Brioche in wording

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Brioche in wording

Bericht door dekraan »

Hallo allemaal!

Vanochtend een brioche deeg geprobeerd te fabriceren volgens de Broodbijbel. Na het kneden mag het een nacht in de koelkast, dus het is wellicht nog te vroeg om het bij 'Wat ging er mis?' te posten, maar ik heb er weinig vertrouwen in :?

Deeg wordt gemaakt in twee stappen.

De eerste bestaat uit (in 2 delen weer) 500 gram patentbloem, 10gr gedroogde gist, 10gr zout, 100gr melk en 125gr losgeklopt ei en kneden tot het een soepel deeg is.

Ik doe dit vooralsnog met de hand, en dat is haast onbegonnen, want het bleef behoorlijk stug. Dat kan dus natuurlijk beter, maar daar had ik de kracht niet meer voor :oops:

In stap 2 moet je er 300 gram boter doorheen kneden. Ik heb nog nooit zo'n vies deeg gekregen haha. Het werd slierterig, plakkerig en natuurlijk enorm vet. Uiteindelijk heb ik daar maar een soort van bal van gefabriceerd, en die ligt nu in de koelkast. Wat daarmee gaat gebeuren: geen idee!

Mijn vraag: is dit herkenbaar? Kan dit alleen met een machine goed? Moet er meer melk bij? Ik begin mijn geloof in de bijbel een beetje kwijt te raken :lol:
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Brioche in wording

Bericht door Victory »

Het klopt dat het brioche deeg vreselijk stug is voordat de boter erin gaat. Anders krijg je helemaal een giga slap zooitje als je de boter toegevoegd.
Normaliter is dit ook een deeg die je in een machine kneed. Haast onmogelijk te vormen, maar na een nachtje in de koelkast kun je het wel vormen. Hopelijk smaakt het je lekker🙃
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Brioche in wording

Bericht door lekkermelig »

Ik zou hier eens kijken
https://www.weekendbakery.com/posts/rec ... er-kneden/
Ik heb het zelf nooit gedaan (ben nog aan het bijkomen van onze laatste boter aanval van croissants) maar meestal zijn het hele goede recepten. Dus gewoon eens proberen. 500 gram met 100 gram melk en twee eitjes wordt wel flink krachtpatsen. Is ook niet zo goed voor veel mixers trouwens.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Brioche in wording

Bericht door dekraan »

Hoi hoi!

Bedankt voor de steun ;)

Vanochtend een flinke bonk deeg uit de koelkast gehaald, in 10 stukken verdeeld en toen 'opgebold', wat in dit geval meer betekende dat ik er balletjes van heb gedraaid. Die 15 minuten in de oven op de rijsstand (zo'n 35 graden geeft ie dan aan, al zet ik hem op 30, moet dat altijd nog eens nameten).

Hierna waren ze wat zachter, en heb ik ze netjes geprobeerd op te bollen en in het broodblik terug in de oven.

2 uur lang rijzen, waarin eigenlijk nauwelijks iets gebeurde. Ik denk dat ze wel iets groter zijn geworden, maar zeker niet tot aan de rand van het blik, of zo spectaculair als dat bij 'gewoon' brood gebeurt.

Toen de oven omhoog gedraaid naar 170 graden, en weggegaan. Hier heb ik nu wel spijt van, want ik keek net even na een half uur van de +- 50 minuten baktijd, en zo ziet het er nu allemaal uit:
PXL_20210421_094047151.jpg
Dat belooft dus toch nog veel goeds :o :shock: :? :roll:

Voor een volgende keer moet ik toch maar eens op zoek naar een machine. Of dat een BBM wordt, of spiraalkneder, geen idee. Mijn enthousiasme kennende vast het laatste, maar mijn portemonnee moet ook mee willen doen :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie