Oven, maar welke?

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Oven, maar welke?

Bericht door Erik- »

Ik ben toe aan een nieuwe oven en weet niet helemaal waar ik goed aan doe. Ik zie de Rofco's voorbij komen en die zien er prachtig en degelijk uit.

In hoeverre zijn ze geschikt voor andere produkten dan brood? Ik denk dan aan bijv. soesjes, taart, koekjes en croissants? Of anders gezegd: bij welke produkten gaat de intense hitte van zo'n type oven je tegenwerken?

Zijn er andere merken vergelijkbaar met een Rofco?

Daarnaast is er de kwalitatief hoogstaande heteluchtoven met stoominjectie. Praktisch en wat goedkoper. In hoeverre is zo'n oven - uitgerust met een goede broodsteen - vergelijkbaar met een Rofco, met name voor brood?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Oven, maar welke?

Bericht door lekkermelig »

Ik heb een Rofco B40, en je kan er prachtig brood mee bakken maar ze zijn zeker niet heilig, en wel heel duur.
Voor veel minder geld kan je met een gewone oven ook mooie broden bakken, met steen een stoombakje.

Je kan in een Rofco natuurlijk wel veel meer tegelijk bakken. Ik zou eerst eens goed nadenken hoeveel je wil bakken en dan kijken welke oven er aan voldoet.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Oven, maar welke?

Bericht door Erik- »

Bedankt, maar ik wil eigenlijk juist vooral de voor- en nadelen van de verschillende types weten. Het formaat is hier niet van afhankelijk. Een Rofco B5 bijv. is 'gewoon' een kleine oven. Ook de prijs wil ik niet perse in het verhaal betrekken eigenlijk (muv de echte professionele (krachtstroom) ovens dan van >5000 euro).
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Oven, maar welke?

Bericht door lekkermelig »

De grootte van een oven lijkt me nogal essentieel. Als je toch maar twee of drie broden per keer bakt, kan je in een gewone huis tuin en keuken oven net zo goed brood bakken. Niet omdat het goedkoper is maar omdat het resultaat net zo goed kan zijn. Je kan met een Rofco prachtige broden bakken, maar sommige mensen denken dat je een Rofco nodig hebt en dat het met een gewone oven niet kan. De truuk is een goede steen en stoomvorming, dan lukt het in een heleboel ovens.
Maar om maar eens wat overwegingen mee te geven:
- Een Rofco B5 t/m B30 is alleen geschikt om met vallende warmte te bakken, anders branden je broden aan.
- Met een B40 kan je wel met constante temperatuur bakken. maar echt nauwkeurig is ie niet
Vanwege de temperatuur denk ik dat je je oven heel goed moet snappen voordat je er wat anders in kan bakken dan brood. En als je eten spettert zijn die stenen nauwelijks schoon te maken, ook niet ideaal.

Om maar wat nadelen te noemen (de voordelen komen zo)
Rofco's zijn foeilelijk :-) en nemen heel veel plek in naast je gewone oven.
Onnauwkeurige temperatuur, vooral als je met meerdere vlakken bakt (daar wen je overigens wel snel aan).
De stenen worden heel heet, dat is mooi, maar bij het bakken van broodjes vind ik dat het snel donker wordt. Bij zoete spullen moet je heel erg oppassen met temperatuur. Ook daar wen je aan, maar voor zoetigheid lijkt het me geen hele handige oven (het kan wel).
Ze vreten energie, ook al beweert Rofco van niet. Ik heb het wel eens gemeten en met bv Manz of gewone ovens vergeleken. Een Rofco verbruikt minstens twee maal zoveel stroom, maar een Manz is peperduur in aanschaf.
Ik vind ze behoorlijk onveilig, heb me al meerdere keren fiks gebrand aan de randen van de deur, en je moet erg oppassen met je stoomventielen. Ze zijn gewoon helemaal niet zo goed geisoleerd, ook al beweert Rofco van wel. Ik zou nooit kleine kinderen in de buurt van die oven willen hebben, maar dat wil je voor de meeste ovens niet.

