Een paar vragen over sodabrood

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Broodje van eigen deeg
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 31 okt 2021, 12:43
Locatie: Wageningen

Een paar vragen over sodabrood

Bericht door Broodje van eigen deeg »

Beste forumgenoten,

Ik ben al een poosje aan het experimenteren met sodabrood, totnogtoe met weinig succes. Raar genoeg lukte het de eerste keer vrij aardig, maar daarna steeds minder (mijn soda is nog goed, vandaag heb ik het nog getest). Meestal wordt het te compact en soms klef van binnen. Kneed ik te lang (ik doe het met deeghaken een paar minuten), bak ik te kort (half uur op 220 of iets langer)?

Nu weet ik dat Levine onlangs een boek heeft uitgebracht over sodabrood, maar dat heb ik niet, en ik zou toch graag een paar antwoorden op mijn redelijk basale vragen krijgen...

Wat me opvalt is dat in de diverse recepten die ik in boekjes of op internet vind, de verhouding tussen vocht en meel nogal verschilt: van 0,66 tot wel 1 toe. Ik vraag me af of dit ligt aan het soort vocht (karnemelk, tomatensap, bier, etc) of aan eventuele andere toevoegingen, of dat de recepten gewoon niet deugen.

Een volgende vraag gaat over de geur van het brood. Het ruikt altijd naar soda, ook al smaakt het er niet naar. En ik heb nog geen ingrediënten ontdekt waardoor die geur gemaskeerd wordt. Ja, ik heb wel eens fijn gemaakte chorizo erdoor gedaan, dat hielp. Wat is jullie ervaring met de geur?

Ik ben eigenlijk op zoek naar een goed basisrecept, waarmee ik dan zelf kan variëren.

Wie helpt me uit de brand?

Groetjes Joantine
Panasonic SD-2500 sinds oktober 2021
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Een paar vragen over sodabrood

Bericht door Victory »

https://www.bbc.co.uk/food/recipes/irishsodabread_67445
Ik persoonlijk vind dit wel een fijn recept.
Oven aan zetten, natte ingrediënten mixen, droge ingrediënten mixen, dan heel snel samen tot een deeg mengen met een lepel en/of de hand. (Max 2 minuten dus machine 30-60 seconden) Vormen, insnijden en gelijk de hete oven in. Kneden hoeft niet, het is gewoon een lelijk brood qua uitstraling, omdat je geen gluten netwerk creëert door te kneden.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:50
Locatie: Borger

Re: Een paar vragen over sodabrood

Bericht door dirkjanl »

Zelf maak ik nu al een paar maanden alleen nog maar brood met baksoda. 600 gram meel en 400 cc vocht. Maar heb ook 500 cc vocht gebruikt, zelfde resultaat. Smaakt niet naar soda of zurig. Blijft soms bovenin een beetje een vochtplekje zitten. Zit ik niet mee.

Recept: alle melen volkoren.
150 gr havermeel,
75 gr tarwemeel,
75 gr speltmeel,
50 gram maiszetmeel
150 gr rijstmeel
50 gr maismeel
50 gr boekweitmeel,
6 gram zout,
10 gram baksoda
flinke scheut olie
250 cc karnemelk en 150 cc water.

Het meel en het zout eerst goed mengen. Dan de baksoda er doorheen mengen. Daarna de olie en de karnemelk. Dat allemaal vrij snel achter elkaar omdat de baksoda en zout niet te lang gemengd samen moeten zijn en de karnemelk en baksoda gaan direct aan de gang. NIET kneden, maar alleen mengen en dan direct bakken. Dat doe ik nu nog in de BroodBakMachien op stand alleen bakken (1 uur).
Herstartende hobbyist die graag iets nieuws uitprobeert.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
Gebruikersavatar
Broodje van eigen deeg
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 31 okt 2021, 12:43
Locatie: Wageningen

Re: Een paar vragen over sodabrood

Bericht door Broodje van eigen deeg »

Dank jullie wel voor je recepten.
Ik begrijp dus: relatief veel vocht is geen probleem, verder vooral zo kort mogelijk mengen/kneden.
Wordt het brood bij jullie niet compact?
En hoe ruikt het?
Panasonic SD-2500 sinds oktober 2021
Gebruikersavatar
dirkjanl
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:50
Locatie: Borger

Re: Een paar vragen over sodabrood

Bericht door dirkjanl »

Wat is compact, ik zeg stevig, zie hier
viewtopic.php?f=78&t=7758
Herstartende hobbyist die graag iets nieuws uitprobeert.
Werkt met Bakkerijwereld oven BW Home 2,2kW en een oude Bosch Mum 6 keukenmachine.
Gebruikersavatar
Broodje van eigen deeg
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 31 okt 2021, 12:43
Locatie: Wageningen

Re: Een paar vragen over sodabrood

Bericht door Broodje van eigen deeg »

Ja, dat ziet er ongeveer zo uit als mijn brood dat ik compact noem...
Enfin, ik ga een dezer dagen aan de slag met heel snel mengen en de oven in. Heb weer een beetje vertrouwen dat het toch een keer goed komt.
Panasonic SD-2500 sinds oktober 2021
Plaats reactie