Deeg blijft stug

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mariellerumeysa
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 21:13

Deeg blijft stug

Bericht door Mariellerumeysa »

Beste mensen,

Zoals ik al zei ben ik geen natuurtalent. En het erste van het mislukken van mijn Deeg maaksels, ia dat ik noet eens weet waarom het de ene keer wel lukt en de andere keer niet, terwijl ik het idee heb dat ik precies hetzelfde doe. Zelfde ingredienten. Zelf dezelfde merk.

Ik heb een aantal vragen:

Hoe kan het dat Deeg soms stug blijft? Ik heb nu hetvolgende recept gebruikt voor dun brood die je in de pan afbakt:

400 gr bloem
100 gram fijne semolina
Thl suiker
300 ml warme melk
Eetlepel gist
Zout.

Het was keihard Deeg, dus ik heb er stukje bij stukje water doorheen gedaan. Ongeveer nog 150 ml. Dat maakt samen in dit Deeg 450 ml. Nu is het weer plakkerig. Maar het staat te rijzen. Maar ik weet ju al dat het straks niet heel dun uitgerold kan worden, omdat het, ondanks dat het nu een stuk beter is, nog steeds stug aanvoelt.

2de vraag: vroeger had ik wel een goed Deeg gemaakt voor bijvoorbeeld een brood, maar eenmaal uit de oven zo hard als steen, en niet te bruin 9f verbrand, hoe kan dat?

Waarom kan ik nooit een vliesje trekken van Deeg? Het maakt dan niet uit of ik 5 of 30 minuten verder kneed. Het scheurt altijd gewoon.

Bestaat er een standaards rekensommetje voor de verhoudingen in een recept?

Sorrie voor de vele vragen, dan te bedenken dat ik het echt al meer dan tien jaar geregeld probeer. De moed zakt me soms in de schoenen.

Met vriendelijke groet

Marielle
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Deeg blijft stug

Bericht door Victory »

Als ik dit zo lees is het eerste dat in mij op komt: "misschien tijd om een cursus te volgen". Meekijken bij een bekende kan ook al helpend zijn 😉

Eerlijk gezegd kom ik even niet verder dan dat, sorry 😅
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Deeg blijft stug

Bericht door Vitamine C »

Mariellerumeysa schreef: di 18 jan 2022, 12:36 Beste mensen,

Zoals ik al zei ben ik geen natuurtalent. En het erste van het mislukken van mijn Deeg maaksels, ia dat ik noet eens weet waarom het de ene keer wel lukt en de andere keer niet, terwijl ik het idee heb dat ik precies hetzelfde doe. Zelfde ingredienten. Zelf dezelfde merk.

Ik heb een aantal vragen:

Hoe kan het dat Deeg soms stug blijft? Ik heb nu hetvolgende recept gebruikt voor dun brood die je in de pan afbakt:

400 gr bloem
100 gram fijne semolina
Thl suiker
300 ml warme melk
Eetlepel gist
Zout.

Het was keihard Deeg, dus ik heb er stukje bij stukje water doorheen gedaan. Ongeveer nog 150 ml. Dat maakt samen in dit Deeg 450 ml. Nu is het weer plakkerig. Maar het staat te rijzen. Maar ik weet ju al dat het straks niet heel dun uitgerold kan worden, omdat het, ondanks dat het nu een stuk beter is, nog steeds stug aanvoelt.

2de vraag: vroeger had ik wel een goed Deeg gemaakt voor bijvoorbeeld een brood, maar eenmaal uit de oven zo hard als steen, en niet te bruin 9f verbrand, hoe kan dat?

Waarom kan ik nooit een vliesje trekken van Deeg? Het maakt dan niet uit of ik 5 of 30 minuten verder kneed. Het scheurt altijd gewoon.

Bestaat er een standaards rekensommetje voor de verhoudingen in een recept?

Sorrie voor de vele vragen, dan te bedenken dat ik het echt al meer dan tien jaar geregeld probeer. De moed zakt me soms in de schoenen.

Met vriendelijke groet

Marielle
Je geeft aan dat je deeg te droog is. Dan kan je kleine beetjes water/vocht toevoegen. Om dan meteen 150ml, van 60%vocht naar 90% vocht te gaan is een veel te grote stap. Probeer eerst is 65% en zie of het dan wel een soepel deeg wordt.

2e vraag is te onduidelijk zonder recept en verdere gegevens. MIsschien heb je het veel te lang in de oven gehad.

Waarom je niet een deegje kan maken. Een klein stukje deeg pakken en steeds verder uitvouwen dan zou het moeten lukken. En anders heb je toch nog te kort gekneed.

Elk recept is weer anders.. blijft een kwestie van proberen. Ga eerst 1 recept goed onder de knie krijgen en dan pas het volgende.
Gebruikersavatar
Mariellerumeysa
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 21:13

Re: Deeg blijft stug

Bericht door Mariellerumeysa »

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik ga me inderdaad niet eerst richten op een recept. Daarom heb ik vandaag weer gemaakt wat ik gisteren maakte. Toch met 375 ml melk. Het was eigenlijk wel gelukt gisteren.

Vandaag deed ik dus hetzelfde alleen deed ik beetje bij beetje de bloem bij de melk ipv andersom en was het minder stug. Ook deed ik helft volkoren en helft gewonen bloem. Het brood werd iets minder dik. Maar was wel weer lekker.

Ik ga bij een vriendin kijken binnenkort die het wel kan.

Met vriendelijke groet

Marielle
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Deeg blijft stug

Bericht door papagena »

Het recept is niet goed. Probeer eens een recept van Levine. En dan precies volgen. Alles staat en valt met een goed recept. https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... index.html
Niet bij brood alleen....
Plaats reactie