Kerststol die 'uitloopt'

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helga
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 20:43

Kerststol die 'uitloopt'

Bericht door Helga »

Goededag,

Al enkele jaren maak ik een kerststol en dat gaat altijd goed. Altijd hetzelfde recept, ik maak het deeg in de broodbakmachine op de deegstand en meng daarna met de hand de rozijnen erdoor, rol amandelspijs erin en nog een keer laten rijzen.

Afgelopen jaar had ik ineens een stol die zeg maar uitliep: hij was prachtig gerezen maar na het bakken was het een soort platte uitgelopen koek geworden. De smaak was prima maar er was geen lekkere boterham van te snijden om er lekker roomboter op te kunnen smeren ;)

Het brood van 2018 is wel goed gebleven. Ok, geen topgroot brood geworden, maar net zo hoog gebleven als dat hij gerezen is. Het brood van 2020 werd twee keer zo plat maar ook twee keer zo breed :shock:

Brood van 2018
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Brood van 2020
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hebben jullie enig idee wat ik dit jaar kan doen om dit uitlopen te voorkomen?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Kerststol die 'uitloopt'

Bericht door Levinebaktbrood »

Verkeerde bloem? Te lang laten rijzen?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Helga
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 20:43

Re: Kerststol die 'uitloopt'

Bericht door Helga »

De bloem is altijd dezelfde, boerenwit van Soezie. En ik gebruik de droge gist van Bruggeman.

Maar het zou kunnen dat ik te lang heb laten rijzen, ik dacht altijd dat je beter een uurtje langer als een kwartiertje korter kon laten rijzen na het vormen.

Maar als dat een reden kan zijn dat het zo gaat uitlopen ga ik het de volgende keer eens proberen om het deeg alleen tot rust te laten komen na het vormen, niet nog een volledige rijs van een uur geven.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Kerststol die 'uitloopt'

Bericht door Vitamine C »

Als je een recept hebt dat je een uutje meer of minder kan laten rijzen zou ik een ander recept een keer proberen.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Kerststol die 'uitloopt'

Bericht door lekkermelig »

Stollen zijn best vrij kritisch qua rijzen. Ze moeten juist niet te lang, want anders worden ze heel plat. Niet dat ze dan niet meer smaken, maar het oog wil ook wat. Wat betreft het meel: redelijk veel eiwit is wel gewenst. Ik gebruik zelf altijd een mengsel van biobloem en Manitoba, maar Amerikaanse patent werkt ook goed volgens mij.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie