Plakproblemen

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koob
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: za 11 jun 2022, 08:29

Plakproblemen

Bericht door Koob »

Goedemorgen,

Ik heb onlangs een linnen deegkleed aangeschaft en heb al twee pogingen ondernomen om mijn Franse baguettes hierin te laten rijzen.
Ik bebloem het deken vóór ik de broden er in leg, maar loop tóch keer op keer aan tegen het feit dat het deeg aan het kleed blijft plakken, waardoor ik nogal moet stunten om de broden in de oven te krijgen. In mijn recept gebruik ik desem, T65 met 65% hydratatie.

Heeft iemand tips?
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Plakproblemen

Bericht door Victory »

Wat voor soort bloem gebruik je? Ik gebruik voornamelijk rijststrooimeel plakt ook niet zo aan je deeg. Voor bolletjes juist niets gebruiken in je kleedje want anders kun je ze bvb niet nogmaals fatsoenlijk opbollen😉 zit nog genoeg rest product dan in het kleedje na uitkloppen.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Koob
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: za 11 jun 2022, 08:29

Re: Plakproblemen

Bericht door Koob »

Hey Victory!

Ik gebruik ook de T65 bloem om te bebloemen. Over rijstmeel had ik al iets gelezen inderdaad - wellicht het proberen waard! Bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
Meier
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 21:24

Re: Plakproblemen

Bericht door Meier »

Hallo,

Ik gebruik een tafelmodel vriezertje (dat stuk is) als rijskast. Onderin oud bakblik met water en een aquarium-warmte element erin. Binnentemp is 33 graden met hoge luchtvochtigheid. Ik gebruik geen afdekdoeken op het deeg. Werkt als een trein.

Groet,

Meier
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Plakproblemen

Bericht door papagena »

Graag on topic blijven. De vraag ging niet over rijzen.
Niet bij brood alleen....
Plaats reactie