Ik lees verschillende dingen over de houdbaarheid van meel op internet.
Op de ene website staat dat je niet teveel meel moet kopen en het in een paar weken moet opmaken. Op de andere site kopen ze rustig 25 kilo tegelijk.
Op de houdbaarheidsdatum van een pak meel staat meestal ongeveer een jaar na aankoop. Dat geldt uiteraard voor de onaangebroken verpakking.
Wat is nu wijsheid?
Kan ik 2 pakken van 5 kilo kopen, volkorentarwe en spelt bijvoorbeeld, waar ik dan 20 broden van kan maken?
Ik doe ongeveer een week, misschien iets minder, met een brood. Dus dan zou ik voor pakweg 15 weken, dus 3 maanden, meel hebben.
Als ik het meel opberg in een goed afsluitbare plastic doos zou de kwaliteit dan niet achteruit gaan?
Ik zou bijvoorbeeld een kilo tegelijk uit een grote doos kunnen halen. Op die manier heb ik maar een paar kleinere opbergdozen in de keuken nodig.
Voor goede kwaliteit meel moet je denk ik toch bij een molenaar of de biologische winkel zijn. Als je het bij de molenaar in kleine hoeveelheden koopt of bij de bio winkel wordt het toch al snel een vrij prijzige aangelegenheid. Je koopt waarschijnlijk wel veel meer kwaliteit, maar toch.
Hier in de stad €2,59 voor een kilo eko volkoren tarwemeel van De Gouden Engel bij een biologische winkel (Marqt), dus €1,30 voor een brood van 500 gram. Dit is op zich wel wat goedkoper dan de kant en klaar broden uit de duurdere supermarkt, maar ik zou toch best wel wat goedkoper uit willen zijn.
Met 5 kilo pakken van een molenaar zou ik voor €0,90 per volkoren tarwebrood klaar kunnen zijn. Scheelt 40 cent en dan is het graan op molenstenen gemalen.
Met grotere pakken hoef je ook veel minder boodschappen te doen. Beter voor het milieu

Of anders 10 pakken van 1 kilo?