Wat is nu een goede broodbakmachine?

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilona
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: di 20 dec 2011, 14:57
Locatie: Midden Limburg

Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door Ilona »

Hallo,

Mijn AFK broodbakmachine is helaas kapot. Nu ben ik op zoek naar een vervanger. Ik dacht eerst aan een keukenmachine om te kneden en dan in de oven afbakken, maar daar ben je zoveel geld voor kwijt, dat is niet de bedoeling. Ik bak wel graag maar niet wekelijks. Wat is dan een beetje goede bbm? AFK zie ik niet meer, maar ik zou ook graag een betere kneder willen hebben. Bij de AFK moet er meestal nog handmatig na gekneed worden wil ik een vliesje kunnen maken. Ik zie zoveel merken dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groetjes,
Ilona.

Ik bak met een Panasonic BM - 2500 WXE
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door allema »

Ik heb zelf 2 Panasonic BBM en die bevallen heel goed, ik zou zelf weer dit merk kiezen.
Ze kneden prima en bakken ook prima broden, door de week bak ik brood in de BBM en in het weekend kneed ik deeg in de BBM en bak het af in de oven en dat gaat prima.

Succes met het vinden van een BBM.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door Bioloogje »

Ik volg dit met belangstelling. Mijn AFK begint het ook op te geven. Af en toe wil de kneedarm niet meer draaien. En hij is gevallen. Dat was ook zielig. Ducktape was tot nu toe master[emoji123]Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door papagena »

Ik heb al jarenlang een Panasonic. Ze gaan betrekkelijk lang mee en de bakblikken zijn prima. Irritant is wel dat de onderdelen zoals bv een kneedhaak of een nieuw bakblik duur zijn. Een bakblik kost rond de 80!!! euro. Veel absurder wordt het niet. Gevolg: ik koop de ene na de andere 2e hands machine via Ebay of Marktplaats. Maar goed, Ik heb een Bifinette gehad, een AFK en de Pana en die laatste is super. Het zou mij trouwens niet verwonderen dat er ook goede andere Duitse merken te krijgen zijn.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door Soepkipje »

Heb jaren met AFK´s en de Duitse Hausbäcker gebakken en ook met andere merken bbm´s. Sinds meer dan 10 jaar bak ik alleen nog maar met 2* Panasonics. Nog geen klachten of gebreken gehad met beiden, maar als er een volgende zou moeten komen dan werd dat weer een Panasonic denk ik.

* De 255 heb ik destijds extra (2e-hands) erbij gekocht omdat die een programma en speciale kneedhaak heeft voor roggebroden. Was nieuw toen.

@Papagena: Ook in Duitsland staat Panasonic bovenaan Zie Brotbackautomat Test 2017
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door Bioloogje »

Lees inderdaad vaak goede recensies over de Panasonic. Misschien wordt die het dan wel. Ik twijfel nog tussen deze en de Kenwood...


Groetjes, Annelies

De beste geur is die van brood, de beste smaak is die van zout en de beste liefde is die van kinderen. (Graham Greene)
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door Soepkipje »

Tja Kenwood staat ook goed aangeschreven (zie oa Brotbackautomat Test 2017) en scheelt in ieder geval in de portemonnee. Heb prijzen al jaren niet meer gevolgd, maar schrik ervan nu ik zie hoe duur de Panasonic geworden is.
Misschien loont rondsnuffelen op Marktplaats of Duitse ebay (Had ik destijds de Duitse Panasonic Hausbäcker vandaan).

Ben benieuwd wat het gaat worden bij jullie!
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door papagena »

Ik ben het met de Soepkip eens: de Pana is gewoon te duur en wanneer er andere machines zijn getest als goed, zou ik eens gaan kijken op www.ebay.de Niet geschoten is altijd mis. Ik heb er in de oertijd voor een fractie van de Nederlandse prijs ijskoud 3 Panasonics gekocht ;-)
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door Bioloogje »

Daredevil [emoji57].
Goeie tip! Ik zal de site in de gaten houden. Voorlopig maar even met de hand kneden. Heb net een nieuwe oven gekocht. [emoji119]. Een simpele, van IKEA met speciaal broodbakprogramma!Nu dus weer opnieuw sparen.


Groetjes, Annelies

De beste geur is die van brood, de beste smaak is die van zout en de beste liefde is die van kinderen. (Graham Greene)
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door Soepkipje »

Ilona schreef: Mijn AFK broodbakmachine is helaas kapot. Nu ben ik op zoek naar een vervanger.
AFK zie ik niet meer...
AFK als zodanig zie je idd niet meer, maar bbm's die technisch hetzelfde zijn als AFK (zowel de 2 als de 3) zijn er nog genoeg. Onder een andere naam en soms een beetje ander uiterlijk bieden zij dezelfde vertrouwde 12 programma's als de AFK. Ook op Marktplaats zie ik dat er nu verschillende (ook zo goed als nieuw) aangeboden worden. (nu voor 20 en 30 euro en zelfs een tegen alleen verzendkosten). Als je twijfelt of het om een AFK-achtig type gaat kijk dan in de handleiding van zo'n bbm en zie/lees of die overeenkomt met de AFK
Ilona schreef: Bij de AFK moet er meestal nog handmatig na gekneed worden wil ik een vliesje kunnen maken.
Een vliesje maken is geen voorwaarde om goed brood in de oven te kunnen bakken. Omdat de AFK zo goed kon kneden en niet zo wild omging met het deeg als de Panasonic heb ik destijds, ondanks de aanwezigheid van Panasonics, pas afscheid genomen van de AFK nadat het 3e bakblik het begeven had.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Ilona
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: di 20 dec 2011, 14:57
Locatie: Midden Limburg

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door Ilona »

Dank jullie voor al jullie berichten. Heb zelf ook al naar de Panasonic gekeken, maar die is behoorlijk prijzig. Zie ook vaak de Kenwood en de Unold. Die zijn wat gunstiger in prijs. Ik mis bij de Panasonic het kijkvenster. Ik kijk altijd graag of alle meel wordt opgenomen etc.. Ik ga zowiso eens even lezen in de Duitse test. Misschien haal ik daar nog wat uit.
Heeft iemand ervaring met de Kenwood of de Unold?
Ik laat jullie weten wat het wordt.

