Brood te stevig naar ons idee

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
henkbakt
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 18:53

Brood te stevig naar ons idee

Bericht door henkbakt »

Hallo bakkers, ik heb een simpel broodrecept gebruikt wat smaak betreft ook goed is.
Kompleet gehouden aan het recept kwa tijden en ingrienten.
Het is een Duits recept en ik weet niet of het zo stevig hoort.
https://kochenmituns.com/friss-dich-dum ... ubereitet/
Vr. groet Henk.

In de keuken met Kenwood Chef KVC3110 mixer
en een Siemens hete lucht oven HT5HB33

van proberen kan je leren.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Brood te stevig naar ons idee

Bericht door lekkermelig »

Nog niet eens 60% water, geen twee keer rijzen, en best wel veel gist. En nog geen twee uur om je brood te laten rijzen. Ik kan me voorstellen dat je daar geen mooi luchtig brood mee krijgt, en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het lekker is. Dat is het eigenlijk ook niet als je het te vast vindt.

Ik zou eens op de site van Levine gaan kijken of je daar geen mooi witbrood recept kan vinden. Persoonlijk vind ik dit een heel matig recept.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
henkbakt
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 18:53

Re: Brood te stevig naar ons idee

Bericht door henkbakt »

Dank voor de reactie lekkermelig ik denk dat de Duitsers het wel normaal vinden, ik zie deze brood vorm / soort ook wel
daar in de winkel liggen, maar had het nog nooit geproeft en gebakken.
De smaak is ook wel redelijk, voor in de oorlog best.
Afbeelding
Afbeelding
Vr. groet Henk.

In de keuken met Kenwood Chef KVC3110 mixer
en een Siemens hete lucht oven HT5HB33

van proberen kan je leren.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Brood te stevig naar ons idee

Bericht door lekkermelig »

Grote ronde broden zie je daar inderdaad wel in de winkel liggen. Maar deze ziet er wel heel compact uit. Ook in Duitsland kunnen ze echt wel beter bakken dan in dit recept, kijk maar eens bij ploetzblog.de of in Oostenrijk bij homebaking.at Een normaal brood heeft een bulkrijs nodig, daarna vorm je het voorlopig, laat het een kwartiertje of iets langer ontspannen en daarna vorm je het definitief. De tweede stap kan je eventueel overslaan, maar dat vormen heb je echt wel nodig om het deeg netjes op spanning te brengen. Dan ben je vrijwel altijd minimaal twee uur onderweg, meestal zelfs langer. Als je ook nog wil dat het een soepeler deeg wordt en beter smaakt kan je eventueel met een voordeeg werken. Wordt het lekkerder van en ook nog eens gezonder.
Van mij mag je het best bakken volgens dit recept hoor, maar als je vraagt wat er beter kan zeg ik: een heleboel. Het is gewoon geen goede methode om een brood te bakken, en dan heb ik het niet over de ronde vorm.
Overigens heb ik een clubje Duitse vrienden waarmee wel elk jaar een extra lang bakweekend houden, en ik durf je te garanderen dat ze dit ook geen normaal recept vinden. Misschien zijn we te fanatieke bakkers :-)

Groeten,

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie