Desem overzomeren

Alles over desem
Plaats reactie
Krukel
Chef stoffer en blik
Berichten: 24
Lid geworden op: do 02 okt 2014, 21:58

Desem overzomeren

Bericht door Krukel »

Dag allemaal,

Hoewel ik al meer dan 20 jaar zelf mijn brood bak ben ik nu pas 'aan de desem' gegaan. Heb wat gekregen van Liz Boom uit Terneuzen (http://lizbroodmolen.blogspot.nl/). Maar dat terzijde. Mijn vrouw en ik doen ook aan het begeleiden van kampeertrektochten met de caravan door Europa. Dan zijn we dikwijls een aantal weken van huis. Hoe doe ik het dan met de desem? Kun je die 4 of 5 weken thuis in de koelkast laten staan zonder 'dodelijke' gevolgen? Of zou het handiger zijn hem mee te nemen en onderweg te onderhouden? In de caravan zit wel een koelkastje maar die zit normaal nogal vol. Voor we weg gaan alles weggooien en bij terugkomst opnieuw beginnen is natuurlijk ook een optie. Maar ja, ik heb nog nooit zelf desem gemaakt.
Heeft een van jullie ervaring met het overzomeren van desem?

Groet

Piet
Golven die komen nemen het water weer op van de golven die gaan...
Gebruikersavatar
kniss
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 10:59
Locatie: Amsterdam

Re: Desem overzomeren

Bericht door kniss »

Beste Piet,
Je kunt je desem drogen en als poeder bewaren. Hier staat een filmpje hoe je dat doet: http://youtu.be/egb4hPXJiUM. Van deze maker is er een ook filmpje over hoe je na verloop van tijd je desem weer tot leven brengt. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar ben het wel van plan binnenkort eens te proberen. Lijkt me een prettige verzekering, ook als je niet lang weg bent.
Je desem moet op het moment van drogen wel goed gevoed en actief zijn.
Succes ermee, ik ben benieuwd naar je eventuele ervaringen.
Kniss
Gebruikersavatar
Pollepel
Jongste bediende
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 okt 2014, 11:59

Re: Desem overzomeren

Bericht door Pollepel »

Invriezen zou ook een optie kunnen zijn. Zelf heb ik een starter gemaakt en toen de desem zeer actief was een deel daarvan ingevroren. Maar van de back-up uit de vriezer heb ik nog geen gebruik van gemaakt, dus over heractiveren van de desem heb ik nog geen ervaring.
Succes

Léon
Gebruikersavatar
Janet79

Re: Desem overzomeren

Bericht door Janet79 »

Ik had vorige zomer ook zo'n vraag.
Heb hem 2 weken in de koelkast gezet, na thuiskomst bubbelde hij nog vrolijk na verversing.
Volgens mij had Levine hem zelfs 6 weken niet ververst, i.v.m. ziekenhuisopname.
Krukel
Chef stoffer en blik
Berichten: 24
Lid geworden op: do 02 okt 2014, 21:58

Re: Desem overzomeren

Bericht door Krukel »

Hallo allemaal,

Bedankt voor de tips. Ik ga eens experimenteren met het drogen. Zal jullie op de hoogte proberen te houden. Moet lukken.

Groet

Piet
Golven die komen nemen het water weer op van de golven die gaan...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Desem overzomeren

Bericht door lekkermelig »

Ik snap dat drogen erg leuk is om uit te proberen, maar ik denk dat het veel makkelijker is om een beetje in te vriezen. Als je het na ontdooien een paar dagen tijd geeft vermoed ik dat het weer prima werkt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Itslein
Deegroller
Berichten: 314
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:26

Re: Desem overzomeren

Bericht door Itslein »

Ik weet niet of je Duits spreekt, maar dit blog geeft een paar goede tips. De site is sowieso heel erg de moeite waard :)

http://www.homebaking.at/wie-mache-ich- ... g-haltbar/
Groetjes, Marjolein
Krukel
Chef stoffer en blik
Berichten: 24
Lid geworden op: do 02 okt 2014, 21:58

Re: Desem overzomeren

Bericht door Krukel »