Nog even over het vliesje. Ik heb dat geprobeerd maar als het deeg uit de Afk komt is het echt nog brokkelig, vandaar dat ik het vaak nog even na probeer te kneden zodat het nog en beetje soepeler en luchtiger wordt.
Groetjes,
Ilona.

Ik bak met een Panasonic BM - 2500 WXE
Gebruikersavatar
Raymond
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 13:44

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door Raymond »

Gewoon een tijdje marktplaats in de gaten houden :)

Genoeg mensen die een bbm kopen en na een maandje bedenken dat ze het niks vinden. Zo heb ik mijn topmodel Panasonic voor een prikkie in vergelijking met de winkelprijs gekocht. Helemaal compleet en maar een paar keer gebruikt.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ilona, je hebt geen kijkvenster nodig hoor, gewoon deksel opendoen tijdens het kneden om te kijken of al het bloem/meel is meegenomen. Kan geen kwaad.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
FBotter
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 13 feb 2017, 19:39

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door FBotter »

Dag ilona

Neem aub aan, dat de Panasonic gewoon de allerbeste machine is. Hij kneed het best en da is naast de ingrediënten het meest van invloed op het eindresultaat.
Die machines met een kijkvenster is allemaal leuk en aardig, maar daar stort het brood juist in want daar zijn ze minder geïsoleerd.
Gewoon de sd2500 nemen niet de duurdere types. Weet zeker dat je er dan veel plezier van zult hebben.

------------
Bericht aangepast
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door Levinebaktbrood »

FBotter, welkom op het forum. Het is gebruikelijk dat nieuwe leden zich eerst even voorstellen in de daarvoor bestemde rubriek. Wil je dat alsnog even doen? Verder is het niet toegestaan om directe reclame voor je eigen bedrijf te maken.

Even een fabeltje uit de wereld helpen. Deeg in een broodbakmachine stort niet in als je het deksel open doet of als er een kijkvenster in het deksel zit. Deeg zakt in een broodbakmachine in als je teveel vocht of te veel gist gebruikt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ilona
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: di 20 dec 2011, 14:57
Locatie: Midden Limburg

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door Ilona »

Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie informatie en goede adviezen.
Ik heb na lang wikken wegen en lezen gekozen voor een Panasonic SD2500. Wel duur, maar hopelijk gaat hij lang genoeg mee om dat dure te laten verbleken. Mijn eerste Pana brood zit er nu in (voor de eerste keer gewoon volkoren volgens het recept in het boek) en ik ben benieuwd hoe het wordt.

Ik had trouwens geluk. Bij de Aveve was op dit moment een actie en daardoor mocht ik bij aankoop van deze Panasonic voor € 20.- aan meel uitzoeken. Was een leuk extraatje.
Groetjes,
Ilona.

Ik bak met een Panasonic BM - 2500 WXE
Gebruikersavatar
Ilona
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: di 20 dec 2011, 14:57
Locatie: Midden Limburg

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door Ilona »

Wat een verschil met kneden en in geluid. Deze hoor je veel minder dan de oude AFK. Kneed ook met snellere omwentelingen en alle meel meegepakt aan de rand. Was bij de AFK wel eens anders. Ben tot nu toe blij met het resultaat.
20170219_170123.jpg
20170219_192055.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groetjes,
Ilona.

Ik bak met een Panasonic BM - 2500 WXE
Gebruikersavatar
Carmen
Jongste bediende
Berichten: 26
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 22:30

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door Carmen »

Leuk, Ilona! Mooi brood!
Gebruikersavatar
Marcel56
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 02 jun 2019, 15:20

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door Marcel56 »

Nadeel van een Panasonic dat ze geen apparaat aanbieden voor een groter brood.. Met vier dochters wel noodzakelijk
Gebruikersavatar
Elvira
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 29 dec 2019, 18:38

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door Elvira »

Ondanks de wat oudere topic moet ik toch zeggen
dat het broodje gebakken door Ilona
met de Panasonic bbm er bijzonder mooi
en smakelijk uitziet.
Een goede bbm, kwalitatief goed meel
en de juiste receptuur levert beslist
een mooi gemodelleerd en lekker smakelijk broodje op.
Gebruikersavatar
Skoebidoe
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: di 14 aug 2018, 22:45

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door Skoebidoe »

Ik heb een eenvoudig BBM van het merk Domo. Heeft me €70 gekost en gaat al dik 2 jaar mee.
Mijn broden komen er steeds mooi gebakken uit.
Hier wordt het brood altijd 's avonds gebakken. We laten de BBM NOOIT 's nachts bakken!
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door KeesR »

Ik zou evt nog een BBM overwegen als er een zou bestaan die de kneedhaken inklapt na het kneden zodat ik niet van die rare gaten onderin krijg.
Gebruikersavatar
PePo
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 12:20

Re: Wat is nu een goede broodbakmachine?

Bericht door PePo »

Dat laatste is precies de reden dat ik ben gaan bakken in de oven, ooit… Inmiddels met desem en een Ankarsram om het deeg te kneden.
Peter
Het leven is als fietsen: als je denkt dat het windstil is, heb je de wind aardig mee!
Plaats reactie