Natuurlijk hebben ze ook heel veel voordelen:
Je kan er belachelijke hoeveelheden brood mee bakken, zo'n 12 kilo per drie kwartier als je hem serieus volstouwt, of bijvoorbeeld 75 bolletjes of drie grote plaatpizza's tegelijk.
Ze worden loeiheet, dat is prachtig voor goede broden of pizza.
De bakresultaten voor brood, met name stokbroden en knapperige franse broden zijn fantastisch, oa door de stoombakken.

Als je hem naast een gewone oven wil en geld en ruimte genoeg hebt zou ik zeggen, leef je uit, prachtig ding. Als het je enige oven is is ie minder geschikt. Je hebt maar een soort warmte, dus geen boven en/of onderwarmte en geen hetelucht en geen grill. Dat maakt de toepassing voor wat subtielere baksels minder vanzelf sprekend. Je kan er wel heel goed paprika's in blakeren, of andere zaken die snel heel heet moeten worden. (daar is mijn combi-magnetron weer niet goed in)
Er is niet zoveel vergelijk met Rofco, tenminste niet voor dezelfde prijs. In Duitsland heb je Haussler, ook een elektrische oven met stenen, maar duur, en Manz, iets ander principe, prachtige broodovens maar knetterduur, ergens rond 3 a 4000 euro.
Als je dat vergelijkt met een degelijke oven al dan niet met stoominjectie denk ik dat die laatste categorie veel minder duur is, en vooral veelzijdiger. Tenzij je VEEL brood wil bakken. Ik heb mijn B40 nu zo'n vier jaar, bak meerdere keren per maand, en dan meestal zo'n 10 kilo brood in totaal, maar vrijwel altijd maar op een plank. Dat redt ik net niet in een gewone oven, maar een Rofco moet lang opwarmen dus ik bak bewust veel in een keer, en dan wat minder vaak. Heel af en toe (familiebezoek, buurtfeestjes, bakdagjes met anderen) gaan alle drie planken aan en worden er stapels brood en broodjes.
Ik zou mijn Rofco niet snel weg doen, maar als ik nu opnieuw zou moeten kiezen zou ik de zoektocht toch wel opnieuw starten, en misschien wel een gewone brede 90 cm oven kopen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Oven, maar welke?

Bericht door Levinebaktbrood »

In hoeverre zijn ze geschikt voor andere produkten dan brood? Ik denk dan aan bijv. soesjes, taart, koekjes en croissants? Of anders gezegd: bij welke produkten gaat de intense hitte van zo'n type oven je tegenwerken?
Ik heb eerst een Rofco B30 gehad, nu heb ik de B40. De B40 bevalt mij veel beter, je hebt er veel meer controle over. Koekjes bakken in de B30 vond ik lastig. Cake en taart ging wel, maar je moet altijd (ook brood) met dalende temperatuur bakken. In de B40 vind ik dat echt beter gaan, je kunt veel meer met de temperatuur 'spelen'. In de kleinere Rofco's moet je altijd met dalende temperatuur bakken. Voor brood begin je op 230 C en dan draai je na ± 10 minuten de temperatuur naar 50 C. Doe je dit niet dan heb je verbrand brood. Voor cake bijvoorbeeld begin je op 160 C en dan draai je de temperatuur na ± 20 minuten terug naar 50 C. De hitte in de oven hoeft dus niet intens te zijn. De laagste temperatuur die je kunt in stellen is 50 C.

Ik vind de Rofco oven geweldig maar ik zou echter nooit mijn gewone (inbouw)oven willen missen. Die is snel op temperatuur (± 15 min.) terwijl een Rofco oven er 1 - 2 uur overdoet voordat hij op temperatuur is. Ovenschotels, een enkele taart of cake, 1 plaat koekjes, brood even oppiepen, grillen enz. doe ik in mijn gewone oven. Als ik maar 1 brood of 2 kleinere broden bak dan doe ik dat in mijn gewone oven (met losse steen). Resultaat is vergelijkbaar met brood uit de Rofco oven.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Oven, maar welke?