@Marjolein Bedankt, leuke site. (Ik stam nog uit de tijd dat je Engels, Duits en Frans moest leren. :) )
@Wil Op de site die Marjolein noemde raden ze invriezen af. De ijskristallen zouden de gistcellen kunnen beschadigen. Maar ik ga invriezen zeker ook eens proberen.
Net als het op de site genoemde 'verkruimelen, gersteln'. weet nu niet zo gauw een Nederlands woord voor gersteln. Het is zoiets als '(gerste)korreltjes maken'

Bedankt voor de reacties

Piet
Golven die komen nemen het water weer op van de golven die gaan...
Gebruikersavatar
kniss
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 10:59
Locatie: Amsterdam

Re: Desem overzomeren

Bericht door kniss »

Nuttige site! Die techniek van 'gerstekorreltjes' had ik nog niet eerder ergens gezien. Je moet er wel je koelkast voor aan laten staan, zie ik. Ik weet niet of jullie dat doen als je 4-6 weken weg bent?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Desem overzomeren

Bericht door lekkermelig »

Dit is echt een leuke site. Ik heb er al meerdere malen recepten van nagebakken, en er staat ook een hoop andere nuttige info op. Maar dit linkje had ik nog niet ontdekt :-)
Wat betreft dat invriezen: het klopt dat cellen soms kapot gaan als je ze invriest. Maar zeker niet allemaal, en al helemaal niet van alle bacteriën en gisten. Dat is ook de reden waarom je voedsel niet twee keer mag invriezen. Desem krijgt er inderdaad wel een tik van, en zal na ontdooien niet meteen op topcapaciteit zijn, maar na een paar keer voeren zal je waarschijnlijk zien dat het vrij probleemloos weer actief wordt. Ik vermoed dat het met de andere methodes iets sneller weer actief is, maar invriezen is gewoon heel makkelijk. Ik heb ook in een of ander boek (Hamelman?) wel een keer gelezen dat invriezen wel werkt, maar dat het iets langer duurt voor het weer actief is. Ik denk dat ik het gewoon eens een keer ga proberen binnenkort.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
kniss
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 10:59
Locatie: Amsterdam

Re: Desem overzomeren

Bericht door kniss »

Ik denk dat ik het gewoon eens een keer ga proberen binnenkort.
Ik doe mee (heb een beetje te veel desem op dit moment, mijn management is nog niet 100%). Kunnen we over een weekje of zo resultaten vergelijken.
Gebruikersavatar
Janet79

Re: Desem overzomeren

Bericht door Janet79 »

Mooi moment om eens te testen wat het beste werkt; invriezen of drogen. :2th:
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Desem overzomeren

Bericht door Molenbroodje »

Poeh, ik moest ook Engels, Duits en Frans leren, maar heeft niks geholpen aan mijn talendeuk ;K .

Ik voer mij desem wel eens vaker 3 weken of langer niet. Dan zet ik hem gewoon weer op het aanrecht en voer ik hem weer netjes elke dag en dan doet hij het zo weer. Soms al na 1 keer voeren, soms na 3 dagen. Als wij op vakantie gaan, zet ik hem gewoon bij mijn schoonmoeder in de koelkast ^)^ . Net een huisdier(alleen krijgen de andere huisdieren wel elke dag eten :mrgreen: )!
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Krukel
Chef stoffer en blik
Berichten: 24
Lid geworden op: do 02 okt 2014, 21:58

Re: Desem overzomeren

Bericht door Krukel »

Probleem bij mij is dat ik geen (schoon)moeder meer heb. :(

Ik ga nu eerst wat meer desem kweken en dan op drie manieren proberen te bewaren, te doen overleven.
De koelkast blijft aan als we weg zijn. Die gerstekorreltjes zou dus best wat kunnen zijn.

En die talen. Vond er eigenlijk niet zoveel aan. Veel te veel werk. Ben wiskunde gaan doen. Dat is tenminste logisch, toch? ;B
Golven die komen nemen het water weer op van de golven die gaan...
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Desem overzomeren

Bericht door CJ-Petra »

Ons desempje gaat gewoon mee op vakantie, hij staat in z'n potje in het koelkastje of in het krat met levensmiddelen (tussen de bloem, meel en gist).
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Desem overzomeren

Bericht door lekkermelig »

Ach die talen...
Ik lees tegenwoordig ook Franse,Spaanse, Portugese, Italiaanse Russische,Tjechische en Zweedse sites. Daar heb je geen talenknobbel voor nodig maar Google Translate...

