M’n eerste croissants

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

M’n eerste croissants

Bericht door BakkerGerrit »

Ik heb m’n eerste croissants gemaakt. Dag 1 het deeg gezet. Dag 2 de boter erin getoerd. Dag drie uitgerold en croissants gerold en gebakken.

Afbeelding

Een mooi plaatje maar......Compact en niet gaar.
Ik heb te weinig tijd genomen om de croissants te laten rijzen (het deeg kwam uit de koeling van 3°) en te kort gebakken. Verder zou ik het de volgende keer nog dunner uitrollen.
Gebruikersavatar
Dalanjo
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 12 jan 2016, 20:37
Contacteer:

Re: M’n eerste croissants

Bericht door Dalanjo »

Even nieuwsgierig: Waarom doe je dit hele proces over drie dagen verdeeld? Wat is de gedachte daarachter?
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Re: M’n eerste croissants

Bericht door Bakben »

Dalanjo schreef:Even nieuwsgierig: Waarom doe je dit hele proces over drie dagen verdeeld? Wat is de gedachte daarachter?
Dat vroeg ik me ook af, kan gerust in 1 dag.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: M’n eerste croissants

Bericht door BakkerGerrit »

Bakben schreef: ma 10 dec 2018, 12:24
Dalanjo schreef:Even nieuwsgierig: Waarom doe je dit hele proces over drie dagen verdeeld? Wat is de gedachte daarachter?
Dat vroeg ik me ook af, kan gerust in 1 dag.
Ik heb een recept uit een van mn oude kookboeken gehaald en dat gevolgd.(Internationale pattisserie van Pellaprat)
Het maken van de croissants na het toeren van de korst mocht wel dezelfde dag maar heb ik een nacht uitgesteld om ‘s ochtends verse croissants te hebben.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: M’n eerste croissants

Bericht door lekkermelig »

Nou Gerrit,
Ik doe het je zeker niet na, dat wil zeggen, ik heb me nog nooit zelfstandig aan croissants gewaagd, alleen met mijn Duitse bak clubje.
Maar toen ik het plaatje zag, had ik wel meteen het idee dat er iets mee was, je ziet de laagjes niet echt goed.
En je ziet wel overal blaasjes op, van het CO2 wat uit het hele koude deeg komt zetten. Heb het vermoeden dat de temperatuur inderdaad wel erg laag was.
Maar jij gaat dit vast nog een aantal keren proberen, voor de ware perfectie. :-)

Ik kreeg er wel trek van, dus misschien ga ik het toch ook maar eens proberen. We hebben iig de goede temperaturen (in Duitsland hadden we 30 °C, maar gelukkig wel een paar koel- en vriescellen)
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: M’n eerste croissants

Bericht door Rik59 »

Voor als je nog es wil oefenen...

https://www.ploetzblog.de/?s=Croissant

Je moet wel van Duitse croissants houden..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Plaats reactie