Brood smaakt zuur

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mvdende
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 15:38

Brood smaakt zuur

Bericht door mvdende »

Gisteren mijn eerste brood gebakken in een 2e hands broodbakmachine, een Tristar.

Resultaat een vierkant behoorlijk compact brood, met een behoorlijk zurige smaak. Totaal niet zoals brood van de supermarkt zoals ik gewend ben.

Ik had:

250g tarwebloem van de AH
250g volkoren tarwemeel van de AH
300g water op 26°c
1 zakje instant gist van 7 gram
10 gram fijn zeezout

Eerst het water in de bbm, dan het zout, dan de bloem en het meel en bovenop het gist.

Gekozen voor het programma 500g (keuze uit 500, 750 en 1000g op de bbm) omdat ik dacht dat het 500g droge ingrediënten zijn.

Na afloop direct op een rooster gestort om af te koelen en na een uur de eerste plak afgesneden. Toen viel de zurige smaak nog wel mee, maar nu 1 dag later is het niet echt lekker te noemen. Brood is heel licht van kleur ook, bijna wit is de korst.

Heb ik het verkeerde gewicht ingevoerd? Moet het het Totaal gewicht zijn, dus 750g?

Morgen een kant en klaar mix proberen, maar mijn doel is om iets goedkoper uit te gaan zijn dan een supermarkt brood, maar de kant en klaar mixen zijn dat zeker niet.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:50
Locatie: Borger

Re: Brood smaakt zuur

Bericht door dirkjanl »

Mijn eerst gedachte is dat het aan het meel ligt. Te oud?
En ik zou ook geen kant en klare mixen gebruiken. Gewoon zo vers mogelijk meel en eventueel bloem.
Mijn ervaring met de gewichtsaanduiding op een BBM is dat het niet echt zo veel verschil uitmaakt. Bij mij stond het programma voor 800 gram aan terwijl er 1100 gram in ging. Geen probleem.
Maar misschien zijn er andere ervaringen?
Herstartende hobbyist die graag iets nieuws uitprobeert.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
Gebruikersavatar
mvdende
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 19 aug 2022, 15:38

Re: Brood smaakt zuur

Bericht door mvdende »

dirkjanl schreef: vr 19 aug 2022, 19:10 Mijn eerst gedachte is dat het aan het meel ligt. Te oud?
En ik zou ook geen kant en klare mixen gebruiken. Gewoon zo vers mogelijk meel en eventueel bloem.
Mijn ervaring met de gewichtsaanduiding op een BBM is dat het niet echt zo veel verschil uitmaakt. Bij mij stond het programma voor 800 gram aan terwijl er 1100 gram in ging. Geen probleem.
Maar misschien zijn er andere ervaringen?
Zowel het bloem als de meel vorige week nieuw bij de supermarkt gekocht, dus te oud verwacht ik dan niet.

Er zit nu een mix in de bbm, precies op de gram nauwkeurig afgewogen. 500g mix en volgens de verpakking 310 = g water.

Als deze óók mislukt, ligt het aan het apparaat en vliegt deze de deur uit. Want eigenlijk kan deze niet mislukken. Gisteren de mix gekocht dus verser dan vers.
Gebruikersavatar
Lang delfje
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 12:56

Re: Brood smaakt zuur

Bericht door Lang delfje »

Mix gisteren gekocht zegt niets over de versheid het kan zomaar 3 maanden of ouder zijn.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Brood smaakt zuur

Bericht door papagena »

Heeft u het recept uit de handleiding van Tristar? Ik zou zelf iets meer water doen. Doe eens 320 gram.
Niet bij brood alleen....
Plaats reactie