Bericht door Erik- »

Dank Lekkermelig en Levine voor de uitgebreide antwoorden, precies wat ik weten wou.

Ik heb gelijk even gezocht: de Haussler-ovens zijn of te klein (voor stokbrood, 60cm) of 400 volt. De Manz-ovens zijn eigenlijk allemaal te klein helaas. Vandaar wellicht ook de populairiteit van de Rofco's.

Ik denk dat ik voor nu dan een op zoek ga naar een goede heteluchtoven met stoominjectie van 60cm binnenmaat. Tips zijn welkom ;) Daarnaast blijf ik met een schuin oog kijken naar een Rofco of soortgelijk tegen een goede prijs.

Ik heb alle ruimte, dat is het probleem niet. Daarnaast ben ik op zoek naar 2e hands, dus mocht iets niet bevallen zal ik nooit veel geld verliezen. Wellicht dat ik toch een Rofco B40 ergens oppik als ik kans zie.

Overigens is dit niet ter vervanging van m'n inbouwoven, die hou ik gewoon inderdaad. Die is niet al te best maar kan prima een ovenschotel opwarmen etc. Ik heb nog een andere oven die wel erg heet kan worden maar waarvan de ruit aan het losraken is, dat samen met andere ventilatiegaten in de oven betekend dat het vasthouden van stoom simpelweg onmogelijk is.

Bedankt nogmaals.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Oven, maar welke?

Bericht door lekkermelig »

Nog even ter aanvulling: Manz en Haussler zijn meestal niet in beeld omdat ze veel duurder zijn dan de Rofco. Maar ook de binnenmaten van een Rofco voldoen niet aan jouw wensen (60cm lengte) , want ze zijn 45x45 cm.
Tweedehands Rofco's zijn meestal (te?) stevig geprijsd, en Haussler en Manz zijn hier vrij zeldzaam. Voor alle ovens geldt dat het nuttig is om de aanschafdatum te weten, vaak worden ze nieuwer voorgesteld dan ze werkelijk zijn. Er zijn vast wel andere opties hier in NL, maar in het hobbycircuit vind je toch vooral deze.
Succes met je zoektocht!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Oven, maar welke?

Bericht door Erik- »

O verdomd, uitgerekend bij de Rofco kijk ik inderdaad verkeerd met de binnenmaat. Hoe moet een thuisbakker nou een fatsoenlijk stokbrood bakken dan? Ik ga idd verder zoeken binnenkort.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Oven, maar welke?

Bericht door Melinda »

lekkermelig schreef:Maar ook de binnenmaten van een Rofco voldoen niet aan jouw wensen (60cm lengte) , want ze zijn 45x45 cm.
Wil, volgens mij zijn de binnenmaten 47x47. Er gaat wel wat af van de stoombakken. Maar ik herinner mij dat de originele bakplaten 47x47 waren. Scheelt weer 2x2 cm hè. :lol:
Erik- schreef:uitgerekend bij de Rofco kijk ik inderdaad verkeerd met de binnenmaat. Hoe moet een thuisbakker nou een fatsoenlijk stokbrood bakken dan?
In de Rofco kun je best een behoorlijk stokbroodje bakken hoor. Heb ik vaker gedaan. Die hele lange stokbroden vind ik vaak niet eens handig. Moet je ze toch weer door midden snijden als je ze wil invriezen. ;B

In de Rofco heb ik ook appeltaarten, koekjes en vlaaien gebakken. Dat gaat echt goed.
Voor andere soorten gebak gebruik ik de heteluchtoven. Daar kun je directer inspelen op temperatuur, etc.
En inderdaad is hetelucht met stoom ideaal.
Eigenlijk zou ik beide ovens niet willen missen.
Succes met wikken en wegen. :G
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Oven, maar welke?

Bericht door lekkermelig »

Jaja, de platen zijn 47 x 47 cm, de bakvlakken 48 x 48 zag ik net bij de Rofco site.
Ik vind ook dat je er prima stokbroodjes mee kan bakken hoor, ook al zijn ze ietwat kort.

Ik wil al 7 jaar een nieuwe echte oven in mijn keuken, in plaats van zo'n slap combimagnetron geval waar de deur nauwelijks goed van sluit en de temperatuur niet boven de 200 C wil.... Maar voor broodbakken en pizza hoor je me niet klagen met een Rofco in de keuken en een houtoven in de tuin :-) Nou nog weer eens wat meer gaan bakken, dat zal wel na de zomer worden denk ik.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Oven, maar welke?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ja stokbroden van 60 cm kan je niet in een Rofco bakken ^)^. Maar ik wil niet eens van die lange stokbroden bakken want die passen niet in mijn vriezer :o . De stokbroden die ik in de Rofco bak zijn zo'n 40 - 45 cm en die passen wel in mijn vriezer zonder dat ik ze moet doorsnijden :G. Ik bak meestal 6 - 9 stokbroden tegelijk, dan heb ik weer een voorraadje.

Afbeelding
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Corrie
Jongste bediende
Berichten: 44
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:48
Locatie: Z.O-Drenthe

Re: Oven, maar welke?

Bericht door Corrie »

Ik heb een oven van 90 cm, kan ik 5 bakblikken naast elkaar zetten.
Bak 4 broden per keer.
Dat gaat heel goed.
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Oven, maar welke?

Bericht door Erik- »

Nogmaals bedankt voor het meedenken, ik heb inmiddels een Rofco B30 gekocht. Deels omdat een goede combisteamer naast krachtstroom ook aan- en afvoer van water nodig heeft en deels omdat ik er één tegen kwam. Onder het motto 'dan heb je het maar' maar gelijk gekocht. Nu dus op zoek naar een goede kneder... :roll:
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Oven, maar welke?

Bericht door Melinda »

Erik- schreef:ik heb inmiddels een Rofco B30 gekocht
Mooie aankoop hoor. Heel veel bakplezier gewenst. :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Oven, maar welke?

Bericht door Bioloogje »

Gefeliciteerd met je mooie oven! Veel plezier ermee [emoji106]


Groetjes, Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Oven, maar welke?

Bericht door Erik- »

Helaas hebben mijn bakblikken toch wel wat roestplekjes. Ik heb geprobeerd deze met zonnebloemolie en een zacht schuursponsje weg te boenen maar zonder echt resultaat. Kan ik ook een normaal schuursponsje of zelfs een staalwol of brillo spons gebruiken of is er een beter methode?

Het (opnieuw) inbranden van de blikken, kan dat op de stenen gebeuren, geeft dat geen vlekken?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Oven, maar welke?

Bericht door Levinebaktbrood »

Roestplekjes wegschuren met bijv. brillosponsje of schuurpapier, platen afwassen en goed droogmaken, helemaal invetten aan alle kanten (bijv. met invetspray uit spuitbus), dun uitwrijven met keukenrol en dan in hete oven inbranden.

Dat doe je inderdaad op de stenen. Hoe zou je het anders willen doen?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Oven, maar welke?

Bericht door lekkermelig »

Je kan je ook omgekeerd op de stenen leggen. Dan liggen ze er alleen met de randjes op.


Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Oven, maar welke?

Bericht door Erik- »

Dank je, hoe simpel kan het zijn he :) Inmiddels gedaan, helaas toch paar kleine vetvlekjes op de stenen maar ach, wat maakt het ook uit. Ook weer deels weg kunnen halen.

Vreemd genoeg verscheen er toch gelijk weer roest na de eerste keer inbranden (2x gedaan), maar het is niet zo erg als eerst. Ik ga ze toch met bakvel gebruiken in principe.
Plaats reactie