Juiste hoeveelheid gist?

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
knapperiger
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 09 jun 2021, 09:48

Juiste hoeveelheid gist?

Bericht door knapperiger »

Beste thuisbakkers, vorige week heb ik me aan een volkorenbusbrood van 500 gram gewaagd, met matig gerezen resultaat. Ik had het recept hiervandaan: https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... brood.html en vond de hoeveelheden hier: https://www.broodbakshop.nl/blogs/recep ... orenbrood/

[Bericht aangepast, er staat al een link naar het recept, niet nodig om de tekst hier te herhalen]

Het brooddeeg gaarde en kleurde wel goed, maar rees vooral in de oven heel matig en daarom vraag ik me af of de hoeveelheid gist in dit recept wel klopt. Ik moet erbij aantekenen dat mijn broodbakvorm te lang was: 30 cm, maar staat er misschien toch een tikfout in het recept? Is 4 gram gist (in totaal) niet veel te weinig voor 500 gram meel, ook al werk je met een voordeeg?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Juiste hoeveelheid gist?

Bericht door Levinebaktbrood »

Het recept klopt als een bus, er staat beslist geen tikfout in. Je kunt met weinig gist brood bakken. Minder gist = langere rijstijden. Als je meer gist gaat toevoegen zal het deeg sneller rijzen maar het wordt er niet luchtiger door.

Als je een te groot bakblik gebruikt zal een brood altijd lager blijven. Er bestaat dan de neiging om het deeg te lang te laten rijzen en dan heb je weinig tot geen ovenrijs.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
knapperiger
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 09 jun 2021, 09:48

Re: Juiste hoeveelheid gist?

Bericht door knapperiger »

Haha, als een bus! Heel toepasselijk. Vandaag probeer ik het nog eens met de helft meer deeg in dezelfde vorm. Mogelijk was het korrelgist al wat minder vers. Ik had het zakje 10 dagen geleden aangebroken en ongekoeld in een keukenkastje weggezet.

Bedankt voor je uitleg, @Levine (kun je elkaar zo taggen hier?).

Levinebaktbrood schreef: di 07 sep 2021, 02:45 Het recept klopt als een bus, er staat beslist geen tikfout in. Je kunt met weinig gist brood bakken. Minder gist = langere rijstijden. Als je meer gist gaat toevoegen zal het deeg sneller rijzen maar het wordt er niet luchtiger door.

Als je een te groot bakblik gebruikt zal een brood altijd lager blijven. Er bestaat dan de neiging om het deeg te lang te laten rijzen en dan heb je weinig tot geen ovenrijs.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Juiste hoeveelheid gist?

Bericht door Levinebaktbrood »

Succes! De helft meer is misschien wel weer teveel van het goede.

Taggen kan hier niet. Ik lees vanzelf wel het antwoord als ik het forum open.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie