Luchtballon gebakken

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jesse
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 22:05

Luchtballon gebakken

Bericht door jesse »

Hallo allen,

Ik had een witbrood gebakken, nu dacht ik, die wordt me een partij lekker hoog en luchtig. Het doorsnijden gaf echter een tegenvaller, ik had een luchtzak bovenop gebakken van enkele centimeters. De korst was helemaal los van de rest van het brood.

Nu was het deeg al behoorlijk plakkerig bij het kneden (gebruikte het recept van Levine, maar wel met wat broodverbeteraar en krokantpoeder erbij en daarom een fractie meer water) sorry Levine :shh:

Ik had het een nacht in de koelkast laten rijzen (2e rijs) en erna afgebakken. Het was in de koelkast dus wel mooi boven het bakblik uitgereden.

Had ik het beter kunnen inknippen, als knipbrood, want in het recept stond ook eventueel insnijden, (dat had ik niet gedaan, omdat ik dacht dat dat niet perse hoefde)

Kortom, is dat het probleem?

Overigens hebben we er heerlijke tostis's van gemaakt, dus geen grote ramp.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Luchtballon gebakken

Bericht door Victory »

Ik heb gisteren 4 broden gebakken die net de grotten van schoolbrood zijn🤣. Ik heb het deeg gewoon niet goed ontgast beetje te gehaast het plakkerige deeg verwerkt. Ach ja moeten de kindjes maar minder hagelslag op school eten🤫🤣
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
jesse
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 22:05

Re: Luchtballon gebakken

Bericht door jesse »

ja wellicht dat het dat was idd, ach volgende keer beter :D
Plaats reactie