Ik geef toe dat Engels en Duits me wel redelijk afgaat, maar als ik een recept nodig hebt kan ik van bovenstaand rijtje ook nog wel wat maken. Met een beetje fantasie, dat wel, maar ik heb ze echt allemaal al een keer uitgeprobeerd voor broodrecepten :G Ik heb zelfs wel eens een Japanse site geprobeerd te ontcijferen...

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Krukel
Chef stoffer en blik
Berichten: 24
Lid geworden op: do 02 okt 2014, 21:58

Re: Desem overzomeren

Bericht door Krukel »

@wil

Over talen gesproken. Ook in Scandinavië is brood met zuurdesem populair Google maar eens op 'brød med surdeig'. Voor vertalingen uit het Noors mag je eventueel mijn hulp inroepen. Beter dan Google Translate, daar heb ik slechte ervaringen mee.

Groet

Piet
Golven die komen nemen het water weer op van de golven die gaan...
Gebruikersavatar
Pollepel
Jongste bediende
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 okt 2014, 11:59

Re: Desem overzomeren

Bericht door Pollepel »

Over het invriezen. Ik had 2 desempjes in de vriezer en had er laatst er eentje uitgehaald en netjes ververst maar die kwam niet meer tot leven. Rook ook niet echt fris. Deze was voor het invriezen super actief.
Afgelopen zondag de andere eruit gehaald en die was vanmorgen pas wat actief geworden, maar 1/3 gestegen. Denk dat ie over 2 dagen wel actief genoeg is.
Dan ben je wel 5 a 6 dagen verder. Je zou dan haast een nieuwe starter kunnen maken.
conclusie voor mij dat ik het niet een super succes vond. Ga hem nu is proberen te drogen.
Iemand idee op welk moment je hem moet drogen? Net voordat hij op zijn top is? Of net na verversen?
gr Léon
Piekie81
Gaat de goede kant op
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 15:16

Re: Desem overzomeren

Bericht door Piekie81 »

Het aller makkelijkst is om je desem gewoon in de koelkast te laten staan. Dat overleeft het best, die paar weken! Na die tijd weer even een paar dagen actief voeren (als dat nodig is) en dan weer lekker bakken!
Gebruikersavatar
Pollepel
Jongste bediende
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 okt 2014, 11:59

Re: Desem overzomeren

Bericht door Pollepel »

Ik bak zelf zelden desembrood. Kan zo een paar maanden overeen gaan. Dus in de koelkast bewaren is voor mij geen optie,ga ik toch vergeten en dan is ie zeker dood.
Dus nu nog de vraag hoe te drogen?
Léon
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Desem overzomeren

Bericht door lekkermelig »

Gewoon even zoeken op het forum. Dit is al vaker besproken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Krukel
Chef stoffer en blik
Berichten: 24
Lid geworden op: do 02 okt 2014, 21:58

Re: Desem overzomeren

Bericht door Krukel »

Hallo allemaal,

Geen enkel probleem dus. We zijn zes weken weg geweest. Voor we vertrokken een keer gevoerd. Laten verdubbelen, geroerd en toe de koelkast in. Toen we een week thuis waren gevoerd, kwam goed tot leven. Daarna nog een keer gevoerd. doet het goed. Heeft dus zo'n zeven weken koelkast overleefd. Weer wat geleerd.
Iedereen trouwens nog bedankt voor haar/zijn reacties.

Groet
Piet
Golven die komen nemen het water weer op van de golven die gaan...
Gebruikersavatar
Easterwood
Chef stoffer en blik
Berichten: 19
Lid geworden op: za 13 jun 2015, 18:43
Locatie: TETERINGEN

Re: Desem overzomeren

Bericht door Easterwood »

Ik heb mijn desem -ongeveer 200 gram- een week of 5 geleden ingevroren. (Net voor het invriezen nog gevoed).
Afgelopen dinsdag uit de vriezer gehaald. Daarna om de dag gevoed (en uit de koelkast gehouden) en alles bubbelde weer als voorheen.
Vanmorgen een deel ervan gebruikt om stokbrood te maken.
Nu staat hij in de koelkast te wachten voor de volgende productie.
Je ziet dus, er zijn verschillende wegen die hetzelfde doel hebben.

Groeten
Erwin
kneder: Klarstein Serena Rosso TK18, oven: Ikea/Whirlpool-WH FCSM6 + 3cm dikke chamotte steen
Plaats reactie