Koopmans brood blijft mislukken in Saki machine

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
derekvandervorst
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: do 20 okt 2022, 04:54

Koopmans brood blijft mislukken in Saki machine

Bericht door derekvandervorst »

Beste forum experts,
We wonen in Amerika en misten ons Nederlandse brood, dus we maken al 2 jaar elke dag ons eigen brood met de hand met de Koopmans bruin brood en waldkron broodmixen. Handmatig gaat dit altijd goed, maar we hebben 3 maanden geleden een Saki broodbakmachine gekocht: https://saki.us/products/bread-maker

We hebben de afgelopen 3 maanden veel ge-experimenteerd, maar het lukt niet om er een fatsoenlijk brood uit te krijgen. Zie de foto - het is altijd een ingezakt stuk ellende :-(.

Heeft iemand tips hoe we dit goed kunnen krijgen? Wat zien we over het hoofd?

Bij voorbaat hartelijk dank,
Groeten,
Derek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Koopmans brood blijft mislukken in Saki machine

Bericht door Victory »

Ik zie dat de kleinste optie een broodje van 1000 gram is. Het kan wezen dat de machine je deeg overkneed of dat je mix oud is en de gist op. Dan kun je extra gist toevoegen.

Mijn vader heeft in een Panasonic een oude Koopmans mix met extra gist mooi eruit gekregen. Ik heb zo'n oude mix ook pas gebruikt zonder extra gist en dat was ook een smerig compact geval. Ik gebruik liever Amerikaanse patent oid.

Nu vraag ik mij wel af, wat maakt dat je niet gewoon in Amerika broodbloem koopt? Ze hebben daar vet goed spul, wij halen niet voor niets sterke bloem uit Amerika. Je BBM zal vast ook een prima recept hebben die je kunt uitproberen met je eigen zaden mengsel. Is misschien 5 minuten meer werk om in te stellen 😉.

Succes in elk geval!
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
derekvandervorst
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: do 20 okt 2022, 04:54

Re: Koopmans brood blijft mislukken in Saki machine

Bericht door derekvandervorst »

Dankjewel Victory,
De Koopmans mix is niet over datum, maar ik zal proberen een programma in te stellen wat minder lang kneed.
Heb je een tip wat goed broodbloem is en waar we dat zouden kopen? En is dat voor bruin brood / waldkorn brood? We houden niet van zuurdesem brood.
Hartelijke groet,
Derek
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Koopmans brood blijft mislukken in Saki machine

Bericht door lekkermelig »

Als je in de Vs woont kan je beter daar eens informeren naar goed meel, we hebben tenslotte geen flauw idee waar je woont en de meeste mensen kopen in NL of Belgie.
Online is King Arthur Flour wel een betrouwbare bron, en er zijn er veel meer. Maar misschien heb je lokaal wel een goede molen, of een supermarkt die goede spullen verkoopt. Dan maakt het nogal uit of je midden in een grote stad of in the middle of nowhere woont.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Koopmans brood blijft mislukken in Saki machine

Bericht door Victory »

Zoals Wil al zegt, ik koop in Nederland dus ik kan niks zinnigs zeggen over waar je aan de andere kant van de grote plas de goede bloem kunt kopen. Nu weet ik wel dat ze in supermarkten een veel groter assortiment zullen aanbieden dan hier.
Je kunt ook op een forum voor broodbakkers in Amerika daarvoor eens informeren.
Bloem/meel kiezen heeft in het beginsel niks met zuurdesem te maken maar of het sterke bloem/meel is. Jij beslist vervolgens of jij er desem of gist in doet. In broodbakmachines is dat toch meestal gist, desem is daarvoor te 'eigenwijs'.

Je kunt wel kijken hoeveel eiwitten in bloem/meel zitten. Meer dan 12 gram zit je al op sterkere bloem/meel. Maar ja Amerika en grammen😅.

Bruin brood creëer je al door helft bloem helft meel te pakken 😉. Die verhoudingen kan je mee spelen totdat jij je lekkerste samenstelling hebt.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
derekvandervorst
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: do 20 okt 2022, 04:54

Re: Koopmans brood blijft mislukken in Saki machine

Bericht door derekvandervorst »

Dank jullie wel - we gaan eerst nog even kijken of we de voorraad Koopmans mixen goed uit de broodbakmachine kunnen krijgen.
Plaats reactie