Desem altijd voeren voor gebruik?

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Laura Schrage
Jongste bediende
Berichten: 29
Lid geworden op: di 16 feb 2016, 21:07

Desem altijd voeren voor gebruik?

Bericht door Laura Schrage »

Ik heb een prachtig desem staan op m'n aanrecht die ik keurig dagelijks voer. Als ik nu iets wil bakken met desem erin, moet ik dan altijd eerst apart voeren of kan ik als het desem op m'n aanrecht al lekker groeit en er voldoende voor m'n recept inzit daar uitscheppen wat ik nodig heb en puur het origineel weer voeren voor de toekomst zeg maar? Sorry als het een domme vraag is.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Desem altijd voeren voor gebruik?

Bericht door Levinebaktbrood »

Je moet een desem altijd voeren voordat je hem kunt gebruiken. Als je de desem buiten de koelkast bewaard en dagelijks voert dan kun je hem gebruiken als hij op z'n top is.

Als je de desem op het aanrecht bewaard en niet dagelijks bakt dan moet je helaas toch iedere keer een deel weggooien. Je kunt dan voorkomen door de desem in de koelkast te bewaren. Probeer hem dan als je niet bakt toch 1 x per week te verversen: grootste deel weggooien en weer aanvullen met bloem (of meel) en water.

Als je wilt bakken met een desem die in de koelkast heeft gestaan doe je hetzelfde: grootste deel weggooien en weer aanvullen met bloem (of meel) en water. Zorg er dan voor dat je genoeg hebt voor je recept + een beetje. Dat beetje is weer het begin voor je volgende brood. Gebruik de desem als hij op z'n top is.

Je kunt ook een levain/voordeeg maken. Stel je hebt 180 gram desem nodig, dan neem je bijvoorbeeld 20 gram uit je voorraadpot desem en vult dat aan met 80 gram bloem (of meel) en 80 gram water = 180 gram. Als je dus een voordeeg maakt dan maak je precies genoeg voor het brood. De desem in de voorraadpot ververs je weer.

Je hoeft nooit veel desem te bewaren, van een klein beetje kun je veel maken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Laura Schrage
Jongste bediende
Berichten: 29
Lid geworden op: di 16 feb 2016, 21:07

Re: Desem altijd voeren voor gebruik?

Bericht door Laura Schrage »

Helder Levine, dank je wel :-)
Plaats reactie