]

Als ik vloerbroden bak op basis van gistdeeg, blijven deze nooit plakken in de mandjes.

Bedankt vast voor de tips!

Hieronder foto's van mijn eerste witte desembrood ooit! Foto's van het bruine desembrood dat wederom bleef plakken in de mandjes zal ik posten zodra ze uit de oven zijn.

Groetjes,

HannekeAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door HannekeKros op zo 21 feb 2021, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Zuurdesem blijft aan rijsmandjes plakken

Bericht door hjeverts »

De broden zien er lekker uit :)

Gebruik redelijk veel meel in mijn mandjes en dan nog blijft het soms een beetje hangen. Door het deeg niet met geweld uit te storten gaat het eigenlijk altijd wel goed en lukt het om een hoog brood te maken.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
HannekeKros
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 01 feb 2021, 12:05

Re: Zuurdesem blijft aan rijsmandjes plakken

Bericht door HannekeKros »

Dankjewel! Ga volgende keer dan proberen om de mandjes nog beter te bestuiven en voorzichtig te storten.

Beide broden zijn nu uit de oven; eentje heb ik uitgezakt gebakken, de andere was zo vervormd dat ik hem opnieuw op spanning heb gebracht en 40 minuten extra heb laten rijzen. De tweede is wel mooi rond, maar ik ben bang dat hij wel veel minder luchtig is geworden...

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
HannekeKros
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 01 feb 2021, 12:05

Re: Zuurdesem blijft aan rijsmandjes plakken

Bericht door HannekeKros »

Inderdaad veel minder luchtig geworden.. volgende keer toch maar vervormd bakken als het nog eens misgaat. Zie hier het verschil:Afbeelding
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Zuurdesem blijft aan rijsmandjes plakken

Bericht door Victory »

Ik heb plastic rijsmandjes en had ondanks veel roggebloem ook plakkend deeg. De geniale tip die ik van een lokale Bakker kreeg is heel simpel... Doe er een haarnetje in... Werkt als een trein brood Lost altijd zonder problemen. Ik let er dus altijd op dat ze voorzichtig landen 😆

Op een website voor bakkerij gereedschap staat het ook als tip bij de rieten bannetons, toevallig dan weer niet bij de plastic😅. Ik gebruik ze 2x..
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Zuurdesem blijft aan rijsmandjes plakken

Bericht door Levinebaktbrood »

De oplossing is om glutenvrij rijstebloem of rijstmeel te gebruiken. Dit wordt niet door het deeg opgenomen. Een haarnetje of doekje in het rijsmandje + rijstebloem kan ook.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie