Tips voor een nieuwe oven

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
walnoot

Tips voor een nieuwe oven

Bericht door walnoot »

Hallo allemaal,

Ik ben twee jaar geleden verhuisd naar een woning met een redelijk nieuwe, maar niet zo grote keuken met een Bosch HBN 36.3 inbouwoven. Deze bevalt mij niet, onder meer omdat ik er nauwelijks in slaag vier broodjes van 500 gram tegelijkertijd in te bakken. Als ik ze op twee niveaus bak, zijn de bovenste twee bruin van boven en licht van onderen en de onderste twee lichte van boven en donker van onderen. Ik bak meestal met een pizzasteen op de bodem.

Ik heb daarom een aantal vragen:
- ligt dit gewoon aan de grootte van de oven (buitenafmetingen: hoogte 59,5 cm, breedte 59,5 cm, diepte 54,8 cm) en moet ik broodjes op één niveau bakken?
- zijn er inbouwovens met dezelfde buitenafmetingen waarin het goed broodjes bakken is?
- waar moet ik op letten bij de eventuele aanschaf van een nieuwe inbouwoven?
- als een inbouwoven van deze afmetingen sowieso niks wordt is het nog mogelijk om mijn vijfpitsfornuis en de kast eronder op te offeren voor een grote oven en fornuiscombinatie. Dat gaat alleen een heel stuk prijziger worden, en dat zit er voorlopig niet in. Zou het de moeite lonen om te wachten en hiervoor te sparen?
Gebruikersavatar
Ray
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: za 05 okt 2013, 03:00
Locatie: Zuid Holland

Re: Tips voor een nieuwe oven

Bericht door Ray »

Waar ik op zou letten bij de aanschaf van een nieuwe oven (met het oog op het bakken van brood in het bijzonder):

1) de mogelijkheid om zowel met hetelucht als conventioneel te kunnen bakken
2) Pyrolytische zelfreiniging
3) Voldoende (liter)inhoud
4) Maximum temperatuur van 300 celcius
5) Extra snel (turbo) voorverwarmen
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Tips voor een nieuwe oven

Bericht door Soepkipje »

walnoot schreef: Als ik ze op twee niveaus bak, zijn de bovenste twee bruin van boven en licht van onderen en de onderste twee lichte van boven en donker van onderen. Ik bak meestal met een pizzasteen op de bodem.
Op meerdere niveaus bakken lukt alleen met hete luchtfunctie aan.

Brood zou ik sowieso niet op meerdere niveaus tegelijk bakken en de broodbaksteen leg ik op de onderste richel en daar het brood dan direct op de steen.

Ik zou op dezelfde dingen letten als Ray vooral max. temperatuur zo hoog mogelijk en keuzemogelijkheid hetelucht functie en conventioneel. (Brood bakken bv gaat prima met hetelucht-functie, maar resultaten met cake bakken zijn met die functie aan veel minder)
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
walnoot

Re: Tips voor een nieuwe oven

Bericht door walnoot »

Aha, ik gebruik inderdaad de functie met boven- en onderwarmte in plaats van de hete lucht. En ik bak op meerdere niveaus om tijd en energie te sparen, maar als dat sowieso wordt afgeraden moet ik mijn praktijk eens veranderen. Weer wat geleerd.

Bedankt, ik kan wel wat met deze tips. En misschien kan mijn oven er voorlopig nog mee door als ik rekening houdt met de adviezen.
Gebruikersavatar
Keesk
Opboller
Berichten: 178
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:02
Locatie: Amsterdam

Re: Tips voor een nieuwe oven

Bericht door Keesk »

Even hier op inhaken hoor want ook ik ben mij zelf een beetje aan het orienteren op een nieuwe (huis-tuin-en-keuken) oven.

Met name het op temperatuur komen is bij mijn huidige machine (10 jaar oude eenvoudige whirlpool) een drama, om over de nauwkeurigheid van de temperatuursinstelling nog maar te zwijgen.

Zijn er specifieke merken / types die hier in uitblinken???? (budget = 3 cijfers voor de komma)
Alle begin is moeilijk :D

Kneder: Maxima MPM-7
Oven: Ikea Kulinarisk - stoom
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Tips voor een nieuwe oven

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb thuis een eenvoudige inbouwoven met boven-/onderwarmte en daar bak ik de mooiste broden in. Doen niet onder voor de broden die ik in de Rofco's bak. Zit ook een hete lucht stand op, maar die gebruik ik echt nooit voor brood. Dat is een drama, zeker voor brood.

Vloerbroden bak ik op een steen die 3 cm dik is. Die steen ligt op het rooster op de onderste richel. Ik verwarm de oven 1 uur voordat het deeg de oven in gaat voor op 230/240 C. En ik bak bijna altijd met stoom gedurende de 1e 15/20 minuten. Dan krijg je een betere ovenrijs.

Voor mij hoeft een oven niet zoveel toeters en bellen te hebben als ik een nieuwe zou kopen. Wat hij in ieder geval moet hebben is boven-/onderwarmte en de mogelijkheid om de temperatuur hoog in te stellen (zeker 250 C).
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Keesk
Opboller
Berichten: 178
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:02
Locatie: Amsterdam

Re: Tips voor een nieuwe oven

Bericht door Keesk »

Levinebaktbrood schreef: di 14 nov 2017, 02:29 Voor mij hoeft een oven niet zoveel toeters en bellen te hebben als ik een nieuwe zou kopen. Wat hij in ieder geval moet hebben is boven-/onderwarmte en de mogelijkheid om de temperatuur hoog in te stellen (zeker 250 C).

Bij mijn huidige oven zie ik een aantal zaken die voor verbetering vatbaar zijn:
  • Nauwkeurigheid temperatuur
  • Opwarmtijd
  • Doorzichtigheid ovendeur/glas
Alle begin is moeilijk :D

Kneder: Maxima MPM-7
Oven: Ikea Kulinarisk - stoom
Plaats reactie