Bericht
door lekkermelig » do 09 nov 2017, 15:52
Haha, dat is toch wel apart dat je het een keer gegeten hebt.
Rotkornweizen is nogal een obscuur graantype. Jammer genoeg kan ik het op de site van deze molen niet vinden, maar ze kunnen er vast meer van vertellen als je er om vraagt.
Wat betreft de boeken: ik heb alledrie de delen hier staan, je mag ze best wel eens een maandje lenen (maar niet langer :-) ) Kom ik meteen mijn Reinhart eens terughalen.
Om het heel kort te karakteriseren.
Deel 1: veel verschillende recepten in drie categorieën (makkelijk, meer werk, veel werk). Hier vind je veel verschillende recepten, veel achtergrond info, vond het wel een heel leuk boek, maar ik heb wat moeite met de recepten, vooral van de broodjes.
Deel 2: Keurig opgedeeld in de verschillende granen, en van elk recept verschilende variaties (met desem, overnacht, no knead etc). Een tikje saai in de keuze van de broden, maar wel weer heel leerzaam om de verschillende varianten van een brood te bestuderen. Dan zie je ook wat je zelf zou moeten veranderen als je eens een recept van gist naar desem of naar no-knead wil omzetten. Ik krijg het idee dat de recepten in dit boek iets beter kloppen.
Deel 3: waanzinnig veel achtergrond informatie over verschillende graansoorten, en alle verschillende maalprocessen (met heel veel nadruk op malen op walsen, en veel minder voor alle steengemalen processen). Veel nadruk op bijzondere granen en volkoren. De recepten uit dit boek kunnen me nog niet direct inspireren, maar ik ga het zeker wel eens proberen. Niet dat ze niet perse niet goed zijn, maar ik mis de noodzaak van bepaalde keuzes. Dus waarom op jacht naar vier verschillende oergranen, als je ook met gewone tarwe, spelt en rogge prima baksels kan produceren. Sommige volkoren varianten van bepaalde zaken (pannettone, bagels en nog wel een aantal) zou ik misschien uit nieuwsgierigheid bakken, maar niet omdat het perse lekkerder of gezonder is. Ik zie de noodzaak van 'zoveel mogelijk volkoren' ook niet zo. De nadruk in dit boek ligt heel erg op bio producten en Lutz kennende vind ik dat dan wel weer passen, en ook goed dat ie nog eens het verschil tussen regional, bio en conventioneel benadrukt. De meeste recepten in dit boek zijn behoorlijk (overdreven?) bewerkelijk.
Kortom, alledrie wel de moeite waard, maar ook alledrie heel anders.
Overigens heb ik nog twee andere boeken liggen "brot backen in perfektion" in de gist en desemvariant. Voor haastige bakkers met weinig tijd best interessant, maar voor hobbyperfectionisten (mooi woord hè) worden er toch wel veel concessies gedaan aan het beste resultaat. Niet dat het brood niet goed is met deze methode, maar het kan zeker beter...
Wil
Lekkermelig.nl: Pizza, brood en fikkie stoken!
Laatste berichten:
* Sneeuwbroodjes
* Broodbak reunie
* Desem meerzaden brood
* Boekrecensie – The Rye Baker
* Almverhalen – Boerenbrood