kruimelige bovenkant

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ant
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: za 02 apr 2022, 20:37

kruimelige bovenkant

Bericht door Ant »

Sinds ik een panasonic sd 2501 heb overgekocht heb ik om de twee a drie dagen een vers brood. Heel veel beter dan de inventum die we eerst hadden en vanwege de belabberde bakresultaten alleen gebruikten om te kneden.
Maar ook met de panasonic is het niet altijd succesvol. Witbrood is geen probleem maar volkoren lukt niet helemaal. Vers uit de bbm is het prima, knapperig vers enzo. Maar een dag later is het haast niet meer als geheel vast te pakken. Vooral de bovenkant hoef je maar naar te wijzen en dan valt het uit elkaar (bij wijze van spreken uiteraard)
Ik las ergens op het forum dat kruimelig het gevolg was van te weinig zout. Maar het is alleen de bovenkant van het brood en dan een dag later.
Iemand een idee?
panasonic sd-2501
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: kruimelige bovenkant

Bericht door papagena »

Welk recept volg je precies en waar heb je je volkorenmeel vandaan gehaald?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Ant
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: za 02 apr 2022, 20:37

Re: kruimelige bovenkant

Bericht door Ant »

Volkorenmeel van Belbake.
Ik gebruik altijd het recept wat bij de bbm zat. Zowel met speciale volkoren programma van 5 uur als met gewoon programma van 4 uur als met snel programma van 2 uur. Laatst met ander recept uit boekje 100 recepten voor de bbm van Jacqueiline Bellefontaine. Maar allemaal zelfde resultaat dat ze aan de bovenkant uit elkaar vallen of op z'n minst erg kruimelig zijn. Een dag later dus. Vers is het heerlijk knapperig.
panasonic sd-2501
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: kruimelige bovenkant

Bericht door Victory »

Ik gebruik Holland meel GLX, ik gebruik het recept van Panasonic, een dag oud vind ik het niks meer, want dan is de korst juist niet meer knapperig en de smaak minder. Verder is er niks mis met het brood.

Jouw volkorenmeel is een stuk minder sterke supermarktmeel, Panasonic gaat uit van sterke bloem/meel die veel vocht aankan in hun recepten. Probeer eens je brood met 30-50 gram minder vocht te maken en kijk wat er dan gebeurd.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Ant
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: za 02 apr 2022, 20:37

Re: kruimelige bovenkant

Bericht door Ant »

ik ga het eens met minder water proberen. kom ik van het weekend of volgende week weer in de lucht.
panasonic sd-2501
Gebruikersavatar
Ant
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: za 02 apr 2022, 20:37

Re: kruimelige bovenkant

Bericht door Ant »

Heeft even geduurd maar ik heb ander meel geprobeerd en met minder water. Ben nu een paar broden verder.
ipv meel van belbake heb ik meel van molensteen. beiden is biologisch duits meel. Het meel van molensteen is iets minder kruimelig.
Minder water zorgt er ook voor dat het brood minder kruimelig is.
In alle gevallen is de onderkant van het brood steviger dan de bovenkant. Dat verschil blijft. En dat ligt aan de broodbakmachine waarschijnlijk. De bovenkant is luchtiger en afhankelijk van soort meel en water meer of minder kruimelig. Het valt niet meer uit elkaar maar er blijft een vershil tussen de onderkant en bovenkant van het brood.
panasonic sd-2501
Plaats